Niezbędnym elementem  leczenia cukrzycy jest odpowiednia dieta. Uchroni ona nie tylko przed wahaniami poziomu glukozy we krwi, ale też zapobiegnie ewentualnym powikłaniom choroby.

 

Zasady diety:

  •  Wyeliminuj węglowodany proste z diety. Unikaj słodzenia napojów cukrem i miodem. Dobrym zamiennikiem jest ksylitol czy stewia. Nie jedz dżemów i słodyczy,  które zawierają sporo cukrów prostych.
  •  Wzbogać dietę w węglowodany złożone takie jak ciemne pieczywo, makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy czy kasza gryczana. Dodatkowo spożywaj codziennie  kilka porcji warzyw, które mają niski indeks glikemiczny. Błonnik w nich zawarty spowalnia wchłanianie glukozy w jelitach, a ponadto są doskonałym źródłem  witamin i składników mineralnych.
  •  Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych, szczególnie smalcu, śmietany i masła. Ich nadmiar w diecie prowadzi do otyłości oraz miażdżycy a cukrzyca  katalizuje wzrost zarówno cholesterolu jak i trójglicerydów.
  • Spożywaj 5-6 mniejszych posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu. Dzięki temu nie wystąpią wahania poziomu cukru pomiędzy posiłkami.
  •  Zawsze po przebudzeniu jedz śniadanie, które reguluje poziom glukozy we krwi i przyspiesza metabolizm.
  •  Odstaw  piwo, słodkie wino i mocny alkohol - hamują one uwalnianie glukozy z wątroby i sprzyjają niedocukrzeniu.
  •  Ważna jest technika przygotowywania potraw. Z produktów  rozgotowanych i rozdrobnionych znacznie łatwiej uwalnia się cukier do krwi. Dlatego warzywa i  makarony gotuj al dente, tak by ich nie rozgotować.
  •  Dieta  powinna zawierać owoce, ale w ilości nie większej niż 250 g, najlepiej w II śniadaniu lub podwieczorku, przy czym wybieraj owoce o niższej zawartości  cukru, np. grapefruity, jabłka czy kiwi, zamiast bananów, winogron i śliwek. Pamiętaj, że suszone owoce są znacznie słodsze od surowych, czyli jednorazowo  powinno się ich zjeść znacznie mniej niż świeżych.
  •  Wybieraj świeże produkty spożywcze, a unikaj przetworzonych,  które zawierają więcej cukrów i tłuszczy.
  •  Pij dużo wody mineralnej – minimum 2 litry dziennie. Pomoże to nerkom przefiltrować nadwyżki cukru, które mogą powstać w przypadku stresu czy nie  trzymania diety.
  •  Bądź aktywny fizycznie – to pomoże uniknąć nadwagi i wyreguluje gospodarkę węglowodanową. Pamiętaj, że regularne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają  na przemianę glukozy w naszym organizmie i poprawiają samopoczucie.