Uczucie głodu jest naturalną formą przypomnienia o potrzebie dostarczania energii dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czasem jednak apetyt może się pojawiać pomimo obfitego posiłki. Jak poskromić uczucie głodu?

Jak zmniejszyć apetyt?

Białka i tłuszcze są niezbędne do zaspokajania głodu. Nie wszystkie produkty spożywcze zaspokajają głód w jednakowym stopniu. Białka i tłuszcze są w tym względzie zdecydowanie lepsze niż węglowodany, szczególnie te, o bardzo dużej zawartości cukrów prostych. Kolejne badania konsekwentnie potwierdzają, że białka i tłuszcze są niezbędne by zaspokoić głód i utrzymać uczucie sytości dłużej. Do polecanych źródeł białek należą chude mięso ( drób,ryby), jaja, nasiona roślin strączkowych, orzechy, jogurt, natomiast tłuszczy: orzechy, nasiona, pestki, awokado, oliwa z oliwek, ser, kokos i jaja.

Produkty bogate w błonnik pokarmowy a uczucie głodu
Błonnik pokarmowy dłużej utrzymuje się w przewodzie pokarmowym, co spowalnia proces trawienia i daje większe uczucie sytości na dłużej. Badania sugerują, że może być skutecznym środkiem hamującym apetyt. Diety bogate w błonnik związane są z niższymi wartościami wskaźników otyłości. Wciąż potrzebne są jednak dalsze badania by określić, które źródła błonnika są najbardziej efektywne.

Wpływ napojów na uczucie głodu
Brak wystarczającej ilości dostarczanej z dietą wody może nasilać uczucie głodu. Badania wykazały, że picie przynajmniej 1,5 litra wody dziennie powoduje zmniejszenie apetytu oraz wagi, równocześnie prowadząc do większej utraty tłuszczu. Zupa będąca przystawką do obiadu przyczynia się do odczuwania sytości bezpośrednio po posiłku.

Odpowiedniej wielkości zbilansowane posiłki
Zmniejszenie wielkości posiłków podczas diety odchudzającej może prowadzić do ciągłego odczuwania głodu. Wiąże się z tym ryzyko powrotu do epizodów objadania się. Należy zjadać odpowiednio duże posiłki w oparciu o produkty o małej wartości kalorycznej jak np. warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych czy produkty pełnoziarniste.

Skupienie się na zjadanym posiłku
Badania wykazały, że jedzenie dużego posiłku w ciemności skutkuje spożyciem o 36% większej porcji. Skupienie się na jedzeniu bez rozpraszającego działania telewizji czy komputera pomaga zmniejszyć epizody przejadania się.

Co zmniejsza apetyt    
Produktami, które mogą zmniejszać apetyt są miód, imbir,  papryka i herbata, szczególnie Yerba Mate. Niektórzy naukowcy sugerują też, że ludzie zjadają mniej podczas kolejnego posiłku po przekąsce, którą stanowiła gorzka czekolada.