Głównym źródłem witaminy D, niezbędnej do prawidłowej budowy kości jest jej synteza skórna.  Badania naukowe dostarczają coraz liczniejszych dowodów na wpływ jej niedoboru na występowanie chorób o podłożu immunologicznym.


Witamina D rola w organizmie i profilaktyce chorób

Witamina D jest odpowiedzialna za gospodarkę wapniowo – fosforanową oraz metabolizm tkanki kostnej. Wpływa na funkcje poznawcze, wspomaga układ odpornościowy i wygasza reakcje zapalne. Liczne badania wskazują na to, że jej odpowiednie stężenie w organizmie może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, cukrzycy typu I, a także działa profilaktycznie w złamaniach zwłaszcza u osób starszych. Witamina D ponad to chroni i pomaga w leczeniu stanów zapalnych oraz chorób autoimmunologicznych, takich jak: reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty układowy, stwardnienie rozsiane, nieswoiste zapalenia jelit, łuszczyca, bielactwo czy twardzina.

Suplementacja witaminą D zmniejsza ryzyko chorób sercowo – naczyniowych, reguluje funkcję śródbłonka naczyń i usprawnia jego funkcjonowanie. Ma działanie ochronne na serce. Jej odpowiedni poziom obniża ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego.

Synteza skórna witaminy D i inne jej źródła

Najważniejszym i największym źródłem witaminy D dla Twojego organizmu jest produkcja własna przez syntezę skórną. By do niej doszło niezbędna jest ekspozycja na słońce. Jest ona zapewniona latem, lecz stosowane w kremach ochronnych filtry hamują aż 90 – 95% jej produkcji w skórze. W miesiącach jesiennych i zimowych, czyli od października do marca synteza tej witaminy niemalże całkowicie ustaje. Wówczas musisz urozmaicać swoja dietę o produkty bogate w witaminę D: tłuste ryby, do których zalicza się węgorza, śledzie, łososia, makrelę, ale też jaja czy sery żółte. Zalecane jest, abyś w okresie od kwietnia do września przeznaczał minimum 15 minut dziennie na kąpiel słoneczną przy ekspozycji 18% powierzchni ciała bez zastosowania filtrów, najlepiej w godzinach między 10.00 a 15.00.

Grupy osób szczególnie zagrożone niedoborami witaminy D

Są jednak grupy osób bardziej narażonych na niedobory witaminy D. Należą do nich noworodki, którym nie zaleca się ekspozycji na słońce, osoby starsze, u których występuje obniżona zdolność do  syntezy witaminy D, osoby otyłe, u których następuje zatrzymywanie witaminy D w tkance tłuszczowej i tym samym obniżenie jej zawartości we krwi oraz osoby przyjmujące leki: przeciwpadaczkowe, przeciwretrowirusowe, stosowane w zapobieganiu odrzutu przeszczepu i glikokortykosteroidy. 

Suplementacja: maksymalne dawki witaminy D

Grupa wiekowa    Maksymalna dzienna dawka
Noworodki i niemowlęta
1000 IU/dzień       (25 µg/dzień)
Dzieci w wieku od 1 do 10 lat
2000 IU/dzień      (50 µg/dzień)
Dzieci i nastolatki w wieku od 10 do 18 lat
4000 IU/ dzień     (100 µg/dzień)
Dorośli i osoby starsze z prawidłową masą ciała
4000 IU/ dzień     (100 µg/dzień)
Otyli dorośli i osoby starsze
10 000 IU/ dzień  (250 µg/dzień)
Kobiety w ciąży i kobiety karmiące
4000 IU/ dzień    (100 µg/dzień)

    Witamina D jest niezbędna by Twój organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Dlatego zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym, gdy synteza skórna jest znikoma, a produkty spożywcze nie zaspokajają zapotrzebowania na nią warto wprowadzić jej suplementację.