Nie łatwo jest powiedzieć nie przepysznie pachnącym świątecznym potrawom. Część z nich jest niestety ciężkostrawna. Istnieje jednak kilka sposobów, które przyniosą ulgę przy świątecznej niestrawności. 

Ostropest plamisty dla wątroby

Ostropest plamisty jest rośliną leczniczą stosowaną od wieków. Charakteryzuje go szczególnie działanie hepatoprotekcyjne, a więc ochronne na komórki wątroby. Stymuluje wydzielanie żółci, przez co wspomaga procesy trawienne, łagodząc niestrawność. Związkiem odpowiedzialnym za to działanie jest sylimaryna. Dodatkowo ostropest pobudza wydzielanie soku żołądkowego i chroni błonę śluzową żołądka. Poza ostropestem ulgę przy przejedzeniu przyniesie korzeń arcydzięgla, kurkuma, wyciąg z czarnej rzodkwi oraz karczoch. Dzięki zwiększeniu wydzielania żółci usprawniają trawienie, zmniejszają uczucie pełności oraz wzdęcia. 

Mięta dla żołądka

Przy niestrawności sprzymierzeńcem dla żołądka będzie zwłaszcza mięta pieprzowa. Łagodzi ból żołądka, niestrawność oraz nudności. Ułatwia także trawienie dzięki przywróceniu prawidłowych ruchów perystaltycznych jelit. Korzystne działanie wykaże również rumianek i imbir. Imbir działa kojąco na podrażnioną błonę śluzową żołądka. Rumianek charakteryzuje się właściwościami zbliżonymi do mięty. Łagodzi wzdęcia oraz ból żołądka. 

Dla zdrowia jelit

Świątecznym niestrawnościom często towarzyszą wzdęcia. Aby ich uniknąć do potraw wzdymających z kapusty, grochu czy fasoli warto jest dodać kminek. Natomiast pomocne w ich łagodzeniu będą koper włoski, oregano czy anyż. Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie jelit sięgnąć można również po szałwię. Ta bowiem zwiększa wydzielanie soków trawiennych, ma właściwości rozkurczowe na mięśniówkę jelit i hamuje nadmierną fermentację. Niestrawności złagodzi też siemię lniane. Zadziała nie tylko osłaniająco na przewód pokarmowy, ale także zapewni prawidłową perystaltykę jelit i ułatwi wypróżnianie. Pomocne będzie też przy zgadze. Można przygotować z niego napar, kisiel lub po prostu dodać do jogurtu. 

Zimowy spacer na lepsze trawienie

Jednym z najlepszych sposobów na poprawę trawienia jest lekki wysiłek fizycznych. Szczególnie polecany jest spacer. Przyspieszy perystaltykę jelit, poprawi trawienie oraz wchłanianie składników odżywczych, a także ureguluje rytm wypróżnień, zapobiegając zaparciom. 

Kiszonki nie tylko na odporność

Kiszonki, zwłaszcza kiszona kapusta, znane są ze swojego dobroczynnego wpływu na układ odpornościowy. Nie jest to jednak ich jedyna zaleta. Obecne w nich bakterie mlekowe oraz powstający kwas mlekowy oddziałują korzystnie także na układ pokarmowy. Kwas mlekowy usprawnia pracę przewodu pokarmowego oraz poprawia strawność i przyswajalność składników odżywczych. Z kolei bakterie mlekowe przyspieszają pasaż jelitowy przez co wzmagają perystaltykę jelit, zmniejszają zaparcia i przywracają prawidłowa mikroflorę. Regulują też przemiany kwasów żółciowych, ułatwiają trawienie i wchłanianie składników pokarmowych. 

Dieta po świętach

Dla przywrócenia równowagi przewodu pokarmowego warto po świętach zadbać o dietę. Korzystne będzie wkomponowanie w jadłospis wspomnianych kiszonek. Procesy trawienia usprawni też ananas. A dokładnie zawarta w nim bromelina. Rozkłada ona białka, stymuluje trawienie, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie jelita cienkiego i nerek. Ponadto wspomaga detoksykację i normalizuje skład flory jelita grubego, przez co zapobiega zaparciom. Warto unikać potraw ciężkostrawnych i ograniczyć smażenie w głębokim tłuszczu. W zamian wybierając potrawy bardziej łatwo strawne: gotowane, duszone czy pieczone. Warto też, aby w jadłospisie znalazły się warzywa i produkty zbożowe. Są one źródłem błonnika pokarmowego, który znormalizuje pracę przewodu pokarmowego.