Wsparcie w trudnych chwilach gdziekolwiek jesteś. Rozmowa dzięki technologii video to nowa formuła spotkań z psychologiem. O tym co można zyskać mówi psycholog Katarzyna Stefańska. 

- Skąd pomysł na wykorzystanie technologii w psychologii?

- Po pierwsze to znak czasów. Coraz częściej i coraz większa grupa ludzi kontaktuje się między sobą przy użyciu rozmaitych urządzeń. Nie wyobrażamy sobie dnia bez telefonu, czy bez social mediów. Powiem truizm, ale świat jet już globalną wioską. Dlaczego nie włączyć w ten nasz świat, pędzący świat, również konsultacji psychologicznych? Decyzje „wymusił” na nas rozwój, za którym psychologia – w tym i psychoterapia – powinna nadążyć. Poza tym fakt, że Enel-med jest centrum medycznym „ogólnoświatowym”, bo nasi pacjenci pracują w korporacjach międzynarodowych, wyjeżdżają w delegacje, pracują poza granicami Polski. Niedawno jeden z naszych klientów zwrócił się do nas z prośbą o wsparcie psychologiczne dla swoich pracowników, którzy pracują poza granicami Polski przez dłuższy czas  i trudno znoszą rozłąkę z bliskimi. Dzięki e-wizycie nie ma geograficznych barier w kontakcie z pacjentem.

- Czy decyzja o e-wizycie jest łatwiejsza, dla osób które boją się kontaktu z psychologiem?

 - Po pierwsze to z reguły jest pacjent, który nie widzi potrzeby kontaktu z psychologiem, ale jest zainteresowany tematem psychologicznym. Właściwie w tej chwili nie ma dziedziny życia, gdzie psychologia nie byłaby wykorzystywana, nie ma tygodnika czy miesięcznika, gdzie nie byłoby porad psychologicznych. Zastanawiamy się nad pobudkami ludzkich poczynań. Chętnie sięgamy po poradniki, w których wykorzystywana jest wiedza psychologiczna. Myślę, że śmiało mogę zachęcić „odbiorcę” psychologii w takim wykonaniu do kontaktu poprzez e-wizytę  i skonfrontowanie tego co myśli czy tego co go niepokoi u profesjonalisty. Wcale nie tego co czuję, nie musimy opowiadać o swoich emocjach, ale właśnie konfrontować to co myślę, jak rozumiem daną sytuację. Zamiast czytać poradnik możemy o tym po prostu porozmawiać. E-wizyta nie musi być psychoterapią. Raczej idziemy w kierunku konsultacji i poradnictwa psychologicznego. 

- Co z tym, którzy boja się spróbować?

- Czasami ludzie obawiają się wizyty w gabinecie stacjonarnym z różnych przyczyn, przeżywanego wstydu lub lęku. Jest to forma pewnego rodzaju oswajania się z sytuacją, rozmowy na intymne tematy z osobą obcą i przygotowaną do wsparcia nas. Ale jest to również usługa dla tych, którzy nie mogą skorzystać z pomocy psychologicznej z powodu ograniczeń wszelkiego rodzaju - emocjonalnych czy geograficznych jak np. małe miejscowości, w których nie ma dostępu do psychologa lub brak dostępu do polskojęzycznego psychologa. Tak samo matki z małymi dziećmi, osoby z zaburzeniami lękowymi, które uniemożliwią wyjście z domu i udanie się do psychologa albo osoby z ograniczeniem w poruszaniu się czyli czasowo lub stale niepełnosprawne.

- Czy można korzystać z psychoterapii w e-wiztyach?

- Tak, oczywiście. Zapraszamy osoby, które nie mogą regularnie korzystać z psychoterapii ze względu na styl życia np. częste wyjazdy. Jednak nastawiamy się przede wszystkim na formę konsultacyjną, na poradnictwo psychologiczne. Każdy przypadek traktujemy indywidualnie.

- Jak określiłaby Pani rolę psychologa w telemedycynie?

- Najważniejsze jest być dostępnym dla tych pacjentów, u których potrzeba powstała w wyniku sytuacji kryzysowej tzw. ad hock, typu kłótnia w zespole, wypadek, konflikt. Żyjemy w czasach, w których stres jest odmieniany przez wszystkie przypadki. Chcemy zatem wiedzieć jak sobie radzić z tym stresem albo mamy sytuację trudną i chcemy tylko uzyskać wskazówkę, np. rozwód i nie wiem kiedy i jak powiedzieć o tym dziecku. Czy w sytuacji trudnej, która nas dotyka albo w stresie, w którym żyjemy lepiej mieć możliwość w tzw. „bamboszach czyli znajdując się we własnej sferze komfortu skorzystać z konsultacji w telemedycynie czy wkładać wysiłek w umawianie wizyty i „podróż” do gabinetu?

- Jak zachęciłaby Pani pacjenta do kontaktu z psychologiem na e-wizycie?

- Zapraszam do kontaktu i oswajania się z nowością jaką jest korzystanie z 40 min. konsultacji z profesjonalistą przez intranet. Nie szukanie w internecie ogólnej odpowiedzi na moje pytania, ale dobra rozmowa na konkretny temat dotyczący mnie, dla mnie interesujący i trafiony w punkt. Warto spróbować.

 

mgr Katarzyna Stefańska - psycholog

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Posiada certyfikat coacha ICC oraz studia podyplomowe z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi na Uniwersytecie Wrocławskim. W Centrum Medycznym ENEL-MED prowadzi konsultacje i psychoterapię indywidualną oraz grupową osób dorosłych przeżywających trudności emocjonalne lub borykających się ważnymi decyzjami osobistymi, problemami psychologicznymi związanymi z sytuacjami kryzysowymi (strata, zmiana w życiu lub w pracy). Zajmuje się osobami cierpiącymi na zaburzenia o charakterze lękowym i depresyjnym, terapią par, kryzysami w związku, terapią dla kobiet w ciąży i po stracie dziecka, psychoterapią osób z psychozami.