Czy woda gazowana jest niezdrowa i niewskazana na co dzień? Jeśli gazowana woda jest dobrej jakości, bezpiecznie może być zamiennikiem wody niegazowanej lub całkowicie ją zastąpić. Dzięki dwutlenkowi węgla korzystnie wpływa między innymi na pracę przewodu pokarmowego, a przeciwwskazana jest tylko w kilku schorzeniach, w tym w nadkwasocie. Dowiedz się więcej o wodzie gazowanej i jej wpływie na organizm.

Jak powstaje woda gazowana?

Woda gazowana powstaje przez wysycenie wody niegazowanej źródlanej lub mineralnej dwutlenkiem węgla. Wyróżnić można wody gazowane niskonasycone ( stężenie dwutlenku węgla – CO2 do 1500ml/L), średnionasycone ( zawartość  CO2 od 1500 do 4000mg/L) oraz wysokonasycone ( o stężeniu CO2 powyżej 4000ml/L). Dzięki saturatorom do wody, wodę gazowaną otrzymać można również w domu.

Czy woda gazowana szkodzi?

Woda gazowana w żadne sposób nie szkodzi zdrowej osobie. Przeciwwskazana jest w niektórych przypadkach ze względu na schorzenia takie, jak: nadkwasota, zaburzenia trawienia (zespół jelita drażliwego, choroba wrzodowa żołądka, wzdęcia), choroby gardła czy strun głosowych. Nie zaleca się podawania wody gazowanej dzieciom, a także popijania nią leków.

Woda gazowana czy niegazowana - co wybrać?

Woda gazowana od wody niegazowanej różni się jedynie obecnością dwutlenku węgla, z tego względu drażni dodatkowo kubki smakowe, co wywołuje uczucie orzeźwienia, a ponadto woda gazowana lepiej gasi pragnienie. Woda gazowana jest też bardziej bezpieczna pod względem bakteriologicznym od wody niegazowanej. Obecny bowiem w wodzie gazowanej dwutlenek węgla działa bakteriostatycznie, co utrudnia rozwój flory bakteryjnej. Dodatkowo dwutlenek węgla wspomaga procesy trawienne, korzystnie oddziałuje przy niedokwaśności, wpływa też na mechaniczne usuwanie bakterii i resztek pokarmowych ze światła jelita. Zatem wybór między wodą gazowaną a niegazowaną to kwestia indywidualnych preferencji. Inaczej ma się rzecz z wodami źródlanym i mineralnymi, które w znaczący sposób różnią się między sobą składem.

Woda źródlana a woda mineralna

Woda mineralna to woda podziemna, która jest czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, charakteryzuje się także stabilnym składem mineralnym oraz korzystnym wpływem na zdrowie. Ze względu na zawartość składników mineralnych wody mineralne zostały sklasyfikowane w cztery grupy: bardzo niskozmineralizowane (stężenie składników mineralnych poniżej 50mg/l), niskozmineralizowane (zawartość składników mineralnych do 500mg/l), średniozmineralizowane (stężenie składników mineralnych od 500 go 1500mg/l) oraz wysokozmineralizowane o zawartości składników mineralnych powyżej 1500mg/l. Z kolei w wodzie źródlanej, która również jest wodą podziemną bezpieczną chemicznie i mikrobiologicznie, znajduje się od 200 do 450mg/l składników mineralnych. Wody źródlane zawierają zatem znacznie mniej minerałów niż wody mineralne. Wybierając wody wysokzmineralizowane warto wiedzieć, że są one źródłem soli wapniowych, magnezowych i jonów fluorkowych, a dzięki wodorowęglanom i siarczanom pozytywnie wpływają na przemianę materii oraz trawienie. Ponadto wody wysokozmineralizowane wskazane są przy intensywnej pracy fizycznej, podczas uprawiania sportu, a także przy upałach, nie zalecane są natomiast dla dzieci i osób z chorobami nerek oraz nadciśnieniem. Wody nisko – i średniozmineralizowane nadają się z kolei do powszechnego spożycia. Wsród wód mineralnych wyróżnić można wody:

  • bogate w wodorowęglany - powyżej 500mg/l, wskazane są przy problemach trawiennych, wodorowęglany neutralizują kwasy żołądkowe,
  • bogate w potas, magnez i wodorowęglany - zalecane przy skurczach mięśni,
  • bogate w wapń - znacząco uzupełniają dziennie zapotrzebowanie na wapń, ubogie w sód ( poniżej 50mg/, dla chorych na nadciśnienie tętnicze),
  • bogate w magnez - wskazane przy osłabieniu, stresie, przemęczeniu,
  • bogate we fluor, bogate w sód - zalecane przy nadpotliwości,
  • bogate w wapń i magnez. 

Sprawdź ile wody pić dziennie?

Źródła:

  1. Wojtaszek T. Woda mineralna jako czynnik ekologicznej profilaktyki zdrowotnej. J. Elementol. 2006; 11(3): 399 – 409. 
  2. Salomon A., Regulska – Ilow B. Polskie butelkowane wody mineralne i lecznicze – charakterystyka i zastosowanie. Bromat. Chem. Toksykol. 2013; 1: 53 – 65.
  3. Albertini M. C. et al. Drinking mineral water: Biochemical effects and health implications – The state of the art. Int. J. Environmental Health, 2007; 1(1): 153 – 169.