Sen – ten dobry i pełnowartościowy ma fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia. Żeby dobrze się wyspać dorosły człowiek potrzebuje co najmniej siedmiu godzin snu w ciągu doby. Na jego jakość wpływa wiele czynników, a wśród nich z pewnością to, w czym śpimy. Polacy nadal rzadko i mało chętnie mówią o tym czy śpią nago. Posiadamy przez to mniej wiedzy na temat tego, że taka forma snu może mieć naprawdę korzystny wpływ na nasze samopoczucie, zdrowie, a nawet relacje w związku. Jako że przesypiamy około 1/3 naszego życia, uważamy, że jest to bardzo istotny temat, któremu warto poświęcić artykuł. Opowiemy Wam o wyjątkowo zdrowym przyzwyczajeniu, które można praktykować dla poprawy jakości snu. Więc zrzućcie bieliznę, bo jest co najmniej kilka przekonujących argumentów za tym, żeby pozbyć się wszelkich materiałów, gumek wbijających się w brzuch i dopiero bez nich popłynąć w krainę snu, czując wyłącznie delikatny dotyk kołdry na nagim ciele. My podpowiadamy, a Wy spróbujcie.

Spanie nago i w piżamie – co jest lepsze?

Jest wiele argumentów przemawiających za tym, żeby wskoczyć do łóżka nago i uciec w kolorowe, niczym niezmącone sny. Wszystko jest oczywiście kwestią indywidualnych preferencji każdego z nas, ale może warto chociaż spróbować i samemu przekonać się czy to lubimy, czy nie. Faktem jest, że obniżenie temperatury ciała powoduje, że zasypiamy szybciej i o wiele rzadziej przebudzamy się w trakcie nocy, dzięki czemu sen jest dużo bardziej wartościowy i zdrowszy. Czy spanie nago jest zdrowe?
Osoby, które sypiają nago podkreślają, że nagość daje im poczucie wolności i swobody. W końcu przez cały dzień nasza skóra, szczególnie w zimnych miesiącach roku, jest okryta warstwą ubrań – wciśnięta w spodnie lub rajstopy, grube golfy, a tym samym wystawiona na niesprzyjające warunki, przez co np. trudniej jej oddychać i bardziej się poci. Dlatego nocą warto dać jej odetchnąć. Na forach poświęconych tematowi spania nago pojawiają się argumenty zwolenników, którzy doceniają bezpośredni kontakt ciała z pościelą, zachwalają brak uwierania czy przesuwania się części garderoby podczas snu. Na zimniejsze poranki, kiedy trzeba wstać nago z łóżka też mają metodę - trzymanie szlafroka blisko łóżka. Można owinąć się w niego tuż po przebudzeniu. Zakochani w spaniu nago traktują tę formę wypoczynku jako coś, co jest najnaturalniejszą w życiu rzeczą, porównując ją do kąpieli nago w wannie – przecież raczej nikt nie wskakuje tam w kostiumie kąpielowym.
Jeśli jednak jesteście zwolennikami odwiedzania nocy w piżamach, to warto pamiętać, że do każdej pory roku i klimatu warto dobrać odpowiedni materiał. Piżamy powinny być luźne, z higroskopijnej i lekkiej tkaniny, ponieważ jej skład ma ogromne znaczenie dla komfortu naszej skóry. Dlatego warto zrezygnować z włókiem syntetycznych i zastąpić je naturalnymi, nieuczulającymi i pozwalającymi skórze oddychać i nie przegrzewać się. Przegrzanie się w łóżku może bowiem negatywnie wpłynąć na jakość snu. O czym jednak należy pamiętać, jeśli zdecydujesz się spać w piżamie lub koszuli nocej? Poza tym, ze dół od piżamy powinien być luźny, mieć szerokie, przewiewne nogawki, to najważniejsze jest, żeby pod spód nie zakładać żadnej dodatkowej bielizny - spanie w majtkach jest niezdrowe i sprzyja rozwojowi infekcji intymnych.


Jakie są zalety spania nago?

Obecnie nie ma naukowych dowodów wskazujących jednoznacznie na zalety spania nago, ani w pełni wiarygodnych danych na temat tego, jaki procent ludzi na świecie sypia nago. Niemniej jednak niektóre z dostępnych opracowań tematu dostarczają pewnych informacji odnośnie potencjalnych korzyści snu bez ubrań.
Amerykańscy naukowcy z National Sleep Foundation we współpracy z ekspertami od snu i w oparciu o wypowiedzi opinii publicznej opracowali natomiast metodę do pomiaru jakości snu. Wskazuje ona na trzy istotne dla snu czynniki: czas trwania, jego jakość i występowanie zaburzeń snu. Spróbujemy ustalić czy spanie nago może mieć pozytywny wpływ na te wskaźniki, a tym samym na poprawę komfortu i jakości snu.
Brak snu to nie tylko konsekwencje w postaci niewyspania, obniżonej koncentracji, może on także mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie – zwiększając ryzyko występowania chorób serca czy cukrzycy. Dorośli w wieku 26-65 lat powinni spać co najmniej siedem godzin każdej nocy, jednak jedna trzecia tej grupy śpi krócej.
Spanie nago a zdrowy sen
Nasze organizmy są regulowane przez rytm dobowy, który w ciągu dnia przechodzi przez różne etapy, w tym etap rytmu snu i czuwania, zmiany temperatury ciała i poziomu hormonów. Gdy pod koniec dnia zaczynamy czuć się zmęczeni, produkcja melatoniny (neurohormonu regulującego sen) wzrasta, a temperatura naszego ciała spada o około 0,1-1 °C i stan ten utrzymuje się przez całą noc. Jednocześnie przyjmuje się, że optymalna temperatura w pomieszczeniu, w którym śpimy to ta pomiędzy 18 a 21 °C. Wysoka temperatura pokojowa, a także naszego ciała może zakłócać sen. Dlatego kiedy zastanawiamy się co poradzić na bezsenność, to warto zadbać o odpowiednią temperaturę w sypialni, ale i o temperaturę idealną dla naszego ciała. Z tego powodu niektórzy uważają, że spanie nago jest rozwiązaniem na lepszy sen.
Spanie nago a zdrowie skóry

Wielu z nas przekonało się, że sen może mieć wpływ na zdrowie i wygląd naszej skóry. Kiedy jesteśmy zmęczeni i nie śpimy wystarczająco dużo, skóra jest bardziej podatna na zmarszczki, wiotczenie, obrzęki oraz cienie pod oczami. Dlatego jeśli spanie nago ma pomóc lepiej się wyspać, to poprawi również stan naszej skóry, dając jej zbawienny czas na regenerację w nocy. Mimo że na potwierdzenie tej tezy nie ma jeszcze badań, jesteśmy w stanie w to uwierzyć.

Spanie nago a zdrowie pochwy
Spanie nago może zapobiec rozwojowi infekcji pochwy np. grzybiczych - wywoływanych najczęściej przez drożdżaka Candida albicans lub waginozie - bakteryjnemu zapaleniu pochwy (bacterial vaginosis BV). Ryzyko rozwoju tych infekcji jest często zwiększone przez niewystarczającą cyrkulację powietrza, powodowaną także noszeniem zbyt obcisłej lub syntetycznej bielizny. Sen nago daje okolicom intymnym ‘oddychać swobodnie’, co wpływa na normalizowanie się pH skóry oraz odbudowę prawidłowej mikrobioty. Pomaga więc zmniejszyć ryzyko powstania infekcji dróg moczowych, na które częściej narażone są kobiety, ze względu na budowę cewki moczowej (jest ona krótsza niż u mężczyzn).

Spanie nago a ciąża

Ciąża to czas, który wiąże się również z nowymi przyzwyczajeniami i dbaniem o jak najwyższy komfort życia kobiety, w tym także o jakość jej snu. To również okres, w którym zwiększa się podatność na infekcje intymne. Spanie nago w ciąży pozwala nie tylko na swobodny przepływ powietrza w strefach intymnych, ale zapewnia również absolutną swobodę podczas snu, bez uciskających gumek czy wrzynającego się w ciało materiału.
Jeśli kobieta ciężarna woli jednak spać w piżamie, to trzeba pamiętać, by była ona uszyta z naturalnych, wygodnych i niekrępujących ruchów materiałów.
Spanie bez bielizny w ciąży jest jednak odradzane zimą, w związku z ryzykiem wystąpienia przeziębień, a także w momencie, kiedy kobieta zauważa znaczny wzrost piersi, wtedy materiał utrzymujący biust może zapobiec nadmiernemu rozciąganiu się skóry i powstawaniu rozstępów. Wtedy także stawiajmy na dobrej jakości, miękkie tkaniny – burza hormonów oraz zmiany w strukturze piersi ciężarnej kobiety mogą powodować, że brodawki i piersi będą wrażliwsze już nawet w trzecim, czy czwartym tygodniu ciąży. Niektóre przyszłe mamy borykają się z bolesnością piersi przez cały okres ciąży.

Spanie nago - mężczyźni

Jeśli chodzi o mężczyzn, spanie nago to także zdrowa alternatywa dla spania w obcisłej bieliźnie, której noszenie może powodować podwyższanie się temperatury moszny, a ta nie sprzyja procesowi spermatogenezy, czyli powstawania i dojrzewania plemników, dla którego optymalną temperaturą jest 35–35,5 °C. Chociaż do wyciągnięcia medycznych wniosków potrzebne są badania nad spaniem nago w odniesieniu do męskiej płodności, to niższe temperatury czy luźniejsza bielizna na pewno będą działały korzystnie na męski układ rozrodczy.

Spanie nago a relacje partnerskie
Spanie nago obok partnera, oczywiście w zależności od naszego komfortu oraz potrzeb a także od stopnia zaangażowania w związku, może zwiększać poczucie spełnienia i więzi między parami, a na pewno zwiększa intymność. Kontakt ‘skóra do skóry’ powoduje uwalnianie hormonu miłości i dobrego samopoczucia, jakim jest oksytocyna, która jednocześnie wpływa na poczucie spokoju. Wyciszenie przed snem ma natomiast pozytywny wpływ na jego jakość.

Spanie nago a samoocena
Spanie nago może pomagać w oswajaniu się ze swoim ciałem, co może jednocześnie zwiększać naszą akceptację względem własnego ciała i z czasem nagość może przestać nas krępować.

Kto nie powinien spać nago?

Jak w każdej sytuacji, temat spania nago może mieć drugie dno. Istnieje kilka przeciwwskazań kiedy nie powinno się spać nago. I są to sytuacje, kiedy:

  • nasza skóra jest wrażliwa, skłonna do podrażnień i alergii, piżama stanowi w takich sytuacjach ochronę przed czynnikami drażniącymi;
  • jesteśmy przeziębieni – podczas choroby, szczególnie takiej, której towarzyszy gorączka – odpowiedni materiał piżamy może pomóc we wchłanianiu nadmiernej ilości potu, jak również otuli chorego do snu;
  • lunatykujemy – mimo że to raczej zjawisko typowe u dzieci i młodzieży, to dotyczy także kilku procent dorosłych, wtedy dla własnego komfortu i bezpieczeństwa lepiej spać w piżamie;
  • śpimy w łóżku ze zwierzęciem – w tej sytuacji spanie nago jest niehigieniczne, a nawet niebezpieczne ze względu na groźne bakterie;
  • śpimy poza domem – w nieznanych hotelach, pensjonatach i innych miejscach, gdzie nie mamy pewności co do stanu łóżka czy pościeli.

Podsumowując, jeśli nie jesteś w grupie, której dotyczą opisane powyżej przeciwwskazania i sytuacje, i jeśli spanie nago nie stanowi dla Ciebie dyskomfortu pod kątem intymnym i psychicznym, to śmiało sprawdź czy opisane przez nas argumenty na ‘tak’ dla spania nago są także Twoimi. Jednak w tej nagiej przygodzie warto przy okazji pamiętać, by oprócz spania - jak nas natura stworzyła - dodatkowo wietrzyć pomieszczenie, w którym śpimy, a także  prać pościel zdecydowanie częściej niż, gdy śpimy w piżamie. Dobra jakość snu w idealnych dla nas warunkach to doskonała i całkiem bezkosztowa inwestycja w dobry start na nowy dzień. A więc życzymy kolorowych, niczym nieskrępowanych snów!

Źródła:
Chow, C. M., Shin, M., Mahar, et al., The impact of sleepwear fiber type on sleep quality under warm ambient conditions; Nature and Science of Sleep; 2019; 11; 167–178;
Hirshkowitz M., Whiton K., Steven M. et al., National Sleep Foundation's sleep time duration recommendations: methodology and results summary; Sleep Health; 2015; 1; (1): 40–43;
How much sleep do you really need?; National Sleep Foundation; 2021; 10; 3-4;
Hryniewicz W., Holecki M., Rekomendacje diagnostyki, terapii i profilaktyki zakażeń układu moczowego u dorosłych; Narodowy Program Ochrony Antybiotyków; Narodowy Instytut Leków; Warszawa 2015;
Jung, A., Schuppe, H. C., Influence of genital heat stress on semen quality in humans; Andrologia; 2007; 39(6), 203–215;
Liu Y., Wheaton A. G., Chapman, D. P., et al, Prevalence of healthy sleep duration among adults — United States; Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR); 2016; 6; 137–141;
Pacheco D., Foley L., Benefits of sleeping naked; Sleep Foundtion; 2021; 4; 1-2.