Jesień i zima to sprzymierzeńcy grypy. Jeśli już dopadnie Cię choroba możesz dietetycznie wspomóc powrót do  pełni zdrowia.

Dieta łatwo strawna na grypę

Chorując na grypę odżywiaj się zgodnie z zasadami diety łatwostrawnej. Mimo mniejszego apetytu  pamiętaj o 4-5 pełnowartościowych posiłkach. Powinny być one źródłem niezbędnych witamin i składników mineralnych. Nie zapomnij również o odpowiedniej dawce energii. W czasie grypy zwiększa się twój wydatek energetyczny.

Zadbaj o nawodnienie podczas grypy

 Grypa jest chorobą przebiegającą z gorączką, koniecznie zadbaj więc o odpowiednią podaż płynów. Gorączkując pocisz się. Pocenie się jest korzystnym objawem, ponieważ sprzyja regulacji temperatury organizmu. Jednak wraz z potem tracisz z organizmu nie tylko wodę, ale również elektrolity. Zadbaj więc o ich uzupełnienie. Płyny, poza dostarczaniem niezbędnych składników mineralnych, wspomagają usuwanie z organizmu szkodliwych i zbędnych produktów przemiany materii. Oprócz wody możesz wybrać: słabą herbatę, napar z rumianku, lipy, mięty, soki z owoców, warzyw, mleko, a także czyste zupy. Strzałem w dziesiątkę będzie również rosół.

Produkty pobudzające łaknienie

Jeśli jesteś osobą należącą do grupy, której w czasie choroby towarzyszy brak apetytu sięgaj po potrawy i produkty, które poprawią łaknienie. Szybszy powrót do pełni zdrowia i wspomóc układ odpornościowy musisz sobie dostarczać odpowiednią ilość energii. Cenne w twoim jadłospisie będą: mleczne przetwory fermentowane, ser twarogowy półtłusty lub tłusty, jaja ( w postaci jajecznicy na parze lub gotowane na miękko), mięso drobiowe, cielęcina lub wołowina gotowane, buliony, galaretki, masło, śmietanka, oleje roślinne, gotowane warzywa ( np. marchewka, buraczki), kapusta kiszona, pieczywo pszenne.

Potrawy ostre i smażone zostaw na później

Najlepiej, aby przygotowywane potrawy miały temperaturę pokojową. Podczas gorączki unikaj potraw ostro przyprawionych, smażonych czy pieczonych z tłuszczem. Niewskazane są także produkty o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Odstaw więc tymczasowo otręby, pieczywo pełnoziarniste, ogranicz spożycie surowych warzyw, kaszy gryczanej czy płatków owsianych.

Czosnek i cebula w walce z grypą

Czosnek i cebula świetnie sprawdzają się zarówno w profilaktyce przeziębień i grypy, jak i wspomagająco w ich leczeniu. Badania udowodniły ich działanie przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne. Są skuteczne w leczeniu zakażeń górnych dróg oddechowych i płuc. Stanowią bogate źródło witaminy C oraz składników mineralnych. Możesz je wykorzystać jako dodatki do potraw lub też przygotować z nich domowy syrop czy sok.

Miód spadziowy, gryczany i lipowy

Jako słodką alternatywę dla cukru zastosuj miód. Charakteryzuje się on działaniem antybiotycznym i przeciwzapalnym. Pamiętaj jednak, że aby nie utracić jego cennych właściwości nie dodawaj go do napojów o temperaturze wyższej niż 45 ⁰C. Szczególnie polecany jest w połączeniu z ciepłą wodą, herbata oraz mlekiem. Szczególnie wartościowe w walce z grypą są miody: spadziowe, lipowy, rzepakowy oraz gryczany.

Imbir do herbaty i do obiadu

Z przypraw warto stosować świeży imbir. Będzie idealnym dodatkiem do ciepłej wody, mleka lub herbaty, cytryny i miodu. Możesz go również dodać do dań obiadowych: mięs czy zup. Wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe oraz łagodzi ból gardła. 

Lipa i czarny bez

W medycynie ludowej lipa i czarny bez funkcjonują od dawna jako środki wspomagające leczenie przeziębień i grypy oraz łagodzące ich objawy. Potwierdzeniem ich skuteczności są wyniki badań. Jedne z nich przeprowadzone w Norwegii, wykazały że stosowanie syropu z owoców czarnego bzu przyspiesza ustąpienie objawów grypy o średnio 4 dni. Czarny bez wykazuje działanie przeciwgorączkowe, napotne i prowadzi do zwiększonego wydzielania śluzu, co ułatwia odkrztuszanie. Lipa natomiast działając napotnie sprzyja obniżeniu temperatury ciała. Zawarte w niej substancje łagodzą kaszel oraz osłaniają i nawilżają błonę śluzową gardła.

Witamina C – mit czy prawda podczas grypy?

Witamina C wzmacnia odporność. Rośnie też na nią zapotrzebowanie w czasie  choroby. W przebiegu grypy nie ma jednak wpływu na przebieg infekcji i proces zdrowienia.

Witamina D i E zamiast witaminy C

Zamiast na końskie dawki witaminy C, postaw na witaminę D i E oraz selen. Witaminy D i E posiadają właściwości immunomodulujące. Witamina D wspomaga proces leczenia bakteryjnych oraz wirusowych infekcji górnych dróg oddechowych, w tym grypy. Natomiast witamina E oraz selen osłabiają patogenność wirusa grypy.

Pamiętaj, że odpowiedni sposób odżywiania to element wspomagający leczenie grypy. Jeśli zachorujesz na grypę koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który pokieruje całym procesem leczenia. Nie wyleczona grypa może nieść ze sobą poważne powikłania.