Kto z nas nie lubi słodyczy? Niestety, te przekąski mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Co sprawia, że cukier jest tak bardzo szkodliwy? Czym go zastąpić? Jaki cukier jest najzdrowszy? Poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Określanie cukru mianem białej śmierci ma swoje uzasadnienie – liczne badania naukowe dowiodły, że jedzenie cukru i choroby różnego rodzaju niestety idą z sobą w parze. Nadmierne spożycie cukru powoduje nie tylko obniżenie odporności, ale też wzrost podatności na infekcje oraz deficyt witamin z grupy B. Podnosi także poziom cholesterolu we krwi, przyspiesza starzenie się skóry, osłabia włókna kolagenowe i przyczynia się̨ do urazów ścięgien. Osoby spożywające dużo cukru są̨ także bardziej podatne na choroby zwyrodnieniowe stawów, miażdżycę czy owrzodzenie jelita grubego. Do tego dochodzi niekorzystny wpływ na zęby, trzustkę̨ i działanie licznych enzymów. Cukier jest także główną przyczyną powstawania cukrzycy typu 2 i otyłości. Czy istnieją zdrowe zamienniki cukru?

Jaki cukier najzdrowszy?

Coraz większa świadomość konsumentów powoduje, że producenci zaczynają̨ dodawać do swoich produktów różne zamienniki cukru, charakteryzujące się̨ mniejszą kalorycznością̨. Na półkach sklepowych pojawiły się̨ więc słodycze z dodatkiem różnych substancji słodzących. Czy te dodatki są̨ jednak bezpieczne dla naszego zdrowia? Czy są̨ sposoby, by sprawić, żeby nasze słodkości były zdrowsze?

Co zamiast cukru? Aspartam, acesulfam K, sacharyna

Słodziki chemiczne to substancje słodzące określane jako syntetyczne dodatki do żywności, które mają specyficzny słodki smak, nawet do 1000 razy słodszy od cukru. Niestety, ich częste spożywanie może być szkodliwe dla zdrowia. Są̨ niewskazane zwłaszcza dla:

  • dzieci,
  • kobiet ciężarnych,
  • osób starszych.

Ksylitol – zdrowy cukier?

Bardzo znanym zamiennikiem cukru jest ksylitol, inaczej zwany cukrem brzozowym. To naturalny słodzik uzyskiwany z brzozy. Ma czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny od białego cukru i zawiera o 40% mniej kalorii. Nie powoduje próchnicy, a dzięki swoim właściwościom hamuje namnażanie bakterii w jamie ustnej. Osobom chorym na cukrzycę może go zalecić diabetolog, a odchudzającym się – dietetyk.

Miód – zdrowy zamiennik cukru

Mimo że miód jest dość kaloryczny, wspiera odporność organizmu i jest nazywany naturalnym antybiotykiem. By zachować́ prozdrowotne działanie miodu, nie można go jednak poddawać́ wpływowi wysokiej temperatury. Jest polecany jako zdrowy zamiennik cukru zwłaszcza dla dzieci i osób aktywnych.

Stewia – najzdrowszy cukier?

Stewia to roślina stosowana od wieków przez plemiona indiańskie Ameryki Środkowej i Północnej. Ten zamiennik cukru jest około 300 razy słodszy od cukru, a dodatkowo nie ma kalorii. Ma też bardzo niski indeks glikemiczny, więc jest polecany diabetykom. Należy jednak uważać, by kupować́ jak najmniej przetworzone ekstrakty z liści stewii, bez dodatków, które podnoszą kaloryczność produktu.

Zdrowe zamienniki cukru – owoce

Figi, banany czy daktyle doskonale sprawdzają̨ się̨ jako zdrowe zamienniki cukru, tym bardziej że zawierają̨ sycący błonnik. Niestety nie jest to propozycja dla osób z cukrzycą czy na diecie odchudzającej. Muszą one ich unikać́ ze względu na wysoką zawartość́ fruktozy i wysoki indeks glikemiczny.

Warto pamiętać, że rezygnacja z cukru wcale nie musi oznaczać rezygnacji ze słodyczy. Ważne jednak, by w trosce o zdrowie wybierać te, które nam nie szkodzą.