Tak długo wyczekiwane lato to trudny czas nie tylko dla naszej skóry, ale też włosów. Wystawiane na działanie słońca, wiatru i morskiej wody szybciej ulegają przesuszeniu i uszkodzeniu, mogą też nadmiernie wypadać. Jak je wzmocnić po lecie?

Jakie czynniki osłabiają włosy latem?

Wiele kobiet obserwuje pogorszenie kondycji włosów latem. Związane to jest nie tylko z ekspozycją na szkodliwe czynniki zewnętrzne, ale też stylem życia, dietą czy codzienną pielęgnacją i stylizacją, chociażby związywaniem mokrych włosów gumką. Włosy są zrogowaciałym tworem naskórka, wyrastającym z korzenia – zakończonego charakterystycznym kolbowatym rozszerzeniem, tzw. cebulką – usadowionego wewnątrz mieszka włosowego. Jest wiele czynników, które uszkadzają strukturę włosów, powodując ich przesuszenie, kruchość, łamliwość, matowość i szorstkość (w zdrowych włosach łuski tworzące osłonkę włosa przylegają szczelnie do siebie, co sprawia, że są one gładkie, sprężyste i ładnie odbijają światło). Latem to przede wszystkim:

  • Promienie UV – prowadzą do degradacji keratynowej osłonki włosa i rozkładu aminokwasów będących głównym budulcem włosa, a także do utleniania lipidów scalających łuski, dzięki którym włosy są błyszczące, gładkie i łatwo się rozczesują. Pod wpływem słońca włosy stają się szorstkie, matowe, przesuszone, bardziej łamliwe. Słońce wpływa też na pigment włosów, który może blaknąć lub ulegać utlenieniu i rozjaśnieniu. Szczególnie jest to widoczne w przypadku włosów farbowanych. Promienie UV pogarszają też ukrwienie, dotlenienie, a tym samym odżywienie mieszków włosowych, co może prowadzić do ścieńczenia i przerzedzenia włosów oraz ich nadmiernego wypadania. Dlatego latem warto stosować specjalne kosmetyki ochronne z filtrami, najlepiej w formie spreju bez spłukiwania, oraz nosić czapki i kapelusze. 
  • Wysoka temperatura – podobnie jak promienie UV może prowadzić do rozszczelnienia osłonki włosa, zbudowanej z zachodzących na siebie łusek. W ten sposób kora włosa staje się bardziej narażona na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych – uszkodzone włosy szybciej się łamią i wypadają. Wysoka temperatura wyciąga z włosów wilgoć i prowadzi do ich przesuszenia. 
  • Sól morska – jeśli nie spłuczesz głowy po kąpieli w morzu, kryształki soli będą osadzać się na łuskach włosów powodując ich przesuszenie i szorstkość. Ponadto zadziałają jak soczewka, potęgując szkodliwe działanie słońca. Dlatego tak ważne jest, aby w miarę możliwości po każdej kąpieli morskiej przynajmniej spłukać włosy wodą, a najlepiej umyć szamponem. 
  • Chlor w basenie – niszcząc bakterie obecne w wodzie i zapewniając nam bezpieczną kąpiel, jednocześnie niszczy strukturę włosów i ich naturalną warstwę ochronną, prowadząc do ich przesuszenia, rozdwajania końcówek czy łamliwości. Najbardziej narażone na jego działanie są włosy farbowane, zwłaszcza rozjaśniane – nie tylko bowiem chlor łatwiej wnika w ich rdzeń, ale też może powodować zmianę koloru poprzez reakcję z pigmentem (włosy mogą nabrać zielonkawego odcienia).
  • Związywanie mokrych włosów gumką – w sposób mechaniczny uszkadza włosy, które stają się bardziej kruche i łatwo się łamią, co może być odbierane jako ich nadmierne wypadanie. Zanim przystąpisz do stylizacji i upinania włosów, najpierw je wysusz!
  • Ekspozycja mokrej głowy na mocne słońce – to tak jakby wystawić ją na działanie gorącej suszarki bądź prostownicy bez żadnej ochrony. Włosy mogą się dosłownie popalić! Dlatego po wyjściu z wody staraj się przynajmniej osuszyć dobrze głowę ręcznikiem lub posiedź przez jakiś czas w cieniu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. 

Jak odżywić włosy? Tutaj należy działać dwutorowo: poprzez odbudowę zewnętrznej warstwy osłonowej włosów za pomocą odpowiedniej pielęgnacji (np. odżywek, masek), a także poprzez regenerację cebulek, które poprzez liczne naczynia krwionośne zaopatrują włos w składniki odżywcze i wodę. 

Jak wzmocnić cebulki włosów domowymi sposobami? 

Tutaj przede wszystkim bardzo ważna jest odpowiednia pielęgnacja włosów. Odżywki i maski regenerujące włosy poprawią ich wygląd i strukturę, dodadzą blasku, ułatwią ich rozczesywanie i układanie – działając na warstwę osłonową włosa i przywracając łuskom szczelne ułożenie. Jeśli jednak masz mocno zniszczone włosy, skłonne do nadmiernego wypadania, warto sięgnąć po silne kuracje do stosowania na skórę głowy, np. wcierki, płyny czy emulsje. Zawierają one aktywne składniki poprawiające odżywienie cebulek, dzięki czemu wyrastające włosy są mocniejsze, gęstsze i bardziej zdrowe. Regularnie stosowane (przez co najmniej 3 miesiące) pozwalają też zahamować nadmierne wypadanie włosów w mechanizmie łysienia telogenowego, które może być następstwem narażenia włosy na uszkodzenia w czasie lata (zwykle problem pojawia się ok. 3 miesięcy później, mówimy wtedy o sezonowym wypadaniu włosów). 

Jak wzmocnić cebulki włosów? Bardzo ważna jest też odpowiednia dieta – niedobory żywieniowe są częstym powodem osłabienia włosów, ponieważ organizm przekazuje zapasy w pierwszej kolejności do organów, które tego bardziej potrzebują. Wzbogacenie diety w składniki odżywcze może się przyczynić do poprawy jakości i gęstości włosów po lecie. 

Regeneracja włosów po lecie – co jeść?

Dieta wzmacniająca włosy powinna obfitować w odpowiednią ilość tłuszczów, aminokwasów, mikroelementów, makroelementów, składników mineralnych i witamin, a więc składników budulcowych i ochronnych:

  • witamina A – pobudza do wzrostu mieszki włosowe, reguluje wydzielanie sebum w skórze głowy, pomaga odbudować uszkodzoną keratynę (znajdziesz ją w ciemnozielonych warzywach, produktach mlecznych, wątróbce i rybach),
  • witamina C – jest silnym antyoksydantem i pobudza syntezę kolagenu (czarne i czerwone owoce, cytrusy, ciemnozielone i czerwone warzywa),
  • witamina E – zwalcza wolne rodniki chroniąc naczynia włosowate odpowiedzialne za transport składników odżywczych do mieszków włosowych (orzechy, kiełki pszenicy, brukselka),
  • witaminy z grupy B, szczególnie witamina B5 (kwas pantotenowy) – nadaje włosom połysk, ma działanie ochronne (żółtka jaj, ziarna zbóż, banany, drożdże, ziemniaki, brokuły), oraz witamina B7 (witamina H, biotyna) – hamuje nadmierną pracę gruczołów łojowych, łagodzi łupież, pobudza wzrost włosów (nabiał, ciemny ryż, orzechy, ziarna zbóż),
  • tłuszcze, zwłaszcza nienasycony kwas gamma-linolenowy, odbudowują zniszczone włosy i zapobiegają ich wypadaniu (szczególnie polecane są oleje ze słonecznika, soi, lnu i wiesiołka), 
  • żelazo – odpowiada za transport czerwonych krwinek oraz lepsze dotlenienie i odżywienie cebulek (mięso wołowe, ryby, żółtko jaj, drób, ciemnozielone warzywa, kakao, suszone morele),
  • miedź i cynk – najlepiej stosowane razem; miedź odpowiada za pigmentację włosów (grzyby, orzechy, ryby, owoce), a cynk – hamuje ich wypadanie i kontroluje dostarczanie odpowiednich składników budulcowych (orzechy, kasza gryczana, jaja, pestki dyni i nasiona słonecznika),
  • siarka – odpowiada za mocną strukturę łodygi włosa, zapobiega łamliwości (cebula, brokuły, rzodkiewka). 

Bardzo ważne jest też picie dużych ilości wody, co wspomaga wchłanianie i wykorzystanie dostarczanych wraz z jedzeniem składników odżywczych. Zaleca się też regularne picie naparów z pokrzywy lub skrzypu. Pamiętaj jednak, że na efekty trzeba poczekać – minimum 3 miesiące. 

Źródła:
Szklarczyk M., Goździalska A., Jaśkiewicz J., Choroby oraz pielęgnacja skóry głowy i włosów 
Błecha K., Nadmierne wypadanie włosów – racjonalna fitoterapia i suplementacja diety; Postępy Fitoterapii; 2021, 22(1): 70-73