Picie herbaty może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Dowiedz się co kryje w sobie herbata. Jaki rodzaj herbaty wybrać?

Skład herbat

Herbaty otrzymywane z krzewu herbacianego są dla ciebie źródłem kofeiny, teobromainy, teofiliny, polifenoli, garbników, składników mineralnych: żelaza, magnezu, manganu, sodu, krzemu, potasu, wapnia, fluoru, jodu, miedzi, olejków eterycznych, białek, barwników i witamin: C, E, B1, B2, K oraz prowitaminy A. Stosunkowo dużo zawiera niacyny. Zawartość pozostałych witamin jest nieistotna żywieniowo. Składnikami, które mogą limitować ilość spożywanej przez ciebie herbaty jest kofeina, szczawiany oraz polifenole. Największą zawartością szczawianów charakteryzuje się herbata czarna oraz czerwona, odpowiednio 111mg/ 100ml oraz 104mg/ 100ml. Podczas, gdy zielona herbata zawiera ich średnio 48,5mg/ 100ml. Nadmierne ich spożycie nie jest zalecane przez osoby chorujące na kamicę nerkową. Polifenole z kolei wiążą żelazo zmniejszając jego wchłanianie w jelitach. W większym stopniu polifenole zawarte w herbacie czarnej. Dlatego staraj się jej nie pić podczas posiłku, zwłaszcza, gdy chorujesz na niedokrwistość. 

Kofeina w herbacie

Ilość kofeiny w herbacie zależy, po pierwsze, od jej rodzaju. Po drugie od czasu parzenia. Im jest on dłuższy tym więcej kofeiny. Wraz z czasem parzenia do naparu przechodzą również garbniki. Te wiążą kofeinę zmniejszając właściwości pobudzające herbaty. Czyniąc ją też tym samym bardziej gorzką i cierpką w smaku. Zaleca się, aby herbaty nie parzyć dłużej niż 6 minut. 

Herbata czarna

Jest herbatą najbardziej popularną i nadal najczęściej wybieraną. Właściwości herbaty czarnej to wypadkowa jej składu. Zawiera średnio od 40 do 45mg kofeiny w 250ml. Pod warunkiem, że parzysz ją od 3 do 5 minut. Wówczas herbata działa pobudzająco, przyspiesza wentylację płuc i akcję serca. Dłuższe parzenie sprawia, że nabiera ona właściwości uspokajających oraz odprężających. Ponadto czarna herbata obniża ryzyko wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych i cukrzycy typu 2. Polifenole w herbacie mają działanie przeciwzapalne, antynowotworowe, przeciwbakteryjne, neutralizują wolne rodniki,  obniżają stężenie cholesterolu, wpływają na obniżenie ciśnienia krwi, poprawiają funkcję śródbłonka oraz zmniejszają zlepianie się płytek krwi. Dzięki stosunkowo wysokiej zawartości fluoru podobnie jak zielona herbata wzmacnia zęby oraz chroni je przed próchnicą. 

Herbata zielona

Herbata zielona charakteryzuje się wyższą zawartością kofeiny niż herbata czarna. Średnio są to 52 mg na 250 ml naparu. Większe jest w niej stężenie składników mineralnych, również w stosunku do herbaty białej. Obecne w niej polifenole wykazują znacznie silniejsze właściwości antyoksydacyjne niż w herbacie czarnej. Badania wskazują, że picie minimum 2 filiżanek zielonej herbaty dziennie powoduje zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego oraz jego frakcji LDL. Przekłada się to też na obniżenie ryzyka zgonu o 22 – 33% w skutek chorób sercowo – naczyniowych. Niektóre doniesienia naukowe przypisują zielonej herbacie właściwości przeciwnowotworowe. Podobnie jak herbata czarna ma działanie przeciwzapalne oraz przeciwbakteryjne. Poprawia proces trawienia. Jest naparem o odczynie zasadowym wspomagając zachowanie równowagi kwasowo – zasadowej. Wyniki badań przeprowadzonych na populacji chińskiej wskazują, że picie zielonej herbaty może przyczynić się do ochrony przed chorobą Parkinsona. Pojawiają się również sugestie, że może ona obniżać masę ciała. Działanie takie przypisuje się kofeinie oraz galusanowi epigalokatechiny. Oba związki redukują wchłanianie tłuszczu, zwiększają wydatek energetyczny i spalanie tkanki tłuszczowej. Brak jest jednak jednoznacznych wyników badań. Metaanaliza badań klinicznych wykazała, że spadek masy ciała u osób stosujących wyizolowane z zielonej herbaty katechiny i kofeinę był niewielki i wynosił poniżej 0,5 kg.  

Herbata yerba mate

Herbata yerba mate otrzymywana jest w wyniku suszenia i prażenia pokruszonych liści oraz łodyżek ostrokrzewu paragwajskiego. Właściwości yerba mate są efektem zawartości w niej: polifenoli, saponin, witamin: A, B1, B2, C oraz E, składników mineralnych: potasu, magnezu, wapnia, fosforu, kofeiny, teobrominy i teofiliny. W 250ml naparu z yerba mate znajduje się aż 130mg kofeiny. Stąd też jej silne działanie pobudzające i likwidujące zmęczenie. Dodatkowo rozszerza naczynia wieńcowe, zwiększa wydzielanie soku żołądkowego oraz ułatwia trawienie, działa moczopędnie, łagodzi ból, a także zmniejsza stężenie frakcji LDL cholesterolu i neutralizuje wolne rodniki. 

Herbata czerwona

Herbata czerwona jest najbardziej aromatyczną wśród herbat. Ma specyficzny zapach i korzenny smak. Jedną z najbardziej znanych herbat czerwonych jest Pu-erh. Charakteryzuje ją niższa aktywność antyoksydacyjna niż herbatę czarną. Obniża stężenie cukru we krwi, sprzyja trawieniu, a także niweluje uczucie pełności w żołądku. Ponadto pobudza wydzielanie soku żołądkowego. 

Herbata biała

Herbata biała charakteryzuje się delikatnym smakiem oraz aromatem i słomkową barwą. Zawiera mniej garbników, a więcej teogallin w stosunku do herbaty zielonej. Jest również źródłem triglikozydu mirycetyny. Orzeźwiający i pobudzający smak jest rezultatem ilości kofeiny. Biała herbata ma jej najwięcej. Średnio 67 – 68 mg w 250ml naparu.  Występuje w niej najwyższa ilość polifenoli i przedstawia bardzo wysokie właściwości antyoksydacyjne. Łączy w sobie właściwości zarówno czarnej, jak i zielonej herbaty. Dodatkowo wykazuje pozytywny wpływ na skórę, działając na nią łagodząco. Spowalnia procesy starzenia się organizmu. 

Herbaty ziołowe

Właściwości herbat ziołowych uzależnione są od surowca, z którego powstały. Herbata miętowa wspomaga procesy trawienia i zapobiega wzdęciom. Rumiankowa wykazuje działanie uspokajające, a także przeciwzapalne. Może być stosowana w stanach zapalnych przewodu pokarmowego i pomocniczo w chorobie wrzodowej, zgadze oraz braku łaknienia. Napar z melisy ma właściwości uspokajające i łagodzące skurcze jelit. Herbata z lipy sprawdzi się w stanach gorączkowych, gdyż wykazuje działanie napotne. Herbata z kopru włoskiego będzie łagodzić wzdęcia i usprawniać trawienie. 

Herbaty owocowe

Przy wyborze herbat owocowych przyjrzyj się ich składowi. Na rynku obecne są zarówno herbaty owocowe składające się wyłącznie z suszonych owoców, jak i herbaty czarne, do których owoce stanowią tylko niewielki dodatek. Spotkać możesz również te, które smak owocowy zawdzięczają jedynie dodanym aromatom. Napary z owoców charakteryzują się zawartością składników mineralnych, a także polifenoli. Jak wynika z badań ich ilość jest mniejsza niż w herbatach zielonych, białych czy czarnych. Te o dobrej jakości będą korzystnie oddziaływać na twój organizm. Przykładowo herbata malinowa ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne oraz napotne. Wzmacnia mięśnie macicy. Polecana jest kobietom w ciąży. Z kolei napar z dzikiej róży ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne. Działa również rozkurczająco, moczopędnie i żółciopędnie. 

Herbaty liściaste i susze owocowe

Herbata jak najbardziej może stanowić doskonałe uzupełnienie twojej dobowej podaży płynów. Sięgając po nią zadbaj zarówno o to by wybierać różne jej rodzaje, jak i też o jakość. Wybieraj herbaty liściaste oraz susze owocowe. Wówczas masz pewność, że dostarczysz sobie wspomniane składniki o działaniu prozdrowotnym.