W 2023 roku zakończyliśmy realizację trzyletniego planu inwestycyjnego, który Grupa ENEL-MED
przyjęła pozyskując kapitał w drodze drugiej emisji akcji na GPW w 2021 roku. W minionym roku
wiązało się to przede wszystkim z oddaniem nowych placówek medycznych o łącznej powierzchni
2,5 tys. mkw. Znaczący wzrost potencjału, jaki Grupa uruchomiła na przestrzeni ostatnich lat,
wymagał od nas szczególnego podejścia do strategii sprzedaży.
W ubiegłym roku sprzedaż abonamentów medycznych stanowiła ponad 50% przychodów Grupy,
więc naturalnie położyliśmy nacisk na sprzedaż w tym obszarze uzyskując dynamikę powyżej
23% w stosunku do roku ubiegłego. Warto nadmienić, że istotna część tego wzrostu pochodziła
z renegocjacji kontraktów, które ze względu na wysoką inację zagrożone były utratą rentowności.
Mocną pozycję Grupy ENEL-MED na rynku potwierdziły również rosnące obroty z największymi Towarzystwami
Ubezpieczeniowymi, które zlecają nam wykonanie usług medycznych na rzecz swoich klientów w ramach oferowanych polis
zdrowotnych. Dynamika przychodów w obszarze obsługi klientów TU wyniosła 62% wstosunku do roku ubiegłego. Co więcej,
olbrzymie znaczenie – zarówno w relacjach z rmami, Towarzystwami Ubezpieczeniowymi jak i samymi pacjentami – zyskały
rozwiązania mobilne.
Z naszej aplikacji na koniec 2023 roku korzystało aż 380 tys. użytkowników. To kolejne potwierdzenie, że Grupa dobrze
ulokowała swoje inwestycje zmieniając i rozbudowując systemy informatyczne, jednocześnie kładąc główny nacisk na
aplikację mobilną. W minionym roku za jej pomocą zarezerwowało wizytę 43%. naszych pacjentów, ponad dwa razy więcej
niż telefonicznie (19%.). Digitalizacja przekłada się także na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt, z którymi od zawsze
borykają się prywatne gabinety. To pokazuje, że w cyfryzacji usług medycznych jest ogromny potencjał, a Polacy się jej coraz
mniej obawiają.
Smartfonizacja usług medycznych ma swoje odbicie także w e-commerce – aplikacja generuje największe wzrosty przychodów
Grupy ENEL-MED biorąc pod uwagę kanały sprzedaży. Pacjenci coraz chętniej kupują usługi medyczne przy użyciu smartfona,
co potwierdzają nasze wyniki. W ostatnim kwartale ubiegłego roku dynamika sprzedaży przez ten kanał wzrosła o jedną
czwartą w porównaniu do pierwszego kwartału tego samego roku.
Nowoczesne placówki w dogodnych lokalizacjach, wykwalikowany personel medyczny, jakość i kompleksowość
usług oraz ponad 30-letnie doświadczenie w branży to elementy, które czynią ofertę Grupy bardzo atrakcyjną
także dla klientów indywidualnych. W 2023 roku odnotowaliśmy dynamiczny wzrost zainteresowania
pacjentów usługami komercyjnymi w naszych przychodniach specjalistycznych. Dynamika sprzedaży usług FFS
wyniosła 36% rok do roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2022. Ponadto, rosnąca świadomość
pacjentów w obszarze prolaktyki przyczynia się do zwiększonego zapotrzebowania na konsultacje specjalistyczne i badania
diagnostyczne. To skłania nas do dalszego rozwijania oferty, aby sprostać ich oczekiwaniom i potrzebom.
Grupa ENEL-MED potwierdziła także najwyższe kompetencje na rynku stomatologicznym, gdzie nie liczy się ilość, lecz jakość.
W 2023 roku enel-med stomatologia odnotowała dynamikę przychodów komercyjnych na poziomie 22%, nie wspomagając
się przy tym żadnymi akwizycjami. Najbardziej intensywny wzrost przychodów i liczby pacjentów odnotowaliśmy
wperiodontologii, czyli leczeniu chorób przyzębia (44% dynamika w ujęciu rocznym), na które w Polsce cierpi zdecydowanie
ponad połowa dorosłej populacji. Widzimy także pozytywny trend wregularnym korzystaniu z przeglądów stomatologicznych
oraz profesjonalnego czyszczenia zębów.
Przychody z usług prolaktyki wzrosły o ponad 27% w ujęciu rocznym. Taką samą dynamiką wzrostu w 2023 roku (27%) może
pochwalić się nabyta przez Grupę ENEL-MED w 2022 roku i połączona przez przejęcie 1 sierpnia 2023 roku Spółka Dental
Nobile Clinic Sp. z o.o., co potwierdza słuszność inwestycji.
List Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,