Urlop to czas kiedy odpoczywamy od codziennych obowiązków i kłopotów. Niezależnie czy spędzamy ten czas chodząc po górach czy leżąc na plaży, najważniejszy jest odpoczynek od stresu. Warto pomóc organizmowi dzięki... kolorowankom!

Stres niszczy zdrowie

W okresie wakacyjnym tym bardziej warto uświadomić sobie czym jest stres, jeden z elementów naszego codziennego życia. To reakcja organizmu na negatywne czynniki, które postrzegamy jako zagrożenie np. dla naszego dobrobytu, zdrowia, sukcesu w pracy, szkole lub w życiu osobistym. W takiej sytuacji pojawia się reakcja emocjonalna oparta najczęściej na negatywnych uczuciach takich jak strach, gniew, lęk, zniecierpliwienie czy poirytowanie. Stres, czy to na skutek zagrożenia fizycznego czy psychicznego, związany jest ze stymulacją autonomicznego układu nerwowego, na który nie mamy wpływu. Zakończenia nerwowe układu współczulnego uwalniają adrenalinę i noradrenalinę, produkowane w rdzeniu nadnerczy. W stresie aktywuje się również oś podwzgórze-przysadka-nadnercza co powoduje gwałtowny wzrost wydzielanie kortyzolu w korze nadnerczy. Hormony te wywołują w organizmie człowieka szereg działań a długotrwały, przewlekły lub bardzo duży stres może powodować zaburzenia pracy układu krążenia, pokarmowego, bóle mięśniowe, zaburzenia immunologiczne. Stres nie tylko negatywnie wpływa na nasze życie zawodowe, ale też niszczy zdrowie, co dotyczy nie tylko ludzi młodych i aktywnych, ale także osób starszych. Przez stres mogą pojawiać się bóle głowy i brzucha, biegunki. Długotrwały stres może być przyczyną wielu chorób, jak choćby depresji czy bezsenności, spada odporność organizmu, wzrasta ciśnienie, życie staje się momentami trudne do zniesienia. Wakacje mogą być na to świetnym lekarstwem.

O czym myślisz na wakacjach?

Za sytuacje stresowe w znacznej mierze odpowiada nasze myślenie, nazywane w psychologii poznawczo-behawioralnej „niezdrowym myśleniem”. To zakładanie niekorzystnej wersji zdarzeń np. „nie uda mi się”, „nie zdążę tego zrobić”, często bez oparcia na faktach i rzeczywistej sytuacji. Takie myślenie nie sprzyja zdrowiu ale też kontaktom z innymi ludźmi. Emocjonalna, często nieracjonalna huśtawka nastrojów prowadzi do irracjonalnych zachowań - do krzyków, wybuchów gniewu, płaczu. Na wakacjach jest okazja by zmienić sytuację, myśleć pozytywnie. Zdrowe myślenie to pozytywne emocje, racjonalne zachowanie i lepsze zdrowie. Kluczem do zdrowia jest umiejętność radzenia sobie ze stresem, aby nie dochodziło do zwiększonego wydzielania kortyzolu. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Drexel oceniali stężenie kortyzolu w ślinie osób rysujących i stwierdzili po 45. minutach rysowania lub kolorowania znaczące obniżenie poziomu tego hormonu w ślinie, co przekłada się na redukcję stresu i negatywnych emocji a wzmocnienie pozytywnych. Podczas urlopu pozwalamy sobie na wiele przyjemności, niedostępnych w codziennym życiu, warto się nimi cieszyć, doceniać je i dzielić się radością z najbliższymi.

Wakacje dla zdrowia

Podczas wakacji odpoczywać możemy zarówno fizycznie jak i psychicznie. Warto odłożyć na bok zawodowe obowiązki i cieszyć się urlopem bez stresu związanego z pracą czy szkołą. Niezależnie od tego czy wypoczywamy aktywnie czy też wylegując się na plaży, nasz umysł bez codziennego stresu odpoczywa. Przyjemne doznania i uczucia, które wynosimy choćby z udanego pobytu na plaży to bezcenna dawka szczęścia. Podczas doznawania przyjemności wynikającej z relaksu lub aktywności fizycznej organizm wytwarza dopaminę, serotoninę i endorfiny nazywane często „hormonami szczęścia”. Jedną z ich zalet jest właśnie łagodzenie stresu. Jeśli zatem mamy w planie plażę, na której będziemy się (rozsądnie) opalać, poczytamy książkę, skorzystamy z uroków kąpieli czy innych plażowych atrakcji - będziemy zdrowsi! Redukcja stresu to bezcenny atutu udanych wakacji.

Kolorowanki antystresowe

Urlop spędzamy różnie, jedni wybierają piękne polskie jeziora lub wczasy nad Bałtykiem, inni górskie wędrówki, coraz popularniejsze stają się zagraniczne wyjazdy na plaże całego świata. Jakkolwiek spędzamy urlop, warto znaleźć na nim czas by pomóc organizmowi w redukcji stresu. Jednym ze sposobów mogą być… kolorowanki antystresowe!
Badania nad wpływem rysowania na nasze samopoczucie prowadzili amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Drexel. Przy pomocy funkcjonalnej spektroskopii bliskiej podczerwieni (fNIRS) mierzyli aktywność kory przedczołowej podczas kolorowania i stwierdzili, że już po kilku minutach kolorowanie i rysowanie pobudza układ nagrody (ośrodek przyjemności) w naszym mózgu, powodując odczuwanie przyjemności na skutek aktywacji układu dopaminergicznego i wydzielania dopaminy, dającej nam poczucie szczęścia i zadowolenia. W czasie rysowania pojawia się również uczucie satysfakcji, będące rezultatem uwalniania serotoniny, oksytocyny i endorfin w mózgu – one zapewniają nam poczucie szczęścia, spokoju i bezpieczeństwa oraz radość z tworzenia. Moc takich kolorowanek, pozwala oderwać się od rzeczywistości, przenieść do świata fantazji i tworzyć bez konieczności posiadania artystycznych umiejętności. Bez wielkich nakładów, można uwolnić się od stresu i zafundować sobie dawkę zdrowia. Kolorowanki dla dorosłych to najczęściej motywy roślinne, zwierzęce, architektoniczne, historyczne, związane z kulturą i sztuką. Niebagatelne znaczenie w rysowaniu i kolorowaniu ma również ćwiczenie uważności czyli mindfulness, bycia tu i teraz, oderwania się od przeszłości i przyszłości co pozwala na redukcję niepokoju i poprawę nastroju w depresji.
Pudełko kredek i kolorowanki to sposób nie tylko na relaks i wakacyjne lenistwo, ale też na zdrowie, które będzie lepiej służyć nam po powrocie do domu. Warto spróbować!

 

Przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw kolorowanek, oczywiście w tematyce medycznej - pobierz załącznik  wydrukuj i pokoloruj.

Życzymy miłego relaksu-kliknij aby pobrać

enelzdrowie kolorowanki

 

Źródła:

1. Kaimal G., Ayaz H., Herres J. M. et al. “Functional Near-infrared Spectroscopy Assessment of Reward Perception Based on Visual Self-

expression: Coloring, Doodling, and Free Drawing” The Arts in Psychotherapy 2017; 55: 85–92

2. Kaimal G., Ray K., Muniz J. “Reduction of Cortisol Levels and Participants' Responses Following Art Making” The Arts in Psychotherapy 2016; 33: 74-80