Makrobiotyka kryje w sobie nie tylko sposób odżywiania, ale również koncepcję harmonii i długowieczności. Pojęcie znane było już starożytności, współczesne założenia dietetyczne swój początek mają w wieku XVIII.

Poznaj dietę makrobiotyczną zakładającą, że utrzymując stan równowagi sił Jin i Jang osiągasz stan idealny odpowiadający za pełnię zdrowia człowieka w każdym wymiarze.

Założenia diety makrobiotycznej

    Dieta  makrobiotyczna, jak każda inna posiada ściśle określone zalecenia. Zakłada dwie grupy produktów: podstawowe produkty obecne każdego dnia w jadłospisie i dodatkowe używane regularnie, ale z mniejszą częstotliwością zależnie również od zdrowotnych predyspozycji. Jest dieta bogatą w węglowodany o małej zawartości białka w jadłospisie. Wyklucza tłuszcze zwierzęce.

Podstawowe produkty diety makrobiotycznej

    Podstawą diety są produkty zbożowe z pełnego ziarna, które powinny stanowić 50-60% całego dziennego pożywienia. Drugie w kolejności są warzywa, ich udział to 20- 25%. Dozwolone formy ich obróbki to gotowanie na parze, pieczenie, smażenie czy marynowanie. Gotowane warzywa powinny stanowić 2/3, a surowe maksymalnie 1/3. Należy unikać pomidorów, ziemniaków i bakłażanów, które uważane są za zwiększające stany zapalne. Nasiona roślin strączkowych powinny uzupełniać dietę w 10%. W jadłospisie powinny znaleźć się warzywa morskie ( kombu, wakame, nori) w ilości około 1 łyżeczki.

Produkty uzupełniające dietę makrobiotyczną

    Ryby i owoce morza są dozwolone w diecie osób zdrowych kilka razy w tygodniu w niewielkiej ilości. Jako przekąska mogą czasem pojawić się nasiona i orzechy wyprażone, przyprawione solą morską lub sosem sojowym. Owoce najlepiej gotowane lub suszone mogą być spożywane kilka razy w tygodniu z pominięciem owoców tropikalnych, których należy unikać. 2-3 razy w tygodniu dozwolony jest deser w postaci placków, budyniu, ciastek czy leguminy. W ograniczonych ilościach można stosować oleje roślinne.

Produkty przeciwwskazane w diecie makrobiotycznej

    Do produktów, których  należy unikać w diecie makrobiotycznej należą: kawa, cukier, miód, czekolada, produkty i napoje produkowane przemysłowo, produkty importowane z dalekich krajów, warzywa niesezonowe, pikantne przyprawy, soda oczyszczona. Dodatkowo należy ograniczyć lub całkowicie wykluczyć produkty wytworzone z udziałem drożdży.
 

Dieta nie dla wszystkich!

Dieta makrobiotyczna zakłada bardzo wysoki udział w diecie węglowodanów, a mały tłuszczy i białek, co może okazać się bardzo szkodliwe szczególnie dla osób z problemami w zakresie poziomu glukozy i insuliny, jak również trójglicerydów. Chcąc zmienić drastycznie swój sposób odżywiania warto skonsultować się ze specjalistą: lekarzem lub dietetykiem.