Ciąża wiąże się z szeregiem zmian w organizmie kobiety. Pojawiają się zmiany hormonalne i nierzadko dolegliwości utrudniające codzienne funkcjonowanie. Sprawdź jak sobie z nimi radzić.

Nudności w ciąży

Mdłości w ciąży mogą występować nawet do 16. tygodnia chociaż zazwyczaj ustępują po 10.-12. tygodniu. Twoje posiłki powinny być mniejsze, w ilości 7 – 8 dziennie. Zrezygnuj z kawy oraz potraw smażonych. Unikaj ostrych, pikantnych przypraw o intensywnym zapachu. Napoje pij między posiłkami, a nie w ich trakcie. Po posiłku odczekaj minimum 20 – 30 minut zanim coś wypijesz. W swoim jadłospisie ogranicz produkty o dużej zawartości tłuszczu i cukru. Jeśli mdłości dokuczają ci rano dobrym pomysłem jest zjadanie suchych przekąsek, takich jak: sucharki czy chleb chrupki i wafle ryżowe. Ulgę może przynieść ci również napar z rumianku, melisy, herbata imbirowa lub woda z imbirem. W przypadku mdłości w drugiej połowie dnia pomóc może także podgryzanie migdałów ze skórką. Wieczorny posiłek powinnaś spożywać najpóźniej na dwie godziny przed położeniem się do łóżka. Powinien on opierać się przede wszystkim na produktach białkowych. Przykładowo możesz wybrać: twarożek, jogurt, jajko czy chudą wędlinę.

Jeśli wystąpią  wymioty pamiętaj, aby koniecznie uzupełniać płyny. Możesz je uzupełniać również sokami warzywnymi bez dodatku cukru idzięki urozmaiconej diecie bogatej w warzywa i owoce. Wskazana jest dieta bogatobiałkowa, a więc bogata w mleko i jego przetwory, mięso, ryby i jaja. 

Zgaga

W przypadku zgagi ogranicz spożycie kwaśnych owoców: pomarańczy, grejpfrutów, cytryn. Zawierają one znaczne ilości kwasów organicznych. Unikaj też takich warzyw jak: por, cebula, czosnek oraz octu. Wyeliminuj chleb razowy, szczególnie na zakwasie. Możesz go zastąpić pieczywem graham lub mieszanym przygotowywanym na drożdżach. Niewskazane są również kiszona kapusta i ogórki, tłuste sosy, zasmażki, słodycze, pikantne przyprawy oraz kawa i czekolada. Nie jedz zbyt gorących potraw. Wyklucz ze swojej diety smażone, tłuste potrawy oraz produkty wysoko przetworzone. Unikaj owoców na  śniadanie. Ulgę może przynieść także mleko i jego naturalne przetwory oraz migdały. Wskazane są posiłki zjadane częściej, ale w mniejszych porcjach co 3-4 godziny. Nie jedz bezpośrednio przed snem. Posiłek zjadaj na 3 godziny przed położeniem się. Unikaj picia napojów w trakcie posiłków. Objawy pieczenia mogą nasilać imbir oraz napar z mięty.

Zaparcia

Zaparcia są dolegliwością bardzo często towarzyszącą ciąży. Możesz je łagodzić za pomocą diety. Pamiętaj o wypijaniu zalecanej dla ciebie ilości wody – 2-3 litry dziennie. Włącz do diety różne źródła błonnika pokarmowego: surowe warzywa, owoce, kasze, pieczywo pełnoziarniste. Do mleka i jogurtu możesz dodawać płatki owsiane, jaglane, żytnie oraz otręby. Pozytywny wpływ mają również suszone śliwki, morele, rodzynki i pestki dyni oraz nasiona słonecznika. Codziennie sięgaj również po jogurty, maślankę czy kefir.

Wzdęcia

Nierzadko w ciąży pojawiają się wzdęcia. Pomocne może być spożywanie przez ciebie 5 – 6 posiłków dziennie, a także dokładne gryzienie potraw. Jedz powoli i w spokoju. Unikaj warzyw strączkowych, kapustnych, cebuli, czosnku, ogórków, rzodkiewki oraz potraw smażonych, słodyczy i wody gazowanej. Ogranicz również: otręby i pieczywo pełnoziarniste, śliwki, jabłka, gruszki, czereśnie i wiśnie Do przygotowywanych potraw stosuj koper, kminek oraz majeranek. Zioła te łagodzą wzdęcia.

Obrzęki

Obrzęki pojawiają się zwłaszcza w ostatnich miesiącach ciąży. Ograniczaj wówczas w swojej diecie sól i produkty będące jej źródłem: kostki rosołowe, gotowe sosy, paluszki, chipsy, kiszoną kapustę i ogórki, wędliny. Do potraw możesz zamiast soli stosować sok z cytryny, zioła i inne przyprawy.

Jeśli jakieś dolegliwości nie ustępują lub budzą twój niepokój zawsze skonsultuj się ze swoim lekarzem lub dietetykiem.