Pochodzi z Chin, w Anglii jest zwyczajowo parzona o 17.00, w Polsce stanowi dodatek do śniadania, kolacji czy podwieczorku. Co kryje w sobie filiżanka czarnej herbaty? Jest wartościowa czy zbędna i niekorzystna dla zdrowia?

Wypijając jedną filiżankę czarnej herbaty dostarczasz sobie średnio 40 – 45mg kofeiny (teiny), pod warunkiem, że parzysz ją od 3-5 minut. Badania zawartości kofeiny w herbatach zakupionych w naszych sklepach wykazały, że herbata parzona 15 sekund jest źródłem 15mg kofeiny, 1 minutę - 22mg, a 5 minut - 34 – 38 mg. W związku z powyższym napar z herbaty będzie działał pobudzająco, zwiększając ciśnienie krwi, przyspieszając wentylację płuc i akcję serca. Jednak działanie to będzie wolniejsze i dłuższe niż w przypadku kawy i występować będzie tylko przy zaparzaniu trwającym 2-3 minuty. Dłuższe parzenie herbaty czyni ją napojem o właściwościach uspokajających, odprężających i pozytywnie wpływających na pracę mózgu. Jest to spowodowane wiązaniem teiny przez inne obecne w herbacie składniki oraz obecnością teaniny o działaniu przeciwnym do teiny.

Co daje herbata?           

Filiżanka herbaty to źródło polifenoli o działaniu przeciwzapalnym, obniżającym ciśnienie krwi, poprawiającym funkcję śródbłonka, przeciwutleniającym, antynowotworowym, przeciwbakteryjnym, obniżającym stężenie cholesterolu oraz cukru i zmniejszającym agregację, czyli zlepianie płytek krwi. W związku z tym podaje się wiele jednostek chorobowych, w których leczeniu wspomagająco można stosować napar z czarnej herbaty, m.in. cukrzycę, stany zapalne i infekcje czy problemy trawienne oraz hipercholesterolemię.

Badania dowodzą, że czarna herbata wzmacnia zęby oraz chroni przed próchnicą, co jest sumą stosunkowo wysokiej zwartości fluoru ( 0,15mg w 100ml) oraz antybakteryjnych właściwości polifenoli, które ograniczają powstawanie płytki nazębnej. Herbata to również źródło składników mineralnych takich jak fluor, mangan, chrom, selen, wapń, magnez i cynk. Według danych krajowych 100ml czarnej herbaty dostarcza 0,07 mg cynku, 2 mg magnezu i 5 mg wapnia, 0,08 – 0,51 mg manganu.

Nie pij za dużo!           

Negatywne skutki picia herbaty występują dopiero w przypadku jej dużej ilości w diecie. Wynikają z nadmiernego pobrania kofeiny, obecnych w herbacie szczawianów przyczyniających się do powstania kamicy nerkowej i utrudniających przyswajanie składników mineralnych oraz wiązania przez polifenole żelaza niehemowego, co ogranicza jego wchłanianie w przewodzie pokarmowym nawet o 79%.

Cieszmy się smakiem i aromatem czarnej herbaty, jednak pijmy ją w rozsądnych ilościach i zadbajmy o jej przygotowanie. Pamiętaj, że pył herbaciany, który znajdziesz w herbatach ekspresowych to herbaciana "najniższa półka". Nie warto też wykorzystywać herbaty jako napoju do rozpuszczania znacznych ilości cukru. Twój organizm będzie Ci wdzięczny!