Antybiotyki stosowane przy zakażeniach bakteryjnych mogą powodować dolegliwości żołądkowo – jelitowe. Jak się wówczas odżywiać by wspomóc szybki powrót do zdrowia i zminimalizować skutki uboczne?

Produkty fermentowane w antybiotykoterapii

W przywracaniu prawidłowej mikroflory jelitowej pomocne mogą być produkty fermentowane, takie jak: jogurty, sery, kiszona kapusta czy kimchi. Zawierają one wiele korzystnie oddziałujących gatunków bakterii, np. Lactobacillus. Badania dowiodły, że osoby, które jadły jogurty bądź fermentowane mleko miały większą ilość bakterii Lactobacillus w jelitach i mniejszą bakterii chorobotwórczych. Niektóre z doniesień naukowych potwierdzają, że jogurt naturalny lub probiotyczny może zmniejszać biegunkę podczas antybiotykoterapii.

Żywność bogata w błonnik pokarmowy przy antybiotykach

Błonnik pokarmowy, który nie jest trawiony przez człowieka jest trawiony przez korzystne bakterie jelitowe stymulując ich wzrost. W efekcie błonnik może też pomagać w przywracaniu równowagi przewodu pokarmowego. Do żywności o wysokiej zawartości błonnika należą produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce. Pamiętaj jednak by nie przesadzić z jego ilością w jadłospisie szczególnie podczas antybiotykoterapii, ponieważ może spowalniać tempo opróżniania żołądka spowalniając w ten sposób wchłanianie leków. Swoje menu na czas choroby możesz skonsultować z dietetykiem nie wychodząc z domu, dzięki e-wizycie.

Żywność prebiotyczna przy antybiotykach

Prebiotyki to substancje, które pobudzają wzrost korzystnej mikroflory. Są to nietrawione węglowodany: inulina, laktuloza czy pochodne galaktozy. Ich źródłem są cykoria, por, czosnek, szparagi i cebula, karczochy, pszenica, ziemniaki i miód.

Jakich produktów unikać podczas przyjmowania antybiotyków?

Poza produktami, które warto umieścić w jadłospisie, są też takie, których warto unikać podczas antybiotykoterapii. Należą do nich grejpfruty, które mogą hamować rozkład leku i zwiększać jego stężenie we krwi. Negatywnie wpływać mogą również produkty wzbogacane w wapń  - poprzez zmniejszanie hamowania niektórych antybiotyków. Pokarmy takie jak jogurt, maślanki i kefiry nie wykazują takiego działania.

    Poza zadbaniem o obecność w diecie produktów wspomagających przywracanie prawidłowej mikroflory jelitowej zadbaj o to, by Twój jadłospis był łatwo strawny i urozmaicony. Bogaty w owoce i warzywa będące źródłem składników mineralnych i witamin. Powrót do zdrowia warto naturalnie wspomagać.