Bierzesz lecytynę? To pytanie często pojawia się w reklamach, czy naszych rozmowach z bliskim. Najczęściej lecytyna kojarzy się z kłopotami z pamięcią, kiedy jeszcze może pomóc jej stosowanie?

Co to jest lecytyna?

Lecytyna to mieszanina różnych związków chemicznych należących do grupy fosfolipidów, czyli tłuszczów złożonych, w których cząsteczce występuje reszta fosforanowa, która może być połączona m.in. z choliną czy inozytolem. Cholina to prekursor acetylocholiny – substancji przekaźnikowej bardzo istotnej dla pracy całego organizmu, szczególnie serca i układu nerwowego.  W skład lecytyny wchodzą również kwasy tłuszczowe, triglicerydy i węglowodany. Zarówno budowa chemiczna jak i funkcje lecytyny są złożone. Dlaczego potrzebujemy tej substancji w naszym organizmie?

Lecytyna – funkcje w organizmie człowieka
Lecytyna stanowi składnik wszystkich komórek organizmu człowieka, występuje w nich jako budulec błon komórkowych. Jest również składnikiem osłonki mielinowej, która chroni włókna nerwowe. Pozwala na prawidłową pracę układu nerwowego, wspomaga procesy poznawcze takie jak pamięć 
i koncentracja. Lecytyna, to również substancja, która bierze udział w procesie przemiany materii – pomaga utrzymywać stężenie cholesterolu i triglycerydów na właściwym poziomie oraz zapobiega ich odkładaniu się w ścianach naczyń krwionośnych. Ponadto chroni ściany żołądka, bierze udział 
w trawieniu tłuszczów, wspomaga procesy regeneracji wątroby, ułatwia wchłanianie witamin A, D, E, K ( rozpuszczalne w tłuszczach ), które dzięki temu mogą dostać się do organizmu w większej ilości, aby móc spełniać swoje funkcje.  

Suplementacja i źródła lecytyny w pożywieniu
Dzienne zapotrzebowanie na lecytynę jesteśmy w stanie pokryć poprzez zrównoważoną dietę. Największe źródła lecytyny wśród produktów spożywczych stanowią: żółtka jaj, ziarna soi 
i słonecznika, olej rzepakowy, kiełki pszenicy, ryby i wątroba.

Kto i kiedy może potrzebować dodatkowej suplementacji lecytyną? Zwiększone zapotrzebowanie na lecytynę może dotyczyć zarówno młodzieży jak i dorosłych. Występuje ono w stanach wzmożonego wysiłku fizycznego lub intelektualnego np. przed egzaminami, w stanach zmęczenia, wyczerpania, 
w problemach ze skupieniem uwagi i zapamiętywaniem oraz w okresie rekonwalescencji. Na polskim rynku dostępne są preparaty z lecytyną w kapsułkach lub w płynie. Najbardziej popularna jest lecytyna sojowa. Jej zalecana dawka to 1200 mg dziennie przez okres nawet 3-4 miesięcy. Po tym czasie możemy się spodziewać efektów stosowania preparatu. Lecytyna występuje także w preparatach złożonych, w których skład wchodzą również witaminy z grupy B. Ich zadaniem jest dodatkowe wzmocnienie działania lecytyny oraz udział w przemianie tłuszczów, węglowodanów i białek a także regulacja pracy układu nerwowego.   

Stosowanie preparatów lecytyny jest bezpieczne, nie wchodzą one w interakcje z innymi przyjmowanymi lekami, a ich ewentualne przedawkowanie może skutkować jedynie niewielkimi dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego.