Erytrytol jest jednym z wielu dostępnych na rynku słodzików stanowiących alternatywę dla białego cukru. Charakteryzuje się znikomą kalorycznością oraz dużą stabilnością. Jednak to nie jedyne zalety erytrytolu. Sprawdź jak wpływa na zdrowie i czy warto go stosować zamiast cukru.

Erytrytol - co to jest?

Erytrytol, nazywany również erytrolem, jest środkiem słodzącym należącym do polioli (alkoholi polihydroksylowych, inaczej cukrowych). Wyglądem przypomina biały cukier. Naturalnie występuje w warzywach, owocach ( melony, brzoskwinie), grzybach oraz fermentowanych produktach takich, jak: wino, piwo, sake czy sos sojowy. jest wykorzystywany jako zamiennik cukru. Otrzymywany jest poprzez fermentację surowców węglowodanowych. Jest bardzo stabilny, również podczas obróbki cieplnej w temperaturze powyżej 180 stopni Celsjusza, dzięki czemu erytrytol ma szerokie zastosowanie do produkcji napojów, słodyczy (ciastek, czekolad, cukierków), lodów, dżemów, pastylek do ssania, ciast, kremów, gum do żucia i może być wykorzystywany również do domowego pieczenia. W przemyśle farmaceutycznym stosowany jest do tworzenia osłonek cukrowych do tabletek, a w kosmetologii do produkcji kremów. Jego zaletą jest to, że nie pozostawia on obcego posmaku. Z tego też względu używany jest często w mieszankach z innymi słodzikami, aby zamaskować ich niepożądany smak. 

Erytrytol - kalorie i indeks glikemiczny

Wartość kaloryczna erytrytolu wynosi 0,2kcal/g, natomiast indeks glikemiczny jest równy 0. Ze względu na te właściwości może być bezpiecznie stosowany przez chorych na cukrzycę. Stanowi też świetną alternatywę dla osób z nadwagą czy otyłością. Zastąpienie erytrytolem białego cukru pozwala na znaczną redukcję wartości kalorycznej codziennej diety. Erytrytol może być stosowany nie tylko do wypieków, ale również do słodzenia kawy czy herbaty. 

Erytrytol - wartości odżywcze

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) wobec wyników przeprowadzonych badań uznała erytrytol za całkowicie bezpieczny dla zdrowia. Erytrytol nie wpływa na podwyższenie poziomu glukozy we krwi, jak również nie powoduje próchnicy w przeciwieństwie do sacharozy. W trzyletnim badaniu naukowcy wykazali, że regularne spożywanie cukierków zawierających erytrytol przez dzieci w wieku od 7 do 8 lat powodowało redukcję wzrostu płytki nazębnej. Ponadto badania in vitro udowodniły, że erytrytol jest antyoksydantem i neutralizuje wolne rodniki, a w stanie hiperglikemii ochrania komórki śródbłonka. Nie wykazano, aby erytrytol miał działanie rakotwórcze oraz teratogenne ( nie działa toksycznie na płód). Zasadniczo spożycie erytrytolu nie wiąże się z wystąpieniem skutków ubocznych, nie powoduje on dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego w postaci: biegunek, nudności czy wzdęć. Dopiero przekroczenie dawki 50g na dzień może wywołać nudności i przelewanie się w żołądku, w rzadkich przypadkach wystąpić może pokrzywka będąca rekacją alergiczną. 

Erytrytol - ile zamiast cukru?

Słodkość erytrytolu wynosi 60 – 70% słodkości sacharozy ( białego cukru). Zatem aby otrzymać ten sam poziom słodkości zamiast łyżeczki białego cukru (5g) należy zastosować 1,5 łyżeczki erytrytolu ( 7,5g). 

 

Spis treści:

  1. Godswill A. Ch. Sugar alcohols: chemistry, production, health concerns and nutritional importance of mannitol, sorbitol, xylitol and erythritol. International Journal of Advanced Academic Research. Sciences, Technology & Engineering. 2017; 3 (2): 31 – 66.
  2. Grembecka M. Sugar alcohols – their role in the modern world of sweeteners: a review. Eur Food Res Technol. 2015; 241: 1 – 14. 
  3. Varzakas T. Sweeteners Nutritional Aspects, Applicationa and Production Technology. Taylor&Francis Group, 2012.
  4. Den Hartog G. J. M. et al. Erythritol is a sweet antioxidant. Nutrition 2009; 26 (4): 449 – 458. 
  5. O' Donnell K. et al. Sweeteners and sugar alternatives inf food technology. Wiley – Blackwell 2012.