Jeśli z każdym dniem coraz więcej twoich włosów zostaje na szczotce, nie ma na co czekać, czas działać! Chcesz poprawić kondycję swoich włosów? Zadbaj o odpowiednią dietę!

Przyczyny wypadania włosów

Wypadanie włosów można wiązać z kilkoma przyczynami. Odpowiedzialna może być nieprawidłowa dieta uboga w białko, witaminy i składniki mineralne, stres czy stosowana farmakoterapia. Utratę włosów mogą również powodować zmiany hormonalne. Dotyczy to okresu ciąży i karmienia. Wśród przyczyn są także choroby: łysienie plackowate i zaburzenia hormonalne w przebiegu zespołu policystycznych jajników, chorób przysadki mózgowej, otyłości czy hiperandrogenizmu, czy niedoczynności i nadczynności tarczycy. 

Witaminy na wzmocnienie włosów

Chcąc poprawić kondycję swoich włosów dostarczaj sobie w codziennym jadłospisie witaminy z grupy B, witaminę A oraz E. Witaminy z grupy B, których dobrym źródłem są: orzechy, mięso, mleko i jego przetwory, warzywa strączkowe i produkty zbożowe, będą wspomagały prawidłowe odżywienie komórek włosów i ich wzrost. Niedobór z kolei będzie przyczyniał się do osłabienia mieszków włosowych oraz siwienia. Witamina A, którą dostarczysz sobie z pomarańczowymi i czerwonymi warzywami oraz owocami, szpinakiem, natką pietruszki, brokułami i produktami mlecznymi zapewni prawidłowe nawilżenie włosów i ochroni przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. Witamina E zawarta w orzechach, pestkach dyni, nasionach słonecznikach, siemieniu lnianym, jajach i zielonych warzywach wpływa na szybszy wzrost włosów. Razem z selenem ochroni twoje włosy przez szkodliwym działaniem promieni słonecznych i przesuszeniem. 

Składniki mineralne na wzmocnienie włosów

Składnikami mineralnymi wartymi twojej uwagi są: żelazo, cynk oraz wspomniany selen. Odpowiedni poziom żelaza jest niezbędny do dostarczenia tlenu i składników odżywczych Jego niedobór skutkuje osłabieniem włosów, ich siwieniem i wypadaniem. Najlepszymi źródłem jest czerwone mięso. Żelazo dostarczysz również z burakami, botwinką, natką pietruszki, nasionami słonecznika, kiełkami pszenicy i fasolą. Cynk, którego źródłem jest mięso, produkty zbożowe, rośliny strączkowe i orzechy zapewnia włosom elastyczność, zapobiega ich nadmiernemu wysuszaniu i wypadaniu. Wpływa na regulację gruczołów łojowych, a także na tworzenie się keratyny. 

Białko a wypadanie włosów

Poza witaminami i składnikami mineralnymi bardzo ważnym składnikiem umożliwiającym wzrost włosa jest białko. A dokładniej keratyna. Aminokwasami szczególnie potrzebnymi do jej tworzenia są: tryptofan, cysteina i metionina. Dlatego zadbaj, aby w twoim jadłospisie nie zabrakło pełnowartościowego białka dostarczanego z takimi produktami jak: mięso, ryby, jaja, mleko i przetwory mleczne. Sprawisz, że twoje włosy będą silne i sprężyste. W przypadku ich niedoboru możesz zaobserwować łamliwość i rozdwajanie się końcówek. Warto zwrócić szczególną uwagę na tryptofan, ponieważ jego niedobór może przyczyniać się do łysienia plackowatego. Znajdziesz go w dużych ilościach produktach pochodzenia zwierzęcego, ale również w pestkach dyni, nasionach słonecznika, sezamie i siemieniu lnianym. 

Jeśli zadbasz o swoją dietę, niezależnie od powodu wypadania włosów, będzie ona dobrze zbilansowana, bogata w owoce, warzywa, mięso, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, orzechy, pestki i nasiona, a więc źródła białka, witamin: A, E i z grupy B, żelaza, cynku  i selenu wzmocnisz swoje włosy sprawiając, że każdego dnia będą piękniejsze.