Hasło „zostań w domu”, które obowiązywało nas przez ostatnie miesiące, pozwoliło unikać zarażania się koronawirusem ale często miało też swoje negatywne konsekwencje. Długotrwały brak aktywności fizycznej i sportu zawsze oznacza kłopoty ze zdrowiem, i to nie tylko w aspekcie fizycznym. Mimo wciąż istniejącego zagrożenia COVI-19, warto, a wręcz trzeba się ruszyć i dotyczy to praktycznie wszystkich grup społecznych i wiekowych. Trzeba zrobić to rozsądnie, z zachowaniem obowiązujacych zasad bezpieczeństwa i świadomością własnych możliwości i ograniczeń. Świat wokół nas się zmienił, ale Twój organizm wciąż potrzebuje ruchu, bez którego przestaje prawidłowo funkcjonować. Niezależnie, czy to organizm dziecka, osoby młodej czy dorosłej, po miesiącach siedzenia na kanapie przed telewizorem czy komputerem, sport może uratować nam zdrowie i życie.

Koronawirus niszczy także zdrowych

Wraz ze zniesieniem części pandemicznych obostrzeń zyskaliśmy szansę na to, by zadbać o siebie i naszych najbliższych także poprzez aktywność fizyczną i sport. Niezależnie, czy przed pandemią byliśmy sportowymi amatorami czy unikaliśmy sportu jak ognia, teraz jest czas by wprowadzić regularną aktywność fizyczną do naszego życia. Niekoniecznie musi to być ostry sportowy trening, czasem warto zacząć choćby od dłuższych spacerów, ostrożnego biegania czy prostych ćwiczeń we własnym domu. Ważne, żeby przypomnieć sobie, że ludzkie ciało jest stworzone do ruchu, a siedzący tryb życia bez aktywności fizycznej niszczy je i przyczynia się do rozwoju dziesiątek chorób i wad prowadzących w prostej linii na szpitalne łóżko. Czy to przesada i straszenie? Nie, to tylko łagodna wersja rzeczywistości, może być znacznie gorzej. Lista chorób, o które sami prosimy się, nie uprawiając żadnej formy aktywności fizycznej zajęłaby przynajmniej kilkadziesiąt stron, a wciąż trzeba by dopisywać kolejne aspekty, choćby dotyczące zdrowia psychicznego. Strach przed koronawirusem może sprawić, że umrzemy z zupełnie innej przyczyny, mówiąc wprost: w znacznej mierze na własne życzenie. Pozbawione sportowej aktywności dzieci nie będą się prawidłowo rozwijać, a organizmy dorosłych bez odpowiedniej dawki ruchu popsują się znacznie szybciej. Ludzie aktywni fizycznie cieszą się też wyższą odpornością co nie tylko pozwala chorować rzadziej, ale też w przypadku choroby - przejść ją łagodniej i szybciej powrócić do zdrowia Nie ma co się zastanawiać, trzeba się ruszyć albo powiedzieć sobie szczerze, że nie zależy nam nam na zdrowiu i życiu.

Pandemia czyli siedzimy, jemy i pijemy

Patrząc na statystyki pochodzące ze słonecznej Italii, Włosi podczas pandemii przytyli średnio ponad dwa kilogramy. Możemy próbować tłumaczyć sobie, że my nie jemy tyle makaronów, a pizza nie jest naszym daniem narodowym, ale warto uświadomić sobie, że nasze schabowe, pierogi, kluski i inne golonki bez aktywności fizycznej wpędzą nas w kłopoty znacznie szybciej niż byśmy chcieli. Nadwaga, prowadząca w prostej linii do chorób choćby układu sercowo-naczyniowego, to jednak nie jedyne zagrożenie. Brak ruchu oznacz kłopoty z kręgosłupem, nieustanne siedzenie i leżenie przyprawi nas o bóle pleców. Równie niebezpieczne jest przyzwyczajenie swojego organizmu do braku wysiłku, który tak na prawdę utrzymuje go w możliwie dobrej sprawności i równowadze, także psychicznej. To właśnie psychologiczne dobrodziejstwa sportu, mogą być dziś lekarstwem na kłopoty i problemy, które nazbierały się w naszych głowach podczas pandemii. Satysfakcja płynąca z dobrze wykonanego wysiłku, hormony produkowane przez nasze organizmy podczas sportowej aktywności i w końcu, także interakcja społeczna i akceptacja samej / samego siebie i własnego ciała, to walory, których nie da się przecenić. Jeśli męczą Cię problemy ze snem, wysiłek fizyczny pomoże zasnąć w lepszym nastroju. Dobrym pomysłem może być joga, czy nawet prosty zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych. Trzeba się ruszyć, ale też trzeba to zrobić możliwie bezpiecznie dla siebie i swojego otoczenia.

Jak wygrać ze strachem i lenistwem

Sport wraca do gry o nasze zdrowie i to nie tylko sport zawodowy. Dzieci znów mogą korzystać z rozmaitych zajęć sportowych i aktywności. Pomimo, że często dzieje się to na zmienionych zasadach, warto zadbać o ich prawidłowy rozwój i radość płynącą z ruchu na świeżym powietrzu. Co dobre dla dzieci, w tym przypadku będzie służyć także dorosłym, choć i tu możliwości i obowiązki rozsądnego człowieka, uległy sporym zmianom. Zamiast strachu przed siłownią, warto zaszczepić w sobie nawyk ćwiczeń we własnym domu, zamiast kolejnych godzin przed telewizorem, można znaleźć sobie bezpieczną trasę do biegania, spacerów czy nordic walking. Zamiast nałogowego zaglądania do lodówki, warto wejść na wagę albo spojrzeć w lustro i z podniesionym czołem ruszyć do walki o zdrowie. 

Konieczność zachowania dystansu wobec innych, zdrowego rozsądku i ostrożności, wcale nie oznacza, że szeroko rozumiany sport stał się niemożliwy czy niebezpieczny. Po prostu zmieniają się nieco zasady. Tak samo, jak dzieje się to w pracy, sklepach, przestrzeni publicznej, czy w naszych domach, a przecież nie rezygnujemy z życia zawodowego, robienia zakupów czy kontaktów towarzyskich. Zmienia się tylko forma, bardziej dbamy o bezpieczeństwo, jesteśmy ostrożniejsi i (oby tak było) bardziej odpowiedzialni. Tak samo zróbmy z aktywnością fizyczną, dostosujmy ją do naszych możliwości, do warunków wokół naszego miejsca zamieszkania, do tego jak i gdzie możemy zadbać o zdrowie nie narażając nie tylko siebie, ale i innych. Niezależnie od tego gdzie mieszkasz i kiedy ostatnio sport gościł w Twoim życiu, warto stworzyć sobie swój własny plan na zdrowie, Twój organizm będzie Ci wdzięczny. Czy będą to ćwiczenia przed komputerem, najprostsza forma ruchu czyli bieganie, czy pot wylany na rowerze, choćby i tym stacjonarnym - każdy wysiłek, który nie przekroczy naszych możliwości będzie krokiem do zdrowia i zadowolenia z siebie. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, do Twojej dyspozycji są trenerzy i lekarze medycyny sportu, dostępni także w formie e-wizyty czy teleporady. Jeśli naprawdę zależy Ci na zdrowiu swoim i swoich bliskich, czas strachu i lenistwa zostaw za sobą, każdy nowy dzień daje nowe możliwości i zarazem szansę na lepsze jutro. Od Ciebie zależy, co z tym zrobisz, pamiętaj jedynie, że zdrowie i życie masz tylko jedno. 

Dowiedz się jak zacząć biegać, kliknij tutaj!