Awokado – owoc bogaty w składniki odżywcze, w przeciwieństwie do pozostałych pozbawiony słodyczy, o dużo większej zawartości tłuszczu. Jest jednym z najbardziej wartościowych produktów. Nazywane „zielonym masłem”, pomaga zmniejszyć masę ciała oraz obniżyć poziom cholesterolu. Sprawdź z czym i jak je jeść by dostarczyć sobie cennych składników.

Awokado źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i pełnowartościowego białka
    Awokado dostarcza dość sporej ilości tłuszczu, bo aż 15,41g w 100g, co odpowiada 200g wędzonego łososia czy 24g orzechów włoskich, czyli 6 sztukom. Tłuszcz ten jest jednak źródłem korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych, a szczególnie kwasu oleinowego. Dzięki temu obniża we krwi stężenie cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL, a podwyższa stężenie cholesterolu HDL. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Stanach Zjednoczonych wykazały, że u osób stosujących dietę z dodatkiem jednego awokado dziennie wytwarzanie cholesterolu LDL było najmniejsze. Niepozorny zielony owoc to także źródło łatwostrawnego pełnowartościowego białka, ponieważ w procesie jego dojrzewania pod wpływem promieni słonecznych następuje zamiana białka w łatwo trawione aminokwasy.  

Składniki mineralne i witaminy w awokado
    Awokado to również cenne źródło witamin. Znajdziesz w nim witaminy E i C o właściwościach przeciwutleniających – chronią organizm przed działaniem wolnych rodników. Dodatkowo dostarcza witaminy K, kwasu foliowego i prowitaminy A, która pobudza układ odpornościowy, poprawia wzrok i zapewnia prawidłowy rozwój kości i zębów. Spośród składników mineralnych awokado to źródło potasu, magnezu, cynku, selenu, miedzi, wapnia, żelaza i manganu. Charakteryzuje się bardzo małą zawartością sodu, co jest cenne w profilaktyce chorób serca i leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Awokado w profilaktyce chorób nowotworowych
    Niektóre badania wykazały, że wyciąg z awokado może korzystnie wpływać na zapobieganie nowotworom gruczołu krokowego oraz jamy ustnej, a to za sprawą karotenoidów, witaminy E i kwasów tłuszczowych. Obecna w awokado luteina może przyczyniać się do zachowania zdrowia oczu oraz opóźniać proces starzenia się organizmu. Sterole, których źródłem jest awokado pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu, wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwgorączkowe, przeciwzakrzepowe i przeciwnowotworowe.

Awokado pomaga w odchudzaniu
Ze względu na obecność jednonienasyconych kwasów tłuszczowych awokado daje uczucie sytości, przyspiesza metabolizm, a tym samym przyczynia się do zmniejszenia masy ciała, jest wykorzystywane w dietach odchudzających i stabilizujących.

Awokado: jak i z czym jeść?
    Propozycji na dania z awokado jest wiele. Możesz je wykorzystać jako dodatek do sałatek np. klasycznej greckiej czy z kaszy pęczak, ogórka, koperku i lubczyku w dressingu z cytryny, miodu i oleju. Pyszną propozycją jest także chłodnik z awokado z dodatkiem jogurtu naturalnego, rzodkiewki i selera naciowego. Na śniadanie awokado możesz podać w postaci pasty do pieczywa - dobrze komponuje się z wędzoną makrelą czy jajkiem i serem twarogowym. Możesz też przygotować pastę z samego awokado doprawioną solą, pieprzem i czosnkiem. Na podwieczorek polecamy koktajl z awokado z dodatkiem kefiru oraz soku z limonki. Jedno jest pewne w takich połączeniach zwiększasz zawartość fitozwiązków w swojej diecie. Wyjątkowy zielony owoc to bogactwo składników odżywczych korzystnie wpływających na zdrowie, a ze względu na neutralny smak zostawia szerokie pole do popisu w kuchni. Wykorzystaj nasze pomysły jako bazę i inspirację do kulinarnych eksperymentów z awokado. Warto!