W pracy niestety zdarza nam się denerwować. Praca w stresie nie służy dobrze ani sprawom zawodowym ani prywatnym. Warto się postarać i „zmniejszyć napięcie”. Jak to zrobić?

Stres to reakcja na negatywny zespół czynników. Postrzegamy coś jako zagrożenie naszego dobrobytu i światopoglądu. Pojawia się reakcja emocjonalna, która często opiera się na negatywnych emocjach. Lęk, gniew, irytacja, strach, zniecierpliwienie czy agresja, to źli doradcy.

Niezależnie od rodzaju sytuacji, ważne aby w pracy minimalizować stres, bo wpływa on na pracę Twoją i całego zespołu. Z reguły pierwszym krokiem do opanowania stresu jest zdanie sobie z niego sprawy. Uświadomienie sobie własnej reakcji stresowej i opisanie jej cech pozwala na skuteczną walkę o spokój.

Jak unikać stresu w pracy?

Spójrz „z innej perspektywy” na daną sytuację, odkryj inny punkt widzenia. To można łatwo przekształcić w pozytywne zachowanie w reakcji na stres.

W zależności od celów zawodowych oraz możliwości, dostosuj odpowiednią ilość czasu do każdego zadania. Właściwie układając swój plan, chronisz się przed pośpiechem, który sprzyja stresowi. Równie ważne jest tworzenie atmosfery wsparcia społecznego. Wyrażanie uznania dla czyjejś pracy czy osiągnieć sprzyja dobrej współpracy między członkami zespołu. Nie opiera się to jedynie na „przyjacielskości”, ale również na dzieleniu się swoją wiedzą z zagadnień, które są stresogenne dla innych.

Stres w pracy - dbaj o siebie!

Dobrym sposobem „pokonania stresu” jest polepszenie swojej kondycji psychofizycznej czyli zwiększenie swojej odporności na reakcję stresową. Ważne jest prawidłowe odżywianie, aktywność fizyczna i równowaga w rozdziale między życiem zawodowym, a prywatnym. Szczególną rolę pełni relaks oraz czas wolny, który pozwala odciągnąć umysł od sytuacji generujących stres. Kiedy masz wolne, staraj się cieszyć życiem a nie martwić pracą.

Stres w pracy jest dla wielu codziennością, warto podejść do niego świadomie i nie dać się pokonać. Ważne jest, by na każde zdarzenie mogące wywoływać stres spojrzeć z odpowiedniej perspektywy, właściwie ocenić jego prawdziwe zagrożenie, a następnie wybrać jedną z metod poradzenia sobie z nim. Jeśli opracujesz swój schemat działania w przypadku sytuacji zagrożenia, żaden stres nie będzie straszny. Jeśli nie czujesz się na siłach by zbudować swój plan na walkę ze stresem, warto pójść na wizytę u doświadczonego specjalisty lub skorzystać z konsultacji poprzez e-wizytę. Mniej stresu, to piękniejsze życie!