Zespół napięcia przedmiesiączkowego PMS ( ang. premenstrual syndrome ), czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego towarzyszy kobietom od kilku do kilkunastu dni przed miesiączką. Jakie dolegliwości ze sobą niesie i jak można im zaradzić?


Często do dziś, w społeczeństwie  PMS traktowany jest pobłażliwie, pokutuje stereotypowe przekonanie, że nie jest to choroba a jedynie kobieca fanaberia. Prawda jest jednak inna. Zespół napięcia przedmiesiączkowego został uznany i sklasyfikowany  przez WHO ( Światowa Organizacja Zdrowia) jako choroba, która może charakteryzować się bardzo szeroką gamą objawów zarówno w sferze psychicznej jak i fizycznej.

Objawy PMS
Do symptomów PMS zaliczyć można nawet 200 różnych dolegliwości. Wśród najczęściej występujących i najbardziej dokuczliwych objawów kobiety wymieniają bóle głowy, podbrzusza, bóle pleców, szczególnie w części lędźwiowej, tkliwość piersi, uczucie ciężkości i puchnięcia, wzrost masy ciała związany z zatrzymywaniem wody w organizmie, wzdęcia, zaparcia, trądzik.  
U każdej kobiety PMS ma indywidualny przebieg i mogą go charakteryzować inne objawy, występujące ze zmiennym nasileniem, również w poszczególnych miesiącach. Przyczyn dolegliwości poprzedzających wystąpienie miesiączki upatruje się w zmianach hormonalnych zachodzących w tym czasie w organizmie kobiety – chodzi głównie o spadek poziomu progesteronu.

Leczenie PMS
Leczenie PMS zależy od występujących u danej pacjentki objawów oraz stopnia ich nasilenia. Przy PMS o łagodnym przebiegu dodatkową poprawę uzyskać można  stosując preparat ziołowy: owoc niepokalanka zwyczajnego. Bóle głowy, pleców czy podbrzusza znosić można za pomocą środków przeciwzapalnych czy przeciwbólowych takich jak naproksen czy ibuprofen dostępnych bez recepty. W nasilonym gromadzeniu wody w organizmie pomogą środki moczopędne, wymagające jednak recepty. Epizody depresji również wymagają konsultacji lekarskiej  i być może zastosowania środków przeciwdepresyjnych. Aby  uniknąć objawów PMS lekarz może zapisać środki hormonalne wyrównujące ich poziom w organizmie. Sama możesz sobie pomóc nie tylko poprzez stosowanie farmaceutyków. Ogromne znaczenie ma również styl życia: lekkostrawna, niewzdymająca dieta, uboga w sól, która dodatkowo powoduje zatrzymywanie wody, a bogata w witaminy i minerały wspomagające pracę m.in. układu nerwowego. Poprawę przynosi regularny wysiłek fizyczny czy  techniki relaksacyjne oraz medytacja pomocne w unikaniu stresu. Staraj się być wypoczęta: zapewniaj sobie sen o odpowiedniej długości i jakości. Jeżeli któryś z objawów Cię niepokoi lub jest wyjątkowo nasilony umów się na wizytę lekarską. Dolegliwości te nie zawsze muszą być związane z PMS, mogą dotyczyć innych chorób, które wymagają dokładniejszej diagnostyki i konsultacji ze specjalistą.