Nawet większa porcja ruchu po pracy nie pomoże, jeżeli wsześniej przez dłuższy czas będziemy w bezruchu. Zatem nawet gdy będziemy biegać 3 razy w tygodniu po godzinie, nie zastąpimy bezcennych, choćby kilkuminutowych, aktywnych przerw w siedzeniu.

W jaki sposób siedzenie może zrujnować nam zdrowie i jak się temu przeciwstawić? O roli aktywności przy siedzącym trybie życia i pracy, mówi członek Polskiego Towarzystwa Ortopedycznego i Traumatologicznego lek. med. Maciej Tabiszewski z enel-sport.

Czym jest sedentaryzm?

Co oznacza słowo "sedentaryzm"?

To nowe słowo, neologizm, ale już się z nim spotkałem. Są nawet tacy, którzy używają go za często, ale generalnie termin ten dotyczy zbyt siedzącego trybu życia.

Czy zbyt długie siedzenie, bez zadnej aktywności fizycznej to poważny problem?

Nie chodzi nawet o samo siedzenie, chodzi o to ile czasu spędzamy w bezruchu. Załóżmy, że siedzimy w pracy 8 godzin. To wcale nie musiałoby to być niebezpieczne pod warunkiem, gdybyśmy ten stan odpowiednio często przerywali. Jeżeli byłoby to 40 minut siedzenia i potem 10 minut ruchu to całkowicie zmienia postać rzeczy i problemu nie ma.

Co grozi zdrowiu przez "zasiedzenie"?

Czy bez przerw w siedzeniu faktycznie grozi nam kruchość kości i mięśni, przewlekłe zmęczenie, otyłość i w pakiecie choroby naczyniowo-sercowe i układu krążenia?

To jest wersja skrajnie pesymistyczna i pewnie trochę przesadzona, ale pamiętajmy, że siedząc godzinami krok po kroku pracujemy na te schorzenia. Obiecujemy sobie, że coś z tym zrobimy i z reguły robimy niewiele. Najważniejsze są tu choroby krążeniowe, one są najbardziej niebezpieczne. Natomiast brak ruchu powoduje osłabienie wszystkich naszych układów.

Czy brak ruchu w pracy możemy zrekompensować wysiłkiem fizycznym gdy wrócimy do domu, na przykład treningiem biegowym?

Niestety to tak nie działa. Nawet większa porcja ruchu po pracy nie pomoże, jeżeli będziemy w bezruchu przez dłuższy czas. Zatem nawet gdy będziemy biegać 3 razy w tygodniu po godzinie to nie zastąp przerywania siedzenia co kilkadziesiąt minut 5-10 minutową aktywnością. Oczywiście to nie znaczy, żeby rezygnować z regularnego sportu. To poprawia sylwetkę i wydolność i tego nie zbudujemy krótkimi przerwami na aktywność w pracy, ale te drugie są bardzo ważne.

Przerwy w pracy na ratunek!

Czy przerwy w siedzącej pracy są koniecznie dla zdrowia?

Koniecznie i jest to dziś o tyle łatwiejsze, że pomocą służą nam smartwache czy smartfony. Informują po wgraniu odpowiedniej aplikacji kiedy trzeba wstać od biurka i jak długo powinniśmy się poruszać.

Czy to prawda, że przesadnie długie siedzenie powoduje skutki podobne do palenia papierosów?

Papierosy są po prostu substancją trującą i ich wpływ na nasze zdrowie, na jego pogorszenie jest inny. Te dwa problemy można porównywać tylko statystycznie, ale naprawdę nie lekceważyłbym zagrożeń wynikających ze zbyt długiego przebywania w bezruchu.