Czy wiesz czym jest mindfulness czyli uważność? To szczególny sposób kierowania naszej uwagi, na to czego doświadczamy w chwili obecnej, w sposób całkowicie intencjonalny i bez oceniania tego doświadczenia - mówi psychoterapeutka, certyfikowana nauczycielka mindfulness - Sylwia Plich.

Mindfulness – czym jest uważność?

Mindfulness, tłumaczony na język polski jako “uważność” lub “uważna obecność. Jest to szczególny sposób kierowania naszej uwagi, na to co doświadczamy w chwili obecnej, bez oceniania tego doświadczenia i w całkowicie intencjonalny sposób. Jest to umiejętność, którą możemy ćwiczyć poprzez praktyki medytacyjne, zarówno na siedząco, jak i w ruchu, aby następnie przenieść uważność do naszej codzienności. Praktyka uważności pozwala człowiekowi na bezpośrednie doświadczanie tego, co dzieje się w jego ciele i umyśle, z chwili na chwilę. Uczy, jak odczuwać wewnętrzną równowagę niezależnie od okoliczności. To metoda umożliwiająca świadomą zmianę naszych nawykowych reakcji.

Czy wiek gra tu dużą rolę?

Im jesteśmy starsi, tym więcej rzeczy robimy w automatyczny sposób, bez refleksji i zastanowienia. Ten sposób działania w uważności nazywamy autopilotem. Może wyglądać on na przykład w ten sposób, że wykonujemy jakąś czynność lub z kimś rozmawiamy, a myślami jesteśmy w przeszłości rozpamiętując jakieś zdarzenie lub w przyszłości planując co zrobimy potem. W niektórych sytuacjach możemy przez to stracić istotne informacje lub coś ominąć, co może mieć wpływ na nasze samopoczucie, wyniki i relacje z innymi. Dzięki uważności możemy nauczyć się zauważać, kiedy jesteśmy na automatycznym pilocie oraz wychodzić z niego, by zwrócić naszą uwagę tam, gdzie jej potrzebujemy, Daje nam możliwość świadomego wyboru odpowiedzi na to co się wydarza.

Kiedy "mindfulness" może ci pomóc?

Program Mindfulness został początkowo stworzony dla osób doświadczających przewlekłego bólu i związanego z tym stresu. Okazało się, że pozwala na zmniejszenie negatywnych fizycznych i psychicznych jego efektów. Dzieje się tak nie tylko poprzez obniżenie poziomu hormonu stresu - kortyzolu, ale także poprzez ułatwienie przejścia w świadomy sposób z poziomu napięcia na poziom relaksacji. Mniejszy stres i większy dystans do myśli przekłada się także na poprawę naszego snu. Wiele przeprowadzanych badań pokazuje, że uważność może być pomocna w wielu obszarach życia. Dzięki większej świadomości łatwiej jest zorientować się, że niektóre nasze dolegliwości mogą mieć podłoże psychosomatyczne, co pozwoli poszukać odpowiedniej pomocy na dany problem. Praktykowanie uważności zwiększa także wydajność naszego układu immunologicznego w walce z chorobami i infekcjami, a także wpływa pozytywnie na serce i układ krwionośny poprzez obniżenie ciśnienia krwi. W związku z tym uważność wspiera także naszą profilaktykę zdrowia. Ponadto praktyka uważności może być także skuteczną metodą zapobiegania nawrotom depresji oraz wypaleniu zawodowemu.

Mindfulness  - co można zyskać?

Mindfulness może być użyteczny na wiele sposobów, wszystko zależy od zaangażowania i zainteresowania poznanymi praktykami i technikami. Wraz ze zwiększoną umiejętnością “bycia tu i teraz”, ulega poprawie umiejętność koncentracji oraz zdolność kierowania swojej uwagi na działania i projekty, które mamy przed sobą. Zwiększona uważność pozwala na bycie bardziej odpornym na czynniki, które nas dekoncentrują. Dzieje się tak, dzięki pogłębieniu umiejętności filtrowania informacji oraz eliminacji niepotrzebnych bodźców z zewnątrz. Badania wskazują, że praktykowanie Mindfulness może prowadzić do zmian w obszarach mózgu biorących udział w procesie uczenia się i zapamiętywania, a także w tych związanych z emocjami i empatią. Rozwijanie zmysłu samoobserwacji pozwala na większy kontakt z własnymi emocjami, większy dystans do swoich myśli, co może wpływać pozytywnie na relacje z innymi. Dzięki uważności jesteśmy w stanie być bardziej elastycznymi emocjonalnie i zmniejszamy szanse na działanie w nawykowy sposób. Otwiera to drogę do większej inteligencji emocjonalnej oraz podejmowania bardziej funkcjonalnych wyborów. Dodatkowo dzięki poznaniu wzorców swoich reakcji stresowych oraz odkryciu nowych sposobów reagowania, możemy minimalizować wpływ stresu na codzienne funkcjonowanie. Mniejszy stres oraz uzyskanie dystansu do myśli wpływa pozytywnie na umiejętność nieszablonowego myślenia oraz szukania nowych rozwiązań czyli na naszą kreatywność.