Upalne dni dla większości z nas nie muszą stanowić zagrożenia, ważne by zachować zdrowy rozsądek i pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Jak zadbać o zdrowie podczas upałów wyjaśnia lek. Marzena Bobrowska-Juszczuk.

Co dzieje się z organizmem podczas upałów?

Podczas upałów jesteśmy narażeni na przegrzanie i w konsekwencji na odwodnienie, najbardziej drastyczną konsekwencją może być udar cieplny. Przy wysokich temperaturach otoczenia organizm wzmaga mechanizmy termoregulacyjne. Przede wszystkim zwiększa się aktywność gruczołów potowych, rozszerzają się naczynia krwionośne w skórze. Tracimy w ten sposób wodę i mikroelementy, w tym głównie sód, czego konsekwencją może być obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Mogą pojawić się bóle głowy, omdlenia, skurcze mięśni, nudności i wymioty. Odczuwać możemy zmęczenia, ospałość, obniżony poziom koncentracji, spada więc także aktywność w pracy.

Kto jest szczególnie narażony podczas upałów?

Najbardziej narażone są małe dzieci oraz osoby starsze, zmagające się z chorobami przewlekłymi, zwłaszcza z chorobami krążenia, chorobami nerek czy cukrzycą. Przyjmują one rozmaite leki. np. obniżające ciśnienie tętnicze krwi. Przy dużych upałach, w warunkach odwodnienia, działanie tych leków się potęguję, co doprowadzić może do spadków ciśnienia tętniczego oraz zasłabnięć I omdleń.

Jak chronić zdrowie przed upałem?

Musimy zapobiegać przegrzaniu i odwodnieniu. Powinniśmy dobierać odpowiedni strój, tzn. przewiewne ubrania, nosić okulary przeciwsłoneczne i nakrycia głowy, chronić skórę kremami z wysokimi filtrami. Osoby starsze czy chorujące na choroby przewlekle a także maluszki powinny podczas upałów unikać wychodzenia z domu, w czasie, gdy słońce najmocniej daje się we znaki, czyli pomiędzy 10-17. Kto uprawia sport, podczas upałów także powinien wybierać raczej poranki lub wieczory, co dotyczy choćby biegaczy amatorów, którzy mogą swobodnie zaplanować swoją sportową aktywność. Podstawą będzie jednak picie odpowiedniej ilości płynów w celu zapobieżenia odwodnieniu.

Ile wody pić podczas upałów?

Zdecydowanie więcej niż zwykle! Każdego dnia nasz organizm potrzebuje przynajmniej około dwóch litrów płynów, podczas upałów należy zapewnić mu od 3. nawet do 5. litrów dziennie. Dobrze, gdyby to były płyny izotoniczne, ale może to być po prostu woda, najlepiej z dodatkiem cytryny i szczyptą soli, albo soki czy herbaty owocowe. Dobrym pomysłem może być także np. sok pomidorowy, który dostarczy dużą dawkę potasu i elektrolitów.

Co jeść podczas upałów?

Warto wybierać owoce i warzywa, które będą stanowić także dodatkowe żródło wody. Podczas upałów nie powinniśmy decydować się na danie tłuste, ciężkostrawne. Temperatura sprawia, że możemy czuć się zmęczeni a smażone, tłuste potrawy bedą dodatkowo obciążać nasz organizm. Lepiej więc wybierać potrawy lekkie, bazujące raczej na warzywach. Warto też solić, bo pocąc się tracimy sporu sodu, sól jest więc wskazana.

Jakie są objawy przegrzania czy odwodnienia?

Jednym z objawów będzie uczucie pragnienia, choć u osób starszych ośrodek pragnienia może być zaburzony. Może się pojawić zmęczenie, osłabienie, następnie bóle i zawroty głowy, skurcze mięśniowe, mdłości i wymioty. Następuje przyspieszenie akcji serca, przyspieszenie oddechu. Przy udarze cieplnym dochodzą do tego dreszcze, drgawki, wysoka gorączka, zaburzenia świadomości. Jeśli pojawią się pierwsze objawy najlepiej schronić się w chłodnym, zacienionym miejscu i porządnie się nawodnić. Jeśli występują już poważne, niepokojące objawy, należy skontaktować się z pinie pogotowiem ratunkowym.

O czym należy pamiętać podczas upałów?

Podczas upałów szczególną uwagę warto przykładać do opieki nad dziećmi. Nie wolno zostawiać dzieci w samochodzie, trzeba odpowiednio je ubierać, nawadniać, zabezpieczać kremem z filtrami UV i osłaniać przed słońcem. Najlepiej unikać spacerów z maluszkami w okresie największego nasłonecznienia. Koniecznie też pamiętajmy by zadbać o odpowiednie nawadnianie własnego organizmu. Upalne dni wcale nie muszą stanowić dla nas zagrożenia, ważne by zachować zdrowy rozsądek i pamiętać o kilku podstawowych zasadach.