Najlepszą dietą na rok 2019 okrzyknięta została dieta śródziemnomorska. Jest opisywana nie tylko jako najlepszy sposób na zdrowe odżywianie, ale też jak najlepszą dietą bazującą na roślinachi najlepszą dietą na cukrzycę. Jest też uznawana za najłatwiejszą do naśladowania. 

Ranking diet powstał jako efekt pracy amerykańskich specjalistów: dietetyków i lekarzy.  Jest on skutkiem przeglądu badań nad dietami w czasopismach medycznych, raportach rządowych oraz innych źródłach. A także jako efekt oceny diet w siedmiu kategoriach: łatwość wprowadzenia diety, wartość odżywcza, krótko- i długoterminowy spadek masy ciała, bezpieczeństwo stosowania, potencjał w profilaktyce i leczeniu cukrzycy oraz chorób serca. W ubiegłym roku na pierwszym miejscu uplasowały się dieta śródziemnomorska i dieta DASH. Rok 2019 należy do diety śródziemnomorskiej. Drugie miejsce zajęła dieta DASH, trzecie dieta fleksitariańska, a czwarte Weight Watchers ( Strażników Wagi). 

Warzywa, owoce i minimum żywności przetworzonej

Diety, które znalazły się w czołówce rankingu łączą dwie rzeczy. Wyeliminowanie żywności wysokoprzetworzonej oraz oparcie diety na owocach, warzywach, nasionach roślin strączkowych, ziarnach, nasionach oraz orzechach. Dzięki czemu korzystnie wpływają na zdrowie. Za sprawą dużej ilości antyoksydantów, witamin i składników mineralnych redukują stany zapalne, zmniejszają stres oksydacyjny i wspomagają wzrost prawidłowej mikroflory jelitowej. Nie wymagają one całkowitego wyeliminowania niektórych produktów, ale zalecają rozsadek. Przez co są łatwiejsze do utrzymania. W przeciwieństwie do diet: Dukana czy diety ketonowej, które są bardzo restrykcyjne i nakazują wyeliminowanie całych grup produktów spożywczych. 

Dieta najlepsza na odchudzanie

Biorąc pod uwagę zarówno efekt krótko- i długoterminowy jako najskuteczniejsze diety w walce ze zbędnymi kilogramami uznano dietę Weigth Watchers, dietę wolumetryczną oraz dietę fleksitariańską. Dieta strażników wagi to dieta przypisująca produktom punkty na podstawie ich wartości odżywczej. Produkty można dowolnie łączyć i zjadać w ramach dziennego limitu punktów. Zależny jest on od wieku, płci, wzrostu i wagi. Dieta wolumetryczna opiera się na wyborze produktów o dużej objętości i wysokiej zawartości składników odżywczych, a niskiej kaloryczności. Z kolei diecie fleksitariańskiej przyświeca hasło "więcej warzyw, mniej mięsa". Polega na wprowadzeniu jednego lub kilku dni w tygodniu bezmięsnych lub kilku posiłków w ciągu  dnia opartych wyłącznie na produktach roślinnych. 

Dieta najlepsza dla serca i w cukrzycy

Według rankingu dietą najlepszą dla zdrowia serca oraz w cukrzycy jest dieta śródziemnomorska. Charakteryzuje się ona wysoką zawartością antyoksydantów, witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Wśród diet w największym stopniu zmniejszających ryzyko chorób serca znalazły się: dieta DASH, dieta wegetariańska, dieta MIND oraz dieta doktora Ornisha. 

Założenia diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska opiera się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Większość posiłków obejmuje owoce, warzywa, ziarna, fasolę, nasiona i orzechy. Podstawą jest również oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia. Dieta wyklucza: rafinowany cukier i mąkę z drobnymi wyjątkami. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego pojawiają się niebywale rzadko. Nie za często w posiłkach znajduje się czerwone mięso. Zamiast niego za to potrawy składają się z: jaj, nabiału oraz drobiu. Jednak nadal w porcjach mniejszych niż w diecie zachodu. Podstawą są ryby. 

Odchudzanie i nie tylko

Liczne badania wskazują na dobroczynny wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie. Może ona nie tylko zmniejszać ryzyko cukrzycy i nowotworów, ale również zmniejsza stężenie cholesterolu całkowitego i frakcji LDL we krwi. Dzięki czemu może być skuteczna w profilaktyce miażdżycy. Poprawia pamięć, przeciwdziała otępieniu i depresji. Produkty zalecane w diecie śródziemnomorskiej wiążą się również z mocniejszymi kośćmi, zdrowszym sercem i dłuższym życiem. Badania dowodzą również, że przyczynia się do zmniejszenia masy ciała.