Karob, inaczej mączka chleba świętojańskiego to wartościowy zamiennik kakao. Mniej kaloryczny, o siedmiokrotnie mniejszej zawartości tłuszczu i równie bogaty w składniki odżywcze.

Karob – mączka chleba świętojańskiego
Karob otrzymywany jest z nasion drzewa o nazwie szarańczyn strąkowy. Mąka karobowa wykorzystywana jest do wypieku chleba i ciastek. W smaku przypomina posłodzone kakao, dlatego też znalazła swoje zastosowanie jako substytut kakao. Dzięki swoim właściwościom żelującym, stabilizującym i zagęszczającym jest częstym dodatkiem do produktów spożywczych.

Karob wartość odżywcza
Mąka karobowa stanowi bogate źródło witamin z grupy B, ale także witamin A, D i E. Zawiera  cenne składniki mineralne: potas, magnez, wapń, żelazo i fosfor.  Ze 100g karobu dostarczysz sobie 222kcal, podczas gdy z tą samą ilością kakao aż 450 kcal. Wynika to ze składu karobu, w którym przeważają węglowodany (70% - 80%) , w tym błonnik pokarmowy, a tłuszcz stanowi zaledwie do 4%. Wśród węglowodanów znajdziesz pektyny, garbniki i śluzy, które wykazują pozytywny wpływ na pracę przewodu pokarmowego. Karob jest również źródłem polifenoli o działaniu antyoksydacyjnym.

Prozdrowotne właściwości karobu
Badania naukowe potwierdzają korzystne oddziaływanie mąki karobowej na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Zawarty w karobie błonnik pokarmowy usprawnia pracę przewodu pokarmowego, zmniejsza również dolegliwości związane z biegunką, refluksem żołądkowo – przełykowym i zgagą. Stosowany może być we wspomaganiu terapii zaburzeń przewodu pokarmowego, stanów zapalnych jelit oraz żołądka. Wykazano właściwości przeciwkaszlowe i przeciwzaplane karobu, dzięki czemu wspomaga odporność organizmu.

Karob czy kakao?
W swoich właściwościach i wartościach odżywczych karob nie ustępuje kakao a kakao karobowi. Oba produkty są bowiem bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, z tą różnicą, że karob dostarcza niemalże trzy razy więcej wapnia, a kakao dwukrotnie więcej potasu i magnezu. Karob jest dwukrotnie mniej kaloryczny. W przeciwieństwie do kakao nie zawiera kofeiny i teobrominy o właściwościach pobudzających. Pozbawiony jest również kwasu szczawiowego, który w kakao blokuje prawidłowe wchłanianie wapnia i cynku. Oba dostarczają antyoksydanty o korzystnym działaniu na organizm, chroniącym naczynia krwionośne i przeciwdziałającym stanom zapalnym.
Wybierając karob pamiętaj o dużej zawartości węglowodanów i jego naturalnym słodkim smaku, a gdy sięgasz po kakao o dużej zawartości tłuszczu i właściwościach alergennych. Zastępując w przepisach kakao stosuj tą samą ilość karobu, ale mniejszą niż przewidzianą przepisem ilość cukru.