Niezależnie od tego, czy lubisz upały czy nie, w gorące dni szukasz sposobu na schłodzenie i orzeźwienie. Pierwsze na myśl przychodzą lody oraz zimne napoje. To jednak niekoniecznie najlepszy wybór. Sprawdź jak smacznie i zdrowo zadbać o organizm podczas upałów.

Upał - co i jak jeść?

W upalne dni warto sięgać po potrawy lekkostrawne: lekkie sałatki, chłodniki, koktajle, potrawy gotowane na parze lub grillowane. Dania obiadowe można wzbogacić w świeże zioła: natkę pietruszki, bazylię, tymianek, kolendrę oraz oregano. Najlepiej jest unikać dań bardzo kalorycznych i ciężkostrawnych: smażonych oraz wzdymających. Lepiej jeść mniejsze ilości, ale częściej. Nie powinno się pomijać posiłków, które powinny być spożywane regularnie. Mimo wysokich temperatur i zmniejszonego apetytu organizm nadal potrzebuje takiej samej ilości składników odżywczych, minerałów, witamin oraz wody dla zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania.  

Jedzenie i temperatura ciała

Produkty spożywcze, które spożywa człowiek wpływają na jego temperaturę ciała. Jedzeniem można zarówno uzyskać efekt rozgrzewający, jak i schładzający. Ten drugi najlepiej jest uzyskać dzięki produktom bogatym w wodę. Doskonałym wyborem są ogórki. Zawierają aż 95% wody. Pod wzgledem walorów na upały nie ustępują im również:

  • truskawki,
  • arbuz,
  • cukinia,
  • ananas,
  • mango,
  • zielona papryka,
  • pomarańcze,
  • sałata lodowa,
  • seler.

Upały – warzywa i owoce

Poza orzeźwieniem oraz wodą warzywa i owoce będą doskonałym źródłem witamin, składników mineralnych,a także antyoksydantów. Dlatego to właśnie na nich powinny się opierać potrawy w upalne dni. Proces pocenia prowadzi do dużych strat potasu. Świetnym jego źródłem są: pomidory, seler, buraki, banany, jabłka, brzoskwinie czy morele. Dzięki przeciwutleniaczom warzywa i owoce wspomogą ochronę skóry przed wolnymi rodnikami i procesem starzenia się. Zapewnią też jej prawidłowe nawilżenie. A  β- karoten i likopen ochronią skórę przed szkodliwym wpływem promieni słonecznych.

Upał i lody

Najbardziej na gorące dni i lody cieszą się dzieci. Sięga po nie i młodzież i dorośli, gdy żar leje się z nieba. Przynoszą orzeźwienie i dają ochłodę. Niestety efekt ten jest bardzo krótki. A ostatecznie ich zjedzenie przynosi odwrotny efekt. Jak zauważa między innymi naukowiec Peter Poortvilet z uniwersytetu w Queensland w czasie trawienia lodów i innych bardzo zimnych produktów oraz bardzo kalorycznych potraw generowane jest ciepło.

Upał – najlepsza woda

Dla uzyskania orzeźwienia poza doborem odpowiednich produktów niezwykle ważne w upały jest spożywanie odpowiedniej ilości wody. Może być ona schłodzona w lodówce. Dla urozmaicenia smaku można dodać do niej: cytrynę, pomarańczę, miętę, truskawki czy też ogórka i limonkę. W upalne dni warto ograniczać ilość mocnej kawy, herbaty oraz alkoholu. Wzmagają wydalanie wody z organizmu i w ten sposób sprzyjają odwodnieniu. Dobrym rozwiązaniem może być mrożona kawa. Z kolei słodkie napoje zamiast zaspokajać pragnienie, będą je wzmagać.

Upał i gorące napoje

Gorące napoje wypijane przy wysokich temperaturach otoczenia powodują pocenie, co w efekcie daje ochłodzenie organizmu. Podobne działanie mają ostre jedzenie i przyprawy.

Orzeźwienie na upalne dni – ogórkowy cooler

Napój, aby przyniósł orzeźwienie i schłodzenie wcale nie musi być zimny. Więcej korzyści przyniesie, gdy będzie miał temperaturę pokojową, ważniejszy jest jego skład. Na letnie upały polecamy szczególnie napoje z ogórkiem. Do przygotowania ogórkowego cooler'a potrzebne będą: 2 ogórki, 1 limonka, woda, gałązka tymianku lub mięty, plasterki cytryny. Ogórki należy umyć oraz obrać. Miąższ obierać tworząc tasiemki. Umieścić je w dzbanku. Dodać sok z limonki, tymianek lub miętę. Uzupełnić wodą. Można dodać plasterki cytryny.

 

Źródła:

1. https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/uk-heatwave-best-foods-eat-cool-hot-weather-cucumber-watermelon-strawberries-a8464386.html

2. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

3. Gawęcki J. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.