Wszyscy wiemy, że właściwa, zbilansowana dieta jest jednym z filarów naszego zdrowia. Nie inaczej jest z zębami: aby mogły nam posłużyć przez długie lata, należy dostarczać organizmowi wszystkich składników niezbędnych do ich prawidłowej budowy. Co jeść dla zdrowych zębów? Czy na wzmocnienie zębów warto stosować suplementy diety? W artykule odpowiadamy na te i inne pytania.

Każdy z nas chce mieć zdrowe zęby i piękny uśmiech. Powszechnie wiadomo, że aby cieszyć się zdrowym uzębieniem, trzeba pamiętać o regularnych kontrolach u dentysty i codziennych zabiegach higienicznych w postaci szczotkowania oraz nitkowania. Czy można jednak zrobić coś więcej? Okazuje się, że tak: dobra dieta na zęby to jeden z ważniejszych elementów przepisu na zdrowy uśmiech. 

Dobra dieta na zęby – dlaczego jest tak ważna?

Mocne białe zęby to nie tylko piękny uśmiech, ale też gwarancja zdrowia: dzięki nim możemy właściwie przeżuwać przyjmowane przez nas pożywienie. Odpowiednio rozdrobniony pokarm może zostać strawiony w kolejnych częściach przewodu pokarmowego, a tym samym – dostarczyć nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Przestrzeganie odpowiedniej diety, a także regularne wizyty u specjalisty stomatologii to więc nie tylko kwestia estetyki, ale też ogólnego dobrego stanu zdrowia.

Co jeść dla zdrowych zębów?

O tym, że aby mieć silne i zdrowe zęby, potrzebny jest wapń, wie każde dziecko. I rzeczywiście, ten pierwiastek odgrywa w budowie zębów bardzo ważną rolę. Równie istotne są także witaminy D, K i C oraz fosfor i magnez. Jakie produkty powinny się znaleźć w diecie osoby, która chciałaby szczególnie zadbać o zdrowe zęby? Sprawdźmy:

  • Przetwory mleczne – są uważane za najlepsze źródła wapnia. Jako wyjątkowo wartościowe wskazuje się zwłaszcza jogurt naturalny, kefir i maślankę. W diecie na wzmocnienie zębów warto także uwzględnić żółty ser, który zawiera sporo wapnia i podnosi pH płytki nazębnej, co zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy i zapalenia dziąseł. Niedobór wapnia w diecie może poskutkować kruchością zębów, a w konsekwencji – ich podatnością na złamania i próchnicę. Osoby, które są uczulone na mleko albo go nie tolerują, powinny zadbać o wzbogacenie diety o inne źródła tego pierwiastka (figi suszone, migdały, szprotki, mak) lub o odpowiednie suplementy diety na wzmocnienie zębów z wapniem.
  • Tłuste ryby – są doskonałym źródłem fosforu i witaminy D, która wspomaga wchłanianie wapnia. W tej roli najlepiej sprawdzają się tłuste ryby, takie jak łosoś czy makrela. Warto wspomnieć również o tym, że witamina D odpowiada za mineralizację kości i zębów, dlatego jej rola jest podwójnie ważna.
  • Owoce i warzywa są doskonałymi źródłami witamin C i K. Witamina C zapobiega krwawieniu dziąseł i zapewnia dobrą kondycję tkanek przyzębia, natomiast witamina K pomaga w prawidłowym formowaniu tkanki kostnej. Warto więc uwzględnić w diecie nać pietruszki, truskawki, kapustę, kalarepę, jarmuż, owoce dzikiej róży i czerwoną paprykę.

Czego unikać i jak dbać o zęby?

Wszyscy wiemy, że właściwa higiena jamy ustnej to podstawa. Jednak nawet największa dbałość o higienę nie pozwoli na utrzymanie zębów w dobrej kondycji, jeśli nie ograniczymy spożywania produktów, które im szkodzą. Chodzi tu przede wszystkim o pokarmy zawierające cukier, który stanowi doskonałą pożywkę dla bakterii powodujących próchnicę. Jedzenie składników bogatych w cukry proste może ponadto obniżyć pH jamy ustnej, a co za tym idzie – spowodować demineralizację szkliwa. Warto uważać także na produkty barwiące szkliwo: czerwone wino, kawę, mocną herbatę, a także papierosy. Codzienny kontakt z nimi może wymusić na nas częstsze wizyty u stomatologa lub higienistki stomatologicznej, aby oczyścić zęby z przebarwień.

Jeśli zależy nam na pięknym uśmiechu, dobrze jest zadbać o zdrową dietę w równym stopniu co o higienę jamy ustnej. Sporo chudego nabiału, tłuste ryby i warzywa – to prosty przepis na wzmocnienie zębów i zwiększenie szansy, że będą nam one służyć przez długie lata.