Witamina B5, nazywana również kwasem pantotenowym należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest składnikiem niezbędnym dla przebiegu procesów metabolicznych i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

 

Kwas pantotenowy - rola w organizmie

Witamina B5 bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych, cholesterolu, hormonów sterydowych, witaminy A oraz D, a także hemoglobiny i neurotransmiterów ( serotoniny i dopaminy). W związku z tym, że kwas pantotenowy jest współodpowiedzialny z pracę układu nerwowego i produkcję hormonów przed nadnercza decydujących o reakcjach na emocje i stres, witamina B5 nazywana jest witaminą antystresową. Ponadto opóźnia tworzenie się zmarszczek, siwienie, pomaga w regeneracji tkanek, poprawia stan włosów i pigmentację skóry. Przez udział w produkcji przeciwciał przyczynia się do poprawy odporności.

Kwas pantotenowy - źródła

Do produktów bogatych w kwas pantotenowy należą: drób, czerwone mięso, ryby, grzyby, kalafior, wątroba, soja, jaja kurze i drożdże. Jej dobrym źródłami są również: pełnoziarniste produkty zbożowe, suche nasiona roślin strączkowych oraz warzywa liściowe.

Kwas pantotenowy - skutki niedoborów

Objawy niedoboru witaminy B5 obserwuje się już po kilkunastu dniach. Należą do nich: bóle głowy, brzucha, zmęczenie, osłabienie, bezsenność, mdłości, biegunka, wymioty, drgawki, niepokój oraz wydłużenie czasu reakcji. Niedobór kwasu pantotenowego może być też przyczyną zahamowania wzrostu, zmniejszenia odporności i zmniejszenia masy ciała. Negatywnie wpływa na stan skóry, włosów oraz paznokci, powoduje przebarwienia.

Kwas pantotenowy - skutki nadmiaru

Nadmiar kwasu pantotenowego wydalany jest z moczem. W skutek czego trudno jest przedawkować witaminę B5. Jeśli jednak w efekcie nadmiernej suplementacji doszłoby do hiperwitaminozy ( nadmiaru) pojawić się może biegunka i lekkie bóle brzucha.

Źródła:

1. Gryszczyńska A. Witaminy z grupy B – naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy. Postępy fitoterapii 2009; 4: 229 – 238.

2. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012.