Podczas pandemii spędzamy w domu więcej czasu niż kiedykolwiek. Ograniczenia czy praca zdalna często oznaczają codzienną, wielogodzinną dawkę siedzenia przy komputerze, zalegania na kanapie lub fotelu. Dlatego właśnie teraz aktywność fizyczna jest szczególnie potrzebna. Dzięki niej zadbamy o zdrowie, ograniczymy ryzyko chorób serca, otyłości i kłopotów z kręgosłupem, zadbamy też o dobre samopoczucie i pozytywne nastawienie do życia. O tym jak i dlaczego trzeba zadbać o zdrowie podczas pandemii, mówi specjalista fizjoterapii i wykładowca akademicki - Elżbieta Mastalerz z enel-med.

Koronawirus: ćwiczenia albo zdrowie

Brak ruchu ma wiele konsekwencji, przede wszystkim zdrowotnych. - Aktywność fizyczna wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego tym samym zapobiega chorobom serca, redukuje otyłość zmniejszając ryzyko zachorowania na szereg chorób związanych właśnie z otyłością - wylicza Elżbieta Mastalerz, specjalista fizjoterapii. Siedzący tryb tryb życia bez odpowiedniej dawki aktywności fizycznej prowadzi także do problemów ze zdrowiem psychicznym. - Brak ruchu negatywnie wpływa na nasze mięśnie i stawy, ale też na nasze samopoczucie, wydajność umysłową i słabsze radzenie sobie ze stresem, co szczególnie podczas pandemii koronawirusa ma ogromne znaczenie - podkreśla specjalista Enel-med. Zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 i ograniczenia którym podlegamy to dodatkowy stres, z którym dużo łatwiej można poradzić sobie dzięki aktywności fizycznej. Podczas sportowego wysiłku mózg produkuje endorfiny, nazywane potocznie hormonami szczęścia, to właśnie one odpowiadają za lepsze samopoczucie, zadowolenie i redukcję stresu. Pozytywne aspekty sportowej aktywności wpływają zatem lepsze samopoczucie i zdrowie zarówno fizycznej jak i psychiczne. Odpowiednio prowadzona aktywność fizyczna pozwala na lepszą kondycje zdrowotną i odporność organizmu, co szczególnie w czasie pandemii koronawirusa jest wyjątkowo ważne.

Koronawirus: ból pleców nawet bez wirusa

Praca zdalna, która stała się rzeczywistością wielu z nas może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Wypełnianie zawodowych obowiązków z domu często wiąże się ze spędzaniem czasu w nieergonomicznej pozycji, szkodliwej dla kręgosłupa. - Z aktywności fizycznej nie wolno rezygnować i szczególnie dotyczy to wszystkich, którzy podczas pandemii pracowali lub pracują w domach spędzając kolejne godziny nie zawsze w odpowiednich warunkach: nieodpowiednie krzesło, stół, praca na kanapie, niewłaściwa pozycja w pracy - to wszystko sprawia, że pojawiają się silniejsze dolegliwości ze strony kręgosłupa - przestrzega fizjoterapeuta z poznańskiego oddziału enel-med Kupiec Poznański. Nie tylko podczas pandemii siedzący tryb życia wpędza organizm w kłopoty, teraz jednak trudniej jest temu przeciwdziałać. Zamknięte dla amatorów siłownie i obiekty sportowe nie ułatwiają zadania, wciąż można jednak zaadaptować na potrzeby ćwiczeń odrobinę miejsca na domowej podłodze.

Koronawirus: ćwiczenia w domu

Kto przebywa w domu długimi godzinami, szczególnie, jeśli spędza ten czas przy komputerze czy przed telewizorem, jest szczególnie narażony na kłopoty z kręgosłupem, czy bóle pleców. - Warto robić sobie przerwy, poruszać się, porozciągać, zrobić parę kroków po mieszkaniu i wykonać kilka prostych ćwiczeń, które nie tylko wpłyną pozytywnie na naszą postawę, ale też pozytywnie pobudzą nas do aktywności i dalszej pracy - radzi specjalista. Prócz przerw w pracy, warto znaleźć w ciągu dnia czas na regularne ćwiczenia w domu. Dobrym rozwiązaniem jest współpraca z fizjoterapeutami, prowadzona także poprzez korespondencję mailową. W enel-med fizjoterapeuta może, korzystając ze specjalnej platformy, nagrać zestaw ćwiczeń dedykowany indywidualnie. Dzięki temu można uniknąć wykonywania ćwiczeń, które zamiast pomóc mogą zaszkodzić, ważne jest także dokładne wykonywanie każdego ćwiczenia. Niewłaściwy sposób wykonania może pogłębiać wady postawy czy intensyfikować bóle, warto więc zabrać się za aktywność rozsądnie i według rad specjalisty. Najważniejszy jest pierwszy krok, a regularne ćwiczenia szybko pozwolą na własnej skórze poczuć dobrodziejstwa płynące z włożonego wysiłku. Zdrowie, sylwetka, dobra kondycja psychiczna - kto chce zadbać o siebie, nie potrzebuje więcej argumentów.

Zobacz wideo