Ćwikłowe o barwie ciemnoczerwonej, buraki złote, białe czy wyjątkowe buraki chioggia? Sprawdź dlaczego warto jeść buraki i które odmiany wybrać.

 

Nie tylko czerwone

Najczęściej w kuchni, jak i w sklepach pojawiają się buraki ciemnoczerwone. Asortyment tego korzeniowego warzywa jest jednak zdecydowanie dużo bogatszy. Spotkać można buraki białe, złote, a nawet dwukolorowe. 

 

Zagadkowe buraki Chioggia

Odmienne od wszystkich są buraki Chioggia. Na zewnątrz przypominają zwykłe czerwone buraki, w środku natomiast przeplatają się białe i czerwone prążki. W 100g dostarczają 35 kcal, 7,8g węglowodanów, z czego błonnika pokarmowego jest aż 2,3g. Podobnie jak buraki czerwone są źródłem witaminy A oraz C, a także żelaza i wapnia. Swoje korzenie mają w okolicach Wenecji. Charakteryzują się delikatniejszym i nieco słodszym smakiem niż buraki czerwone. Doskonale sprawdzą się w przystawkach i sałatkach. Mogą być jedzone zarówno na świeżo, jak i po ugotowaniu. 

 

Białe buraki bez betalain

Są odmianą słodszą w smaku ale to nie jedyna różnica. Pozbawione są również charakterystycznego dla buraków czerwonych barwnika – betaniny. Dzięki czemu nie brudzą, przekłada się to też na ich właściwości przeciwutleniające. Są źródłem witamin: B2, B6 i kwasu foliowego, a także miedzi, żelaza, boru, wapnia i potasu oraz błonnika pokarmowego. Charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Białe buraki sprawdzą się jako dodatek do zup czy przygotowania białego barszczu. Mogą być spożywane również na surowo. Będą smacznym dodatkiem także do soku czy smoothie. 

 

Złote buraki

Mają barwę żółto – pomarańczową. Są słodsze od czerwonych buraków. Wykazują mniejsze właściwości przeciwutleniające, także są bowiem pozbawione betaniny. Zawierają jednak betaksantny, które również mają działanie antyoksydacyjne. Są źrodłem kwasu foliowego, żelaza, potasu oraz błonnika pokarmowego. Są dobrym dodatkiem do zup, soków i smoothie. 

 

Tradycyjne buraki czerwone

Tradycyjne czerwone buraki to bogate źródło kwasu foliowego, potasu, żelaza, magnezu, witaminy C, B6 i manganu. Bogate są w barwniki o działaniu przeciwutleniającym – betalainy i azotany. 100g buraków jest źródłem 44 kcal. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego usprawniają pracę przewodu pokarmowego i procesy trawienne. Zmniejszają również ryzyko chorób przewodu pokarmowego.

 

Silny antyoksydant

Charakterystyczną barwę burakom nadają betalainy. W ich skład wchodzą czerwono – fioletowe betacyjany i żółto – pomarańczowe betaksantyny. Burak czerwony jest ich największym źródłem w Polsce. Charakteryzują się one bardzo silnymi właściwościami przeciwutleniającymi. Dlatego burak znalazł się wśród dziesięciu warzyw o najsilniejszym działaniu antyoksydacyjnym. Betalainy działają ochronnie na czerwone krwinki. Przeciwdziałają zmianom w układzie sercowo – naczyniowym, hamują utlenianie tłuszczy i przeciwdziałają stanom zapalnym. Mogą też zmniejszać ryzyko nowotworów.

 

Dobre na serce 

Azotany obecne w burakach przekształcane są w tlenek azotu, który rozszerza naczynia krwionośne. Dzięki temu buraki poprawaiają funkcjonowanie naczyń krwionośnych i przepływ krwi. Obniżają ciśnienie krwi 4 – 10 mmHg. Zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo – naczyniowego. 

 

Buraki w walce z niedokrwistością

Dzięki sporej ilości żelaza i kwasu foliowego są produktem skutecznie wspierającym walkę z niedokrwistością. Żeby zwiększyć przyswajalność żelaza warto je łączyć ze źródłami witaminy C. Dodatkowo buraki wspomagają wytwarzanie czerwonych krwinek. 

 

Aktywność fizyczna

Wyniki badań wskazują, że azotany zawarte w burakach mogą poprawiać wydolność organizmu i tym samym wpływać na wyniki sportowe. Zwiększają wydajność mitochondriów, które odpowiedzialne są za wytwarzanie energii w organizmie. Regularne spożywanie buraków potrafi wydłużyć czas zdolności do ćwiczeń o wysokiej intensywności nawet o 15 – 25%. Najwyższy poziom azotanów we krwi osiągany jest po 2-3 godzinach od spożycia buraków. 

 

Poprawa pracy mózgu

Azotany w burakach wpływają również na poprawę funkcjonowania układu nerwowego. Poprawiają pracę mózgu i funkcje poznawcze. Dodatkowo poprawiają przepływ krwi. Dzięki temu buraki mogą usprawniać procesy zapamiętywania, kojarzenia i nauki. 

 

Wsparcie dla układu pokarmowego

Zarówno przeciwutleniacze, jak i błonnik pokarmowy, których źródłem są buraki, zapewniają prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Błonnik pokarmowy usprawnia trawienie i zapobiega zaparciom. Skuteczny w łagodzeniu zaparć jest również sok z buraków. Ponadto buraki mają właściwości detoksykacyjne, odkwaszające, wspomagają walkę z wrzodami żołądka.