Upalne dni to czas, gdy szukasz sposobu na przyjemne orzeźwienie. Naturalna lemoniada może być doskonałym rozwiązaniem i działać korzystnie na organizm.

Lemoniada

Historia lemoniady sięga XIX wieku. Jej klasyczna wersja składa się z wody przegotowanej z cukrem, do której po wystudzeniu dodaje się sok wyciśnięty z cytryn i pomarańczy. Dodać można również startą skórkę pomarańczową. Aby smak był wyraźniejszy dodaje się plasterki pomarańczy i cytryny. Jednak to nie jedyne wersje lemoniady - odmian jest wiele. Wybór owoców do jej przygotowania zależy jedynie od twoich preferencji. Możesz więc przygotować lemoniadę arbuzową, truskawkową, porzeczkową i wiele innych.

Domowa lemoniada – zdrowe orzeźwienie!

Przygotowana z naturalnych i świeżych składników lemoniada to nie tylko pyszne orzeźwienie w gorące dni. W zależności od tego jakie wybierzesz owoce będzie ona źródłem witamin, składników mineralnych oraz składników, które będą wspierać i poprawiać funkcjonowanie organizmu. Cytrusy, w postaci cytryn, pomarańczy czy grejpfrutów dostarczą dawkę witaminy C. Wspomaga ona odporność, jest silnym antyoksydantem neutralizującym wolne rodniki, zwalczającym stany zapalne, działającym ochronnie na skórę, układ sercowo – naczyniowy czy nerwowy. Poza witaminą C, podobnie jak arbuzy, truskawki, maliny czy porzeczki, cytrusy to bogate źródło innych przeciwutleniaczy: polifenoli i karotenoidów. Są pomocne w profilaktyce i leczeniu zaburzeń lipidowych, zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy, zawału serca i nowotworów. Owoce jagodowe: truskawki, maliny, porzeczki oraz arbuzy uzupełnią w twoim organizmie witaminy z grupy B, a także witaminę C, A oraz E.

Lemoniada ze sklepu – na te składniki uważaj

Jeśli skusisz się na gotowy wyrób ze sklepowej półki koniecznie sprawdź etykietę. Może ona zawierać składniki o neutralnym wpływie na twój organizm jak: woda czy soki owocowe, ale też takie, które spożywane w nadmiernych ilościach mogą szkodzić twojemu zdrowiu. Wystrzegaj się produktów z dodatkiem syropu glukozowo – fruktozowego oraz konserwantów w postaci kwasu benzoesowego, benzoesanu sodu czy sorbinianu potasu. Spożycie syropu glukozowo – fruktozowego jak wskazują badania, a wśród nich opublikowane przez American Heart Association, zwiększa ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego. Wpływ ma już spożycie jednej puszki napoju. Nadmierne spożycie może również przyczyniać się do zwiększonego przyrostu masy ciała i otyłości. Kwas benzoesowy mimo niskiej toksyczności może wywoływać pseudoalergie oraz nasilać objawy chorobowe u osób z alergią i astmą oskrzelową. Zarówno kwas benzoesowy, jak i benzoesan sodu w reakcji z kwasem askorbinowym tworzy rakotwórczy benzen. Benzoesan sodu może działać też drażniąco na błonę śluzową żołądka.

Lemoniada domowa czy z fabryki?

Domowa lemoniada jest bezkonkurencyjnie lepszym wyborem dla ciebie i twoich bliskich. Sklepowe lemoniady są źródłem niewielkich ilości witamin i składników mineralnych. Podczas, gdy przygotowana przez Ciebie dostarczy ich znaczne dawki obok substancji o działaniu prozdrowotnym. Owoce w procesach przetwórczych otrzymywania napojów tracą ich znaczne ilości. Czynnikiem destrukcyjnym jest przede wszystkim temperatura. W wyniku gotowania, a więc pasteryzacji czy sterylizacji zawartość witaminy C zmniejsza się o 50%. Wartość kaloryczna jest zbliżona. Chyba, że przygotowany przez Ciebie napój zamiast cukru będzie zawierać stewię, ksylitol bądź też będzie pozbawiony dodatku cukru.

Wypróbuj nas przepis na lemoniadę arbuzową i ciesz się zarówno smakiem, jak i pozytywnym wpływem domowej lemoniady na zdrowie twoje oraz twoich bliskich.

Lemoniada arbuzowa:

Składniki:

  • − 1 kg arbuza przed obraniem
  • − 2 cytryny
  • − około 1,2 l wody gazowanej lub niegazowanej
  • − 50ml wrzątku
  • − 3 łyżki cukru lub miodu
  • − mięta

Sposób przygotowania:

Do wrzątku dodaj cukier, wymieszaj i odstaw do wystygnięcia. Arbuza obierz, jeśli posiada dużo pestek, część z nich wyrzuć przed blendowaniem. Arbuza zblenduj, dodaj sok z cytryn oraz przygotowany syrop cukrowy. Uzupełnij wodą do pożądanej konsystencji i smaku. Dodaj lód lub podawaj po schłodzeniu. Smacznego!