Ashwagandha jest rośliną należącą do tej samej rodziny, co ziemniaki, pomidory czy bakłażan. Ceniona jest ze względu na swoje właściwości antystresowe. Jednak to nie jedyny kierunek działania Ashwagandhy. Popularnością cieszy się również wśród sportowców wpływając na siłę mięśniową i zdolność regeneracji po wysiłku fizycznym. Dowiedz się jaki jeszcze może mieć wpływ na organizm człowieka.

Ashwagandha - co to jest?

Ashwagandha ( Withania somnifera Dunal), znana również pod nazwą śpioszyn lekarski, witania ospała, żeń szeń indyjski i wiśnia zimowa, należy do roślin psiankowatych, czyli tej samej rodziny co ziemniaki, pomidory czy papryka i bakłażan. Jest to niewielki krzew z lekko wydłużonymi, matowymi liśćmi. Jego kwiaty mają kształt dzwonków, a następnie rozwijają się w pomarańczowo – czerwone, okrągłe owoce. W suplementach diety wykorzystywany jest korzeń witanii./p>

Ashwagandha - dawkowanie 

Zgodnie z uchwałą Zespołu do Spraw Suplementów Diety z 2020 roku sproszkowany korzeń ashwagandhy należy stosować w dawce mniejszej niż 3g na dobę, przy czym maksymalna zawartość witanolidów w zalecanej dziennej porcji produktu wynosi 10mg. Według WHO dawkę terapeutyczną stanowi ilość odpowiadająca od 3 do 6g sproszkowanego surowego korzenia.

Ashwagandha - właściwości

W skład ashwagandha wchodzi wiele związków biologicznie aktywnych,w tym:

  • witanolidy,
  • alkaloidy,
  • sitoinozydy,
  • flawonoidy.

Ashwagandha należy do grupy roślin nazywanych adaptogenami, zawierają one substancje chemiczne charakteryzujące się zdolnością do stabilizacji procesów fizjologicznych oraz utrzymania równowagi organizmu. Adaptogeny wzmacniają odporność na stres i wspomagają przystosowanie się do zmiennych warunków środowiska zewnętrznego, a dodatkowo podwyższają sprawność fizyczną organizmu w sytuacji obciążenia wysiłkiem, poprawiają wytrzymałość, odporność na bóle mięśniowej oraz funkcje mózgowe takie jak: umiejętność uczenia się i zapamiętywania. Badania wykazały po zastosowaniu Ashwagandhy wzrost siły mięśniowej, przyrost masy mięśniowej, wzrost we krwi stężenia testosteronu i zmniejszenie poziomu kinazy kreatynowej w osoczu, co wskazuje na szybszą regenerację mięśni po wysiłku.

Ashwagandha pozwala zachować dobre samopoczucie psychiczne oraz fizyczne, zmniejsza niepokój i lęk, korzystnie oddziałuje na serce i układ sercowo naczyniowy. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne, działa antystresowo, przeciwzapalnie, uspokajająco i przeciwlękowo. Wspomaga płodność i funkcje seksualne. Ponadto ashwagandha chroni komórki nerwowe zarówno przed szkodliwymi czynnikami wewnętrznymi, czyli wolnymi rodnikami, jak również zewnętrznymi ( trucizny i toksyny). Na podstawie obserwacji potwierdzonych badaniami stwierdzono, że Ashwagandha charakteryzuje się działaniem obniżającym stężenie glukozy we krwi. Wykazuje również działanie obniżające stężenie tłuszczów, cholesterolu całkowitego i trójglicerydów, równocześnie zwiększając stężenie frakcji HDL cholesterolu.

Ashwagandha - skutki uboczne

Ashwagandha ze względu na swoje działanie na organizm nie powinna być spożywana przez osoby stosujące leki o działaniu uspokajającym, nasennym i przecipadaczkowym. Przeciwwskazana jest również u kobiet w ciąży, w trakcie laktacji oraz u dzieci. Do najczęściej opisywanych skutków ubocznych stosowania ashwagandhy należą: zaburzenia żołądkowo – jelitowe, nudności i wymioty. 

Spis treści:

  1. Dar N.J. et al.: Pharmacologic overview of Withania somnifera, the Indian Ginseng. Cellular and Molecular Life Sciences. 2015; 72: 4445–4460. 
  2. Palliyaguru D.L., Singh S.V., Kensler T.W.: Withania somnifera: From prevention to treatment of cancer. Molecular Nutrition & Food Research. 2016; 60, 1342–1353. 
  3. Kuboyama T., Tohda C., Komatsu K.: Effects of Ashwagandha (Roots of Withania somnifera) on Neurodegenerative Diseases. Biological and Pharmaceutical Bulletin. 2014; Vol. 37, No. 6, 37 (6): 892–897. 
  4. Wnakede S. et al.: Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2015; 12: 43.
  5. Andallu B., Radhika B.: Hypoglycemic, diuretic and hypocholesterolemic effect of Winter cherry (Withania somnifera, Dunal) root. Indian Journal of Experimental Biology. June 2000; Vol. 38: 607–609. 
  6. World Health Organization, WHO Monographs on Selected Medicinal Plants Volume 4, 2009. 
  7. Gupta G. Withania somnifera ( Ashwagandha): A Review. Pharmacognosy Reviews 2007;1 (1): 129 – 136.