Siedzenie przy biurku, z reguły przed komputerem to obecnie najczęstsza forma pracy. W pozycji siedzącej spędzamy większość dnia. Jak siedzieć, by nie mieć problemów z kręgosłupem i wzrokiem? Poniżej kilka wartościowych rad.

Choć przy biurku nie przerzucamy ciężarów to nasz kręgosłup jest narażony. Złe ustawienie krzesła, a także monitora może mieć negatywne konsekwencje i powodować szereg schorzeń. Osoby pracujące przez kilka godzin dziennie przy biurku narzekają na ból pleców, bolące nadgarstki i problemy ze wzrokiem.

Dlaczego się tak dzieje?

Siedzenie przy komputerze to rodzaj wysiłku statycznego, w którym mięśnie utrzymywane są w stanie stałego napięcia. W efekcie uciskane są nerwy, naczynia krwionośne, a do mięśni nie dopływa odpowiednia ilość krwi, co hamuje usuwanie z nich toksyn. Człowiek naturalnie stworzony jest do ruchu, który aktywuje procesy fizjologiczne.

Praca przy komputerze powoduje m.in.:

  • Statyczne obciążenie mięśni stabilizujących kręgosłup w pozycji siedzącej;
  • Statyczne obciążenie mięśni barków i rąk obsługujących klawiaturę;
  • Statyczne obciążenie mięśni karku utrzymujących głowę podczas obserwacji monitora.

Co zrobić, by było lepiej?

By uniknąć bólu, a w dłuższej perspektywie trwałych zmian zdrowotnych należy zapewnić kręgosłupowi pozycję najbardziej zbliżoną do naturalnej. Krótko mówiąc siedźmy prosto. Niezbędne są krótkie przerwy, a w ich trakcie warto zrobić proste ćwiczenia. Zgodnie z zaleceniami po każdej godzinie pracy powinno zrobić się 5-10 minutową przerwę i wstać, przespacerować się i wykonać ćwiczenia.

Prawidłowa pozycja siedząca:

  • Plecy przylegające do oparcia (w szczególności odcinek lędźwiowy);
  • Uda ustawione prostopadle do podłoża, a kolana powinny być poniżej linii bioder;
  • Zachowaj kąt rozwarty w łokciu;
  • Stopy luźno spoczywające na podłodze;
  • Monitor na wyciągnięcie ręki, by nadgarstki były w linii prostej z przedramieniem;
  • Górna część monitora na poziomie oczu przy zachowaniu naturalnego położenia głowy.

Prawidłowa pozycja siedząca pozwoli na lepsze oddychanie i krążenie krwi. Zmniejszą się bóle pleców, szyi, głowy oraz ból kolan i nóg.

Zwróć uwagę na ćwiczenia w trakcie przerw od pracy. Ćwicz szyję, nadgarstki oraz rozciągaj plecy i nogi. Pozwól też odpocząć swoim oczom, choćby oderwanie wzroku od monitora i spojrzenie przez okno.