Dlaczego należy wpajać dzieciom dobre nawyki sportowe i jak zadbać o ogólny rozwój naszego dziecka, mówi Mateusz Oszust fizjoterapeuta enel-sport.

Czy dzieci rodzą się z dobrymi nawykami narządu ruchu?

Tak, na dobrą sprawę ciekawe jest właśnie to, że dzieci rodzą się z dobrymi nawykami funkcji narządu ruchu. Antropologowie poświęcili dużo czasu na zgłębienie tematu wad postawy u dzieci, i rzeczywiście tak jest, że jeśli zobaczymy 2-letnie dziecko to wykonuje ono doskonały przysiad. Nikt z nas tak go nie wykona. Z biegiem lat dziecko zatraca tę umiejętność w szkole, siedząc przed komputerem czy w innych okolicznościach. Nasza praca w klinice ENEL-SPORT polega na tym, aby ten przysiad odtworzyć lub podtrzymać ten wzorzec przysiadu czy jakiegokolwiek innego ruchu, aby pacjent wykonywał go w sposób bezpieczny. Nazywam to edukacją ruchową, która jest dodatkiem do lekcji wychowania fizycznego, które nie ma co ukrywać, stoją na bardzo różnym poziomie w szkołach, niekoniecznie tym najwyższym. Jesteśmy w stanie popracować nad edukacją pacjenta i profilaktyką narządu ruchu pacjenta.

Dlaczego dzieci nabywają złe nawyki?

Niestety złych nawyków jest coraz więcej. Bardzo duży wpływ na to ma rozwój technologii. Dzieci coraz mniej czasu spędzają na boisku czy podwórku, a coraz więcej przed telewizorem lub tabletem. Aktywizując je jesteśmy w stanie pobudzać poszczególne segmenty ciała naszych pociech. Do złych nawyków ruchu przyczynia się niestety też to, że w polskich szkołach odchodzi się od nauki poprawnego wykonywania podstawowych ćwiczeń, takich jak pompki czy przysiady. Dla wielu starszych osób wykonywanie ćwiczeń na drążku w trakcie edukacji wczesnoszkolnej były po prostu naturalne. Dzisiaj dzieci po prostu nie potrafią wykonywać tych ćwiczeń. Wystarczy, że popatrzymy sobie na testy sprawności fizycznej przeprowadzanych u nastolatków teraz a np. trzydzieści lat temu, to wyniki są mniej satysfakcjonujące dla współczesnej młodzieży. W związku z tym, koniecznie musimy te negatywne wzorce eliminować jak najszybciej.

Które wzorce należy wpoić dzieciom dbając o ich zdrowie w przyszłości?

Przede wszystkim wszechstronny ruch. Naukowcy są do tego zgodni, że im bardziej wszechstronnie uprawiamy sport w okresie naszego dorastania, tym lepiej dla naszego układu ruchu, ale i mózgu. Starajmy się wpajać dzieciom chęć uprawiania różnych dyscyplin sportowych, które są ogólnorozwojowe. Starajmy się, aby nasze dzieci w ciągu tygodnia korzystały z różnych form zajęć. Zachęcajmy je do tego, aby jednego dnia pograły np. w tenisa, innego pojeździły na rowerze, aby jeszcze następnego poszły popływać na basen. 

O czym należy pamiętać, zapisując dzieci na dodatkowe zajęcia sportowe?

Można skorzystać z treningów motorycznych, o których mówi się, że chociaż są podstawą w uprawianiu sportu to jednak znajdują się moim zdaniem na szczycie piramidy aktywności fizycznej u dzieci. Pamiętajmy o tym, aby aktywizować u dzieci zarówno dolne, jak i górne kończyny. Bierzmy to pod uwagę, gdy zapisujemy je na zajęcia dodatkowe i treningi. Niezwykle ważne jest, aby nie zniechęcać nasze pociechy do monotonii treningów i jednostajnych form aktywności fizycznej, które wykonują w ciągu tygodnia.