Jesień to okres, gdy na naszych stołach może się pojawić niedroga i łatwo dostępna dynia. Warto w tym czasie urozmaicić swój jadłospis o to pomarańczowe warzywo.

Dynia wywodzi się z Ameryki Środkowej i Południowej. Najstarsze oznaki występowania tej rośliny znalezione w Meksyku pochodzą sprzed blisko 7 tys. lat p.n.e. Do Europy dynie trafiały wraz z podróżnikami i odkrywcami geograficznymi, częściowo ze Wschodu. W kuchni dynia może być przygotowywana na różne sposoby, ale warto docenić nie tylko jej walory smakowe.

Rodzaje dyni

Najogólniej dynie dzieli się na ozdobne oraz jadalne. Dynie ozdobne, jak sama nazwa wskazuje, są doskonałą dekoracją ogrodów. Z kolei z dyni jadalnych można robić soki, sosy, frytki i zupy, dodawać je do sałatek, mięs, a nawet ciast. Wśród najpopularniejszych odmian dyni jadalnych możemy wymienić takie gatunki, jak:

  • dynia piżmowa,
  • dynia makaronowa,
  • dynia zwyczajna,
  • dynia masłowa,
  • dynia prowansalska.

Dynia – właściwości zdrowotne

Dzięki dużej zawartości cynku oraz antyoksydantów dynia znana jest ze swojego korzystnego wpływu na przerost i zapalenie gruczołu krokowego. Cynk w niej zawarty chroni plemniki przed wolnymi rodnikami, pozytywnie wpływa na seksualność mężczyzn i przeciwdziała starzeniu się organizmu.

Jako źródło potasu dynia pozytywnie działa na ciśnienie tętnicze, a także pracę mięśni szkieletowych i mięśnia sercowego. Znajdująca się w niej witamina A ma dobry wpływ na wzrok oraz stan skóry. Nienasycone kwasy tłuszczowe zmniejszają stężenie cholesterolu oraz zapobiegają miażdżycy. Dzięki karotenoidom oraz antyoksydantom zmniejsza się ryzyko raka płuc. Dynia reguluje również stężenie glukozy we krwi.

Odchudzające właściwości dyni

Miąższ dyni jest polecany przy odchudzaniu – nie zawiera wielu kalorii (w zależności od rodzaju od 10 do 16 kcal na 100 g), ma niewiele tłuszczów i cukrów. W jej składzie można za to znaleźć witaminy B1, B2 oraz PP, a także składniki mineralne – potas, wapń, sód, fosfor, żelazo i magnez. Z dyni można przygotowywać dania duszone, pieczone, smażone i zupy. Najbardziej wartościowe w dyni są jednak jej pestki.

Pestki dyni – źródło zdrowia

Pestki dyni zawierają mnóstwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, cynku, witamin, białka oraz lecytyny. Z tego względu – jak już wcześniej wspominaliśmy – wspierają męskie funkcje seksualne, ale mają również pozytywny wpływ na włosy, skórę i paznokcie. Pestki dyni zawierają też składniki mineralne (żelazo, fosfor czy wapń) oraz alkaloidy zwalczające pasożyty jelitowe.

W sklepach przez cały rok można kupić suszone pestki dyni, jesienią warto jednak skusić się na świeże – są znacznie bardziej wartościowe. Nasiona dyni mogą np. skutecznie zastąpić niezdrowe chipsy czy słodycze, które tak chętnie pochłaniamy przed telewizorem. Nasz organizm tylko na tym zyska!

Która dynia najlepsza?

Kupując dynię, wybierzmy tę najbardziej dojrzałą, o pomarańczowej barwie. Zawiera ona największą ilość karotenu, witaminy B1 oraz PP. Możesz ją długo przechowywać w suchym, chłodnym i przewiewnym pomieszczeniu. Dynia po obróbce cieplnej nie traci swoich cennych właściwości. Możesz ją smażyć, piec oraz dusić. Idealnie smakuje przygotowana zarówno na słodko, jak i na ostro. Smacznego!