Dzieci to jedna z najbardziej wymagających grup pod względem żywienia. Jedynie dostarczenie im wszystkich składników odżywczych jest bowiem gwarancją ich prawidłowego wzrostu i rozwoju. Jednym ze źródeł tych najważniejszych dla maluchów substancji jest tran. Czy jednak jedynym i koniecznym?

Tran, czyli olej wątłuszowy, to ciekły tłuszcz otrzymywany ze świeżej wątroby ryb z rodziny dorszowatych. Jest on stosowany od dziesiątków lat jako suplement diety ze względu na wysoką zawartość witamin A, D i E. Postać, w jakiej występuje witamina D w tranie, jest najbardziej aktywna i najlepiej przyswajalna. Tran jest również źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 DHA i EPA, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować.

Tran dla dzieci – dlaczego warto?

Zawarte w tranie kwasy omega-3 są konieczne do budowy błon komórek nerwowych istotnych dla rozwoju oczu i mózgu małych dzieci oraz ich prawidłowego funkcjonowania. Przeprowadzane badania potwierdzają, że dzieci, których dieta była bogata w DHA, wykazują wyższy poziom inteligencji. Z drugiej strony niedobór kwasów omega-3 w codziennym jadłospisie może się przyczyniać do nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego i poznawczego dziecka. Wiążą się z tym zahamowanie umiejętności uczenia się, rozumienia oraz problemy z pamięcią, uwagą i twórczym myśleniem. Ponadto odpowiednie ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych wzmacniają odporność dziecka, chroniąc organizm przed infekcjami i chorobami autoimmunologicznymi. Hamują także występowanie reakcji alergicznych.

Jaki tran dla dziecka?

Na rynku dostępne są m.in. tran w kapsułkach dla dzieci, a także tran płynny oraz w postaci żelków i syropów. Najbardziej naturalnym źródłem DHA jest tran płynny, który nie zawiera żadnych zbędnych dodatków. Wybierając najlepszy tran dla dzieci, należy zwrócić uwagę, czy preparat zawiera prawdziwy tran i jaka jest w nim zawartość poszczególnych składników.

Tran dla niemowląt i dzieci – suplementacja bywa koniecznością!

Zaleca się, by dieta dzieci do 2. roku życia dostarczała 100 mg, a dzieci starszych – 250 mg DHA dziennie. Aby dostarczyć swojemu organizmowi 250 mg DHA, dziecko powinno zjeść 100 g łososia lub 100 g pstrąga dziennie, a w przypadku dorsza aż – 1,5 kg. Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie Twojego dziecka są również orzechy i oleje roślinne. Pamiętaj jednak, że są one odmienne od tych zawartych w tłuszczach rybich i spełniają w organizmie inne funkcje.

Jeśli zatem dieta Twojego dziecka jest uboga w ryby, suplementacja tranu jest niezbędna, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. W tym czasie dziecko jest bowiem bardziej podatne na infekcje, a synteza skórna witaminy D nie jest wystarczająca by zaspokoić jego potrzeby.