W 2023 roku zakończyliśmy realizację trzyletniego planu inwestycyjnego, który Grupa ENEL-MED
przyjęła pozyskując kapitał w drodze drugiej emisji akcji na GPW w 2021 roku. W minionym roku
wiązało się to przede wszystkim z oddaniem nowych placówek medycznych o łącznej powierzchni
2,5 tys. mkw. Znaczący wzrost potencjału, jaki Grupa uruchomiła na przestrzeni ostatnich lat,
wymagał od nas szczególnego podejścia do strategii sprzedaży.
W ubiegłym roku sprzedaż abonamentów medycznych stanowiła ponad 50% przychodów Grupy,
więc naturalnie położyliśmy nacisk na sprzedaż w tym obszarze uzyskując dynamikę powyżej
23% w stosunku do roku ubiegłego. Warto nadmienić, że istotna część tego wzrostu pochodziła
z renegocjacji kontraktów, które ze względu na wysoką inację zagrożone były utratą rentowności.
Mocną pozycję Grupy ENEL-MED na rynku potwierdziły również rosnące obroty z największymi Towarzystwami
Ubezpieczeniowymi, które zlecają nam wykonanie usług medycznych na rzecz swoich klientów w ramach oferowanych polis
zdrowotnych. Dynamika przychodów w obszarze obsługi klientów TU wyniosła 62% wstosunku do roku ubiegłego. Co więcej,
olbrzymie znaczenie – zarówno w relacjach z rmami, Towarzystwami Ubezpieczeniowymi jak i samymi pacjentami – zyskały
rozwiązania mobilne.
Z naszej aplikacji na koniec 2023 roku korzystało 380 tys. użytkowników. To kolejne potwierdzenie, że Grupa dobrze
ulokowała swoje inwestycje zmieniając i rozbudowując systemy informatyczne, jednocześnie kładąc główny nacisk na
aplikację mobilną. W minionym roku za jej pomocą zarezerwowało wizytę 43%. naszych pacjentów, ponad dwa razy więcej
niż telefonicznie (19%.). Digitalizacja przekłada się także na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt, z którymi od zawsze
borykają się prywatne gabinety. To pokazuje, że w cyfryzacji usług medycznych jest ogromny potencjał, a Polacy się jej coraz
mniej obawiają.
Smartfonizacja usług medycznych ma swoje odbicie także w e-commerce aplikacja generuje największe wzrosty przychodów
Grupy ENEL-MED biorąc pod uwagę kanały sprzedaży. Pacjenci coraz chętniej kupują usługi medyczne przy użyciu smartfona,
co potwierdzają nasze wyniki. W ostatnim kwartale ubiegłego roku dynamika sprzedaży przez ten kanał wzrosła o jedną
czwartą w porównaniu do pierwszego kwartału tego samego roku.
Nowoczesne placówki w dogodnych lokalizacjach, wykwalikowany personel medyczny, jakość i kompleksowość
usług oraz ponad 30-letnie doświadczenie w branży to elementy, które czynią ofertę Grupy bardzo atrakcyjną
także dla klientów indywidualnych. W 2023 roku odnotowaliśmy dynamiczny wzrost zainteresowania
pacjentów usługami komercyjnymi w naszych przychodniach specjalistycznych. Dynamika sprzedaży usług FFS
wyniosła 36% rok do roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2022. Ponadto, rosnąca świadomość
pacjentów w obszarze prolaktyki przyczynia się do zwiększonego zapotrzebowania na konsultacje specjalistyczne i badania
diagnostyczne. To skłania nas do dalszego rozwijania oferty, aby sprostać ich oczekiwaniom i potrzebom.
Grupa ENEL-MED potwierdziła także najwyższe kompetencje na rynku stomatologicznym, gdzie nie liczy się ilość, lecz jakość.
W 2023 roku enel-med stomatologia odnotowała dynamikę przychodów komercyjnych na poziomie 22%, nie wspomagając
się przy tym żadnymi akwizycjami. Najbardziej intensywny wzrost przychodów i liczby pacjentów odnotowaliśmy
wperiodontologii, czyli leczeniu chorób przyzębia (44% dynamika w ujęciu rocznym), na które w Polsce cierpi zdecydowanie
ponad połowa dorosłej populacji. Widzimy także pozytywny trend wregularnym korzystaniu z przeglądów stomatologicznych
oraz profesjonalnego czyszczenia zębów.
Przychody z usług prolaktyki wzrosły o ponad 27% w ujęciu rocznym. Taką samą dynamiką wzrostu w 2023 roku (27%) może
pochwalić się nabyta przez Grupę ENEL-MED w 2022 roku i połączona przez przejęcie 1 sierpnia 2023 roku Spółka Dental
Nobile Clinic Sp. z o.o., co potwierdza słuszność inwestycji.
List Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
W obszarze medycyny estetycznej pod marką ESTELL dynamika przychodów wyniosła 13%.
Znakomitą dynamiką wzrostu w roku 2023 odznaczyła się w Grupie rehabilitacja – 34%, tu głównie pod marką enel-sport.
W ubiegłym roku Grupa ENEL-MED otworzyła się jeszcze szerzej na współpracę z NFZ, doskonale wkomponowując w swoją
ofertę usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, badania endoskopowe, rezonans magnetycznych oraz operacje zaćmy
i jaskry, które wykonywane są dla pacjentów bezpłatnie.
W 2023 roku w Grupie ENEL-MED zatrudnialiśmy blisko 4,5 tys. pracowników i współpracowników. Mamy ambicję, aby
być miejscem pracy pierwszego wyboru dla kadry medycznej oraz atrakcyjnym pracodawcą dla menedżerów i ekspertów.
Stawiamy na dobre doświadczenia pracowników w relacji z pracodawcą. Począwszy od procesu rekrutacji, poprzez
zaangażowany onboarding, dbałość o środowisko pracy oraz słuchanie głosu pracowników iodpowiadanie na ich potrzeby.
W 2023 roku zapytaliśmy o zadowolenie z pracy wszystkich pracowników iwspółpracowników naszej sieci placówek, w tym
lekarzy, pozostały personel medyczny oraz administrację. Ogólna satysfakcja lekarzy z pracy w placówce enel-med wynosi
5,46 wskali od 1do 6. Warto także podkreślić, że część naszych lekarzy jest akcjonariuszami Spółki Centrum Medyczne
ENEL-MED S.A., czyli w pewnym sensie pracują na swój rachunek. Przyjmujemy ten fakt jako dopełnienie pozytywnej oceny
nas jako pracodawcy.
2023 rok Grupa ENEL-MED zakończyła z 25% dynamiką przychodów (nie dokonując żadnych akwizycji) oraz zyskiem
w wysokości 8 mln, co uznaję za bardzo przyzwoity wynik. W kolejnych latach rozwój Grupy będzie zmierzał w kierunku
efektywności – obecny potencjał pozwala nam na ponad 40% wzrost przychodów.
Należy jednak podkreślić, że wciąż jako dostawcy prywatnej opieki medycznej mierzymy się z wysokimi kosztami prowadzenia
działalności. Nowoczesne zaplecze placówek, technologia czy najlepsi w swoich dziedzinach lekarze kosztują i musimy brać to
pod uwagę konstruując naszą ofertę. Prywatna opieka medyczna, właśnie ze względu na wysokie koszty, stała się dziś dobrem
luksusowym, na który nie wszystkich stać. Dlatego wymagania trzeba zawsze korelować z możliwościami nansowymi, co dotyczy
głównie rynku B2B, który od lat oczekuje kilkukrotnie więcej niż jest w stanie zapłacić. Oczywiście odpowiedzialność społeczna
pracodawców ma swoje granice i nie powinni oni (a w zasadzie nie powinniśmy) w tej materii wyręczać obowiązków Państwa.
Dopóki jednak publiczna opieka nie zmieni się, gorąco będę zachęcał pracowników, szczególnie tych o wyższych wymaganiach
i potrzebach, do partycypacji w kosztach abonamentów medycznych. Wspólnie możemy sprawić, że system abonamentów
medycznych stanie się na nowo optymalną formą zakupu prywatnych usług medycznych tworząc sytuację win-win.
W 2023 roku po raz kolejny rmy, pacjenci indywidualni oraz Towarzystwa Ubezpieczeniowe potwierdzili atrakcyjność
ikonkurencyjność Grupy ENEL-MED. Dziękujemy za to zaufanie i obiecujemy, że dalej będziemy na nie pracować w najbliższych
latach zwiększając wartość Grupy.
Życzę Państwu dużo zdrowia!
Jacek Jakub Rozwadowski,
Prezes Zarządu Centrum Medycznego ENEL-MED S.A.
Wyróżnienia i nagrody przyznane enel-med w 2023 r.