Witamina C – czyli kwas askorbinowy – to związek, którego właściwości są wykorzystywane w medycynie od lat. Jest znany przede wszystkim z tego, że wspomaga odporność organizmu. Mało kto wie, że jest także skutecznym przeciwutleniaczem, który spowalnia procesy starzenia się, poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwnowotworowo. Co zawiera dużo witaminy C? Dlaczego witamina C jest tak ważne dla organizmu człowieka? Sprawdzamy!

Witamina C, zwana także kwasem askorbinowym, to związek chemiczny z grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jest ona niezbędna do funkcjonowania ludzkiego organizmu, przy czym człowiek nie ma zdolności do jej produkcji – musi być więc dostarczana wraz z pożywieniem.

Witamina C – właściwości

Naturalna witamina C pełni w naszym organizmie niezwykle ważne funkcje. Przede wszystkim wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego – dieta w przeziębieniu powinna być więc bogata w produkty zawierające duże dawki witaminy C.

Wysoki poziom witaminy C w organizmie sprzyja tworzeniu dużych zasobów glikogenu w wątrobie i wzmocnieniu jej czynności odtruwających. Naturalna witamina C uczestniczy we wspieraniu układu nerwowego oraz zmniejszaniu uczucia zmęczenia. Dodatkowo bierze ona udział w syntezie kolagenu i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie kości, chrząstek, zębów i dziąseł (niedobór witaminy C może się objawiać np. krwawieniami z dziąseł). Witamina C zalicza się do grona witamin antyoksydacyjnych, co oznacza, że ma zdolności do zwalczania wolnych rodników.

Dawkowanie witaminy C

Według norm żywieniowych dla polskiej ludności zalecana dzienna dawka witaminy C to 90 mg dla dorosłego mężczyzny i 75 mg dla dorosłej kobiety. Jednak w niektórych okolicznościach nasze zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wzrasta. Dzieje się tak pod wpływem stresu, intensywnego wysiłku fizycznego, a także choroby. Duże dawki witaminy C powinny spożywać także kobiety ciężarne i karmiące, diabetycy, osoby z nadciśnieniem tętniczym oraz osoby nadużywające tytoniu i alkoholu.

Przedawkowanie witaminy C – czy jest możliwe?

Przedawkowanie witaminy C jest bardzo mało prawdopodobne, gdyż należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Z tego względu nie jest magazynowana w organizmie, a jej nadmiar może być wydalany z organizmu wraz z moczem oraz potem.

Witamina C naturalna – co może ją niszczyć?

Należy pamiętać, że naturalna witamina C jest bardzo wrażliwa na działanie światła, a także wysokiej i niskiej temperatury. Dlatego przeciętne straty witaminy C spowodowane obróbką termiczną mogą sięgać nawet 70%, a przetrzymywanie potraw w lodówce do następnego dnia może jeszcze obniżyć jej zawartość do 85%.

Co ma najwięcej witaminy C?

W diecie Polaków istotnym źródłem witaminy C są ziemniaki – ze względu na ich regularne spożycie. W okresach grypowych można pić sok z dzikiej róży, a także czarnej porzeczki czy aronii.

Witamina C – występowanie

Gdzie jest najwięcej witaminy C? Wśród ziół i warzyw na uwagę zasługują:

  • acerola – do 4500 mg w 100 g,
  • dzika róża – do 3500 mg w 100 g,
  • rokitnik – do 315 mg w 100 g,
  • papryka – 125- 200 mg w 100 g,
  • natka pietruszki – do 170 mg w 100 g,
  • brokuły – 65-150 mg w 100 g.

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Najwięcej witaminy C wśród owoców mają:

  • czarna porzeczka – do 200 mg w 100 g,
  • pomelo – 60 mg w 100 g,
  • pomarańcza – 50 mg w 100 g,
  • cytryna – 50 mg w 100 g,
  • grejpfrut czerwony – 40 mg w 100 g,
  • limonka – 30 mg w 100 g.

Warto pamiętać, że tabletki czy kapsułki nie są najlepszą metodą suplementacji. Sama witamina C w rozsądnych dawkach praktycznie nie ma skutków ubocznych, niestety regularne spożywanie wszelkiego rodzaju wypełniaczy, barwników, słodzików i polepszaczy zawartych w tabletce ma ich wiele. Dlatego najlepsza dla organizmu będzie forma płynna, oparta na ekstraktach z aceroli czy dzikiej róży, ale o przyjmowaniu takich suplementów powinien decydować lekarz, np. internista.