Skoro brązowe pieczywo jest zdrowsze od białego, brązowy ryż od swojego białego odpowiednika, a makaron lepiej wybierać pełnoziarnisty to dlaczego nie kierować się tą sama zasadą w wyborze cukru?

Cukier
Cukier  czy to buraczany czy to trzcinowy to nic innego jak w 99, 8% sacharoza, będąca mieszaniną fruktozy i glukozy. Resztę stanowi niewielka ilość wody i w zależności od stopnia oczyszczenia ( rafinacji) śladowe ilości składników mineralnych.

Fenomen brązowego cukru
Cukier brązowy to w większości odpowiedź producentów na potrzebę zdrowego odżywiania się konsumentów. Cukier buraczany jest najczęściej cukrem oczyszczonym, a więc białym, natomiast trzcinowy nierafinowanym o barwie brązowej. Wynika ona z obecności większej lub mniejszej ilości melasy. Prowadzenie dalszego procesu oczyszczania cukru prowadzi do otrzymania cukru białego. Melasie brązowy cukier zawdzięcza niewielkie ilości składników mineralnych takich jak: żelazo, magnez, potas i wapń. Pamiętaj jednak, że ich zawartość jest znikoma i nie wpływa na lepszą wartość odżywczą cukru brązowego, bo to nadal wyłącznie sacharoza.

Wartość odżywcza cukru brązowego i białego
Cukier trzcinowy ze 100g dostarcza 396kcal, a buraczany 400 kcal, wobec wykorzystywanych ilości różnica ta jest znikoma. Niezależnie od wyboru cukier to źródło pustych kalorii, poza energią nie dostarcza żadnych większych  wartości odżywczych, a dodatkowo spożywany w nadmiarze może przyczyniać się do tworzenia tkanki tłuszczowej.

Podróbki – nie daj się oszukać!
Jeśli ze względu na walory smakowe jesteś zwolennikiem cukru trzcinowego bądź czujny dokonując jego wyboru na półce sklepowej. Wykorzystując popularność brązowego cukru niektórzy producenci fałszują cukier i w opakowaniu zamiast cukru trzcinowego możesz znaleźć cukier rafinowany z karmelem, który ma nadać odpowiednią barwę.

Niezależnie od wyboru pamiętaj, że zarówno cukier biały, jak i brązowy to sacharoza, która w nadmiarze szkodzi zdrowiu.