Lecytyna – co to właściwie jest?
Lecytyn jest mieszaniną związków zaliczanych do fosfolipidów. Jest to grupa związków chemicznych, które zawierają w cząsteczce reszty glicerolu i kwasów tłuszczowych, a dodatkowo także resztę kwasu fosforowego. Cennym jej składnikiem jest również cholina i inozytol. 

Rola lecytyny w organizmie
Lecytyna bierze udział w budowaniu błon komórkowych oraz komórek nerwowych (neuronów). Zapewnia odpowiednią strukturę błon komórkowych oraz ich przepuszczalność dla różnych składników. Bierze udział w procesach przemiany materii, jest barierą ochronną ścian żołądka. Pełni ważną rolę w gospodarce cholesterolem. Ponadto opóźnia procesy starzenia, wspomaga wykorzystanie witamin A, D, E i K, które są rozpuszczalne w tłuszczach, pełni funkcje ochronne wątroby i podnosi sprawność krążenia krwi. Zwiększa także wytrzymałość mięśni. 

Działanie lecytyny na układ nerwowy
Lecytyna, którą dostarczasz wraz ze swoją dietą wspomaga proces tworzenia nowych komórek układu nerwowego oraz połączeń między nimi. Dzięki temu wspiera zdolność uczenia się i zapamiętywania. Badania przeprowadzone przez naukowców w Japonii wskazały, że długotrwała suplementacja lecytyny może przyczyniać się do poprawy funkcjonowania układu nerwowego. U osób, które w czasie trwania badania przyjmowały lecytynę zaobserwowano zwiększenie koncentracji oraz szybsze kojarzenie. Ze względu na swoje funkcje lecytyna może korzystnie wpływać na osoby cierpiące na chorobę Alzheimera oraz inne postacie demencji

Lecytyna a stężenie cholesterolu i układ krążenia
Lecytyna jest związkiem, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu całkowitego. Zmniejsza również stężenie frakcji LDL, a zwiększa stężenie frakcji HDL cholesterolu. Potwierdzeniem są badania przeprowadzone przez naukowców w Brazylii na Uniwersytecie Camilo Castelo Branco. W ich przebiegu po dwumiesięcznej suplementacji lecytyny uzyskano 42% spadek poziomu całkowitego cholesterolu i 56% frakcji LDL. Lecytyna zapobiega przyczepianiu się cholesterolu do płytek krwi i ścian naczyń krwionośnych. Dzięki tym właściwościom lecytyna pomaga dbać o zdrowie twojego serca oraz naczyń krwionośnych. Zapobiega miażdżycy oraz schorzeniom sercowo – naczyniowym. 

Wpływ lecytyny na układ pokarmowy
Różne badania wskazują, że lecytyna wspomaga proces trawienia. Ma właściwości emulgujące, zapewnia odpowiedni poziom śluzu w przewodzie pokarmowym, ułatwia proces trawienia oraz chroni błonę śluzową. Jest szczególnie wskazana we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego, może być pomocna także w zespole jelita nadwrażliwego. 

Lecytyna i zdrowie wątroby
Lecytyna pełni ważną rolę w zachowaniu zdrowia wątroby. Odpowiada za rozpuszczalność cholesterolu w żółci oraz chroni przed powstawaniem kamieni żółciowych. Ze względu na zawartość choliny w cząsteczkach lecytyny zapobiega akumulacji tłuszczów w wątrobie. 

Lecytyna – pogromca tłuszczu
Nazywana jest „pogromcą tłuszczu”. Wspomaga metabolizm tłuszczów oraz zapobiega jego gromadzeniu się. 

Lecytyna w kosmetyce
Lecytyna w skórze występuje w ilości od 0,5 do 1%. Lecytyna sprawia, że twoja skóra staje się gładsza, bardziej napięta i elastyczna. Nawilża ją, zapobiega jej starzeniu i czyni ją zdrowszą. Wygładza zmarszczki i przeciwdziała tworzeniu się nowych. Dlatego jest ona składnikiem wielu kremów, maści i szamponów. Możesz ją również znaleźć w płynach do demakijażu, higieny jamy ustnej oraz w płynach do mycia naczyń.  

Źródła lecytyny w diecie
Źródłem najlepiej przyswajalnej lecytyny jest żółtko jaja. Zawiera jej około trzykrotnie więcej niż soja. Innymi produktami, które dostarczą lecytyny są: słonecznik, orzechy, drożdże piekarnicze, ryby, zarodki pszenne oraz pszenica orkisz. 

Ze względu na bardzo duży wpływ lecytyny na prawidłowe funkcjonowanie twojego organizmu zadbaj, aby w twojej diecie nie zabrakło jej źródeł. Zwłaszcza, gdy znajdujesz się ciąży lub karmisz piersią. Jeśli zastanawiasz się nad jej suplementacją możesz skonsultować się w tym zakresie z dietetykiem lub lekarzem.