Kawa jest obecnie jednym z podstawowych produktów spożywczych. Dziennie na świecie ludzie wypijają jej ponad 3 miliardy filiżanek. Jak wskazują badania picie kawy w zalecanych ilościach wiąże się z wieloma pozytywnymi aspektami zdrowotnymi.

Nie tylko kofeina w kawie

Najbardziej znanym składnikiem kawy jest kofeina. Często postrzegana jedynie jako związek o negatywnym działaniu. W nadmiarze oczywiście będzie szkodliwa. Gdy zachowasz umiar, będzie pozytywnie oddziaływać na twój organizm. Jednak kawa to nie tylko kofeina. Znajdują się w niej antyoksydanty. Ich zawartość w jednej filiżance kawy jest wyższa niż w szklance soku z borówek, pomarańczy, grejpfrutów czy malin.

Poprawa funkcji układu nerwowego przez kawę

Zawarte w kawie: kofeina wraz z teobrominą oraz teofiliną zwiększają koncentrację, a zmniejszają natomiast odczucie senności oraz zmęczenia. W perspektywie czasu picie kawy wpływa na mniejsze ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i Parkinsona.  Potwierdzają to jednogłośnie wykonane do tej pory badania. Naukowcy z Chicago pod kierownictwem dr Benedettiego wykazali, że u osób pijących kawę początek choroby Parkinsona pojawia się później – w wieku 72 lat, w stosunku do osób nie spożywających w ogóle kawy – w wieku 64 lat. Kolejne badania obejmujące ponad milion uczestników wykonane przez chińskich naukowców Qi i Li, dowodzą, że ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona u osób pijących kawę w ilości 3 filiżanek dziennie jest około 30% niższe niż u osób jej nie pijących. Projekt – „Czynniki ryzyka chorób układu krążenia, starzenia się i demencji” oparty na 1409 badanych i trwający 21 lat wykazał, że ryzyko demencji, w tym choroby Alzheimera jest niższe aż o 65% w porównaniu do osób nie spożywających kawy.  Badania pod kierownictwem profesora Michaela Yassa dowodzą, że w przypadku osób spożywających kawę sporadycznie dawka 200mg kofeiny powoduje poprawę pamięci długotrwałej.

Miej jednak na uwadze, że przedstawione badania obejmują spożycie 2 – 3 filiżanek dziennie. Spożywanie nadmiernej ilości kofeiny w ciągu dnia może mieć negatywny oddźwięk na stan twojego organizmu. Może się wiązać z zaburzeniami snu, a także ryzykiem wystąpienia lub zaostrzenia różnych chorób na tle psychicznym. Szereg badań wskazuje, że mogą nasilać się zaburzenia lękowe oraz zachowania agresywne. Ponadto duże ilości kawy często towarzyszą też zaburzeniom odżywiania. Spożycie kofeiny w ilości 750mg na dobę wiąże się z odczuwaniem większego głodu, a także częstszym sięganiem po środki przeczyszczające czy odchudzające w porównaniu do ilości 250mg dziennie.

Kawa zmniejsza ryzyko chorób układu sercowo - naczyniowego

Wpływ kawy na pracę serca wzbudza wiele kontrowersji od lat. Wykonane do tej pory badania nie potwierdzają jednak, aby picie umiarkowanych ilości kawy ( od 1 do 3 filiżanek dziennie) wiązało się z większym ryzykiem wystąpienia chorób układu sercowo – naczyniowego. Wręcz przeciwnie analiza 21 badań, które wykonano w okresie od 1966 do 2008 roku wykazała, że kawa pita w umiarkowanych ilościach zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo – naczyniowych, zmniejsza również ryzyko zapadalności na zawał serca i udar mózgu. W przypadku ciśnienia tętniczego krwi brak jest dowodów, aby nałogowe jej spożywanie wpływało na jego wzrost. Wzrost ciśnienia zaobserwowano jedynie u osób, które nawykowo nie piją kawy. Wykazano, że znacznie wyższe ryzyko nadciśnienia tętniczego wiąże się ze spożywaniem napojów typu cola.

Negatywny wpływ kawy na układ pokarmowy

Kofeina może wpływać niekorzystnie na działanie układu pokarmowego. Stymuluje wydzielanie kwasu solnego w żołądku i przez to sprzyja rozwojowi wrzodów żołądka. Zmniejsza napięcie zwieracza dolnego przełyku i zaostrza objawy choroby refluksowej. Dlatego jeśli cierpisz na którąś z tych chorób ogranicz spożycie kawy, a najlepiej całkowicie ją wyklucz ze swojego menu.

Kawa i mniejsze ryzyko cukrzycy

Kofeina powoduje zmianę metabolizmu węglowodanów w organizmie, a także insulinowrażliwości tkanek. Naukowcy z Holandii z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego w swoich badaniach wykazali, że spożywanie kawy redukuje ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Również późniejsze badania naukowców ze Stanów Zjednoczonych potwierdziły te wyniki.

Kawa a ryzyko nowotworów wątroby

Kawa oprócz kofeiny jest źródłem licznych antyoksydantów. Są one związkami neutralizującymi wolne rodniki. Dzięki temu kawa, jak podają wyniki badań, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów pierwotnych wątroby. U grupy spożywającej kawę ryzyko nowotworu wątroby było mniejsze o 40% w stosunku do osób nie pijących kawy w ogóle.

Kawa zwiększa długość życia?

Na 402 250 dorosłych przeprowadzono ogólne badanie wpływu picia kawy na długość życia. Wyniki po 14 latach obserwacji pozwoliły stwierdzić istotną zależność pomiędzy spożyciem kawy a ryzykiem zgonu. Nawet niewielkie ilości kawy wpływały na zmniejszenie ryzyka zgonu z powodu chorób serca, chorób układu oddechowego, udaru mózgu i cukrzycy. Pamiętaj jednak, że pozytywne efekty działania kawy mają miejsce przy umiarkowanych jej ilościach. Jest to maksymalnie 300mg kofeiny dziennie. Jeśli wypijasz dziennie więcej niż 4 filiżanki kawy dziennie musisz zdawać sobie sprawę z jej niekorzystnego działania: nadmiernego pobudzenia, przyspieszenia akcji serca, zwiększonego wydalania wody z organizmu, wzmożonego pragnienia, a także wystąpienia szumu w uszach oraz trudności w zasypaniu. Jej duże ilości zaburzą również wchłanianie składników mineralnych, takich jak: wapń, magnez czy żelazo.