W okresie karmienia piersią warto zadbać o dietę dla własnego zdrowia i w trosce o dziecko. Dowiedz się co powinno znaleźć się w diecie karmiącej Mamy.

Mleko matki zawiera wszystkie niezbędne składniki, aby zapewnić zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka. Zgodnie z opinią najważniejszych towarzystw naukowych zajmujących się rozwojem dziecka, powinno być one karmione wyłącznie piersią przynajmniej przez pierwsze 6 miesięcy życia.

Zapotrzebowanie kaloryczne w okresie karmienia piersią

W czasie kiedy karmisz piersią twoje zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta o 500kcal w stosunku do ilości energii potrzebnej przed ciążą. Średnio dziennie, w zależności od wieku, wzrostu, masy ciała, powinnaś dostarczać sobie od 2300 do 3200kcal. 
Ogólne zasady diety przy karmieniu piersią

Ogólne zasady odżywiania się w okresie karmienia piersią nie odbiegają bardzo od diety zdrowej kobiety. Warto codziennie spożywać 5 – 6 posiłków w regularnych odstępach czasu. Przestrzegaj również zasad Piramidy Zdrowego Żywienia. Pamiętaj by każdego dnia włączać do jadłospisu warzywa i owoce. Powinny być dodatkiem do każdego posiłku. Są źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Zadbaj, aby wybierane przez Ciebie produkty były świeże i dobrej jakości.

Białka, tłuszcze, węglowodany podczas laktacji

Ilość spożywanego przez ciebie białka nie ma wpływu na jego zawartość w twoim mleku. Sięgaj po źródła pełnowartościowego białka, a więc mleko i jego przetwory, mięso, ryby oraz jaja. Uzupełnić je możesz nasionami roślin strączkowych. Te jednak powinnaś ograniczać ze względu na właściwości wzdymające. Głównym  źródłem energii pozostają dla ciebie węglowodany. Pamiętaj, aby w większości były to węglowodany złożone pochodzące z pełnoziarnistych produktów zbożowych i warzyw. Rodzaj wybieranych przez ciebie tłuszczy wpływa na ich skład w mleku. Dlatego wybieraj oleje roślinne, masło, orzechy i pestki. Unikaj natomiast kwasów tłuszczowych trans, występujących w słodyczach, gotowych ciastach i produktach fast food.

Napoje w diecie mamy karmiącej piersią

Bardzo ważnym elementem Twojego codziennego jadłospisu są płyny. Ich odpowiednia ilość – od 2,5 do 3. litrów dziennie, determinuje produkcję mleka w wystarczających ilościach. Przede wszystkim powinna to być woda mineralna lub źródlana. W mniejszych ilościach uzupełniaj ją sokami owocowymi i warzywnymi oraz herbatami owocowymi. Możesz sobie pozwolić również na czarną herbatę lub kawę ale maksymalnie w ilości 1. do 2. filiżanek. Zalecenia wskazują, abyś nie przekraczała dawki 300 mg kofeiny dziennie. Obserwuj również swoje dziecko. Zmniejsz lilość kawy i herbaty lub odstaw je na jakiś czas, gdy zaobserwujesz jego nadmierną pobudliwość. Niezalecane są napoje energetyzujące, gazowane i słodzone, dosładzane soki i napoje, a także alkohol.

Wapń i żelazo

Twoje zapotrzebowanie na wapń okresie laktacji wynosi 1000 – 1300mg dziennie. Taką ilość wapnia dostarczysz sobie z 4. porcjami produktów mlecznych. Przykładowo jedna porcja to: 1 szklanka mleka, ¾ szklanki jogurtu, maślanki czy kefiru, 2 plasterki żółtego sera oraz 4łyżki (80g) sera twarogowego. Zadbaj również o odpowiednią ilość żelaza. Jego źródłem w twojej diecie mogą być: czerwone mięso, pieczywo razowe, kasze, orzechy, zielone warzywa, owoce suszone oraz nasiona (sezam, pestki dyni, nasiona słonecznika).

Produkty przeciwwskazane  podczas karmienia piersią

W okresie karmienia piersią powinnaś unikać produktów przetworzonych, produktów typu fast food, słonych przekąsek typu chipsy i paluszki, a także gotowych ciast, które są źródłem kwasów tłuszczowych trans. Wyklucz dosładzane napoje niegazowane i gazowane, napoje z dodatkiem kofeiny oraz tauryny. Ogranicz ilość słodyczy, ostrych przypraw, a także potrawy smażone, zwłaszcza w głębokim tłuszczu.

Dieta eliminacyjna w laktacji – kolka i alergia

Nie zaleca się wprowadzania profilaktycznie diety eliminacyjnej w celu zapobiegania wystąpieniu alergii czy kolkom. Może się to wiązać z niedoborami pokarmowymi zarówno dla mamy, jak i dziecka i w konsekwencji prowadzić do zaburzeń wzrostu i rozwoju twojego malucha. Jeśli zaobserwujesz u swojego dziecka niepokój, kolki lub wysypkę po spożyciu jakiegoś produktu możesz go czasowo wyeliminować ze swojego jadłospisu. Warto też skonsultować się ze specjalistą – pediatrą lub dietetykiem