Dowiedz się, jak skutecznie zgubić zbędne kilogramy, nie narażając przy tym swojego zdrowia! Jak zdrowo się odchudzać? Jak są podstawowe zasady zdrowego odchudzania? Czy zdrowe odżywiania odchudza? Odpowiadamy na te i inne pytania!

Odchudzanie nie musi być męką. Wystarczy racjonalnie się odżywiać i więcej ruszać. Prawidłowe, skuteczne odchudzanie to proces wieloetapowy i rozłożony w czasie. Zatem jak się zdrowo odchudzać?

Odchudzanie – zasady dietetyczne

Wiele osób zastanawia się, jak się zdrowo odżywiać i schudnąć – otóż wystarczy wprowadzić w życie podstawowe zasady odchudzania poprzez dietę!

  • Dzień zacznij od szklanki letniej wody z cytryną, która przyśpieszy metabolizm.
  • Nie zapomnij o zjedzeniu śniadania jeszcze przed wyjściem z domu.
  • Zamiast trzech obfitych posiłków zjedz 5 mniejszych.
  • Zjedz lekką kolację najpóźniej dwie godziny przed snem.
  • Spożywaj codziennie pięć porcji warzyw.
  • Wyeliminuj cukier i słodycze, zastąp je owocami o małej zawartości cukru.
  • Pij dużo wody, minimum 2-3 litry dziennie i ogranicz spożycie mocnej kawy i herbaty.
  • Zamień produkty oczyszczone i przetworzone na pełnoziarniste, bez konserwantów i o prostym składzie. Najlepsza dieta to prosta dieta!
  • Smażenie zamień na beztłuszczowe pieczenie, duszenie i gotowanie na parze.
  • Zminimalizuj użycie soli, której nadmierne spożycie zatrzymuje wodę.
  • Ogranicz spożycie alkoholu do kieliszka czerwonego, wytrawnego wina bogatego w antyoksydanty.
  • Nie rób zakupów z pustym żołądkiem, bo do koszyka trafi za dużo kalorycznych produktów. Zjedzenie jabłka przed pójściem do sklepu znacznie zmniejszy uczucie głodu i ilość wydanych pieniędzy!

Jeśli mimo podjętych kroków utrata zbędnych kilogramów nie jest zadowalająca albo pojawia się efekt jojo, warto skorzystać z porady dietetyka, który dostosuje jadłospis do indywidualnych potrzeb, tak by nie doprowadził do niedoborów witamin i składników mineralnych.

Jak zdrowo schudnąć? Bez ruchu… ani rusz!

Idealny sposób na odchudzanie to połączenie redukcyjnej diety i tlenowego wysiłku fizycznego. Bieganie, jazda na rowerze, pływanie, marsze i trening siłowy – to droga to sukcesu! Sama modyfikacja sposobu odżywiania nie daje tak dobrych i długotrwałych efektów, jak połączona z wysiłkiem fizycznym. Ćwicząc na siłowni przez 10 minut można spalić około 200 kcal, biegając – 160 kcal, pływając – 111 kcal, jeżdżąc na rowerze – 99 kcal, a spacerując – około 44 kcal. Dla porównania odkurzając przez 10 minut traci się 28 kcal, pracując na komputerze – 17 kcal, a oglądając telewizję – jedynie 12 kcal. Trener personalny lub fizjoterapeuta pomoże wybrać i rozpisać najlepszą, indywidualną formę aktywności fizycznej.

Bezpieczne, skuteczne odchudzanie – czyli jakie?

Odchudzanie – zdrowe, bezpieczne i skuteczne – nie powinno przekraczać 5% wyjściowej masy ciała w ciągu miesiąca. Przykładowo: osoba, która waży 70 kg, w ciągu miesiąca nie powinna schudnąć więcej 3,5 kg. Znacząco rośnie wówczas szansa na długotrwały efekt. Należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu (prawidłowe spożycie wody to większa ilość spalonych kalorii) oraz co najmniej 8 godzinach snu dziennie. Każda godzina mniej to wolniejsza przemiana materii i wolniejsza utrata zbędnych kilogramów.

Jakie błędy najczęściej popełniamy przy odchudzaniu? O czym warto pamiętać gubiąc zbędne kilogramy? Jak zdrowo się odchudzać? Mówi dietetyk mgr Natalia Torchała z poznańskiego oddziału enel-med.