Twój organizm w wyniku ewolucji przystosował się do aktywnego trybu życia, dziś jednak sporo czasu spędzasz siedząc: w domu, w pracy, w samochodzie. Konsekwencje są poważne, bo gorzej pracują mięśnie, boli kręgosłup i pogarsza się jakość oddychania. Choćby dlatego ważne jest podejmowanie aktywności fizycznej.

Człowiek jest stworzony do ruchu. Czasami lepiej wejść na trzecie piętro po schodach na niż wjechać windą, zamiast korzystać z tramwaju, warto  choćby choćby od czasu do czasu przejść kilka przystanków pieszo. Nawet podczas zwykłego zamiatania podłogi przez godzinę spalimy ponad 200 kcal. więc nawet regularna aktywność fizyczna w domu również może przynieść spore korzyści.

Aktywność fizyczna a zdrowie

Rozsądna, odpowiednio planowana i realizowana aktywność fizyczna niesie ze sobą wiele zdrowotnych korzyści. Uelastycznia i wzmacnia mięśnie, spala tkankę tłuszczową, poprawia ruchomość stawów, zwiększa stabilizację całego ciała, poprawia wydolność i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo naczyniowego, co zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru, zawału czy choroby miażdżycowej. Dzięki odpowiedniej aktywności można zapobiegać oraz leczyć niektóre schorzenia, np. dolegliwości bólowe kręgosłupa, wady postawy, cukrzycę, otyłość lub osteoporozę. Ponadto poprzez ruch można znacznie poprawić swoje zdrowie psychiczne. Sport to bodziec stymulujący układ nerwowy do tego, aby wydzielać endorfinę czyli tzw. hormon szczęścia, dopaminę nazywaną hormonem motywacji oraz serotoninę, które będzie dodawać nam energii. Udowodniono, że ćwiczenia mają korzystne działanie w leczeniu depresji.

Rodzaje aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna często jest błędnie interpretowana. Wcale nie trzeba codziennie biegać wiele kilometrów, nieustannie trenować wybranej dyscypliny lub przepływać kilkudziesięciu długości basenu, by być osobą aktywną fizycznie. Formy aktywności są bardzo zróżnicowane, może to być oczywiście bieganie, czy uprawianie dowolnej dyscypliny sportu, ale aktywność fizyczna to także joga, tai chi, nordic walking, jazda na rowerze, taniec, długie spacery lub nawet codzienne czynności domowe np. sprzątanie. Każdą aktywność można dostosować do swoich preferencji i wybrać zajęcia grupowe lub indywidualne, trening na siłowni, ruch na świeżym powietrzu lub ćwiczenia w domowym zaciszu.

Jeśli chodzi o aktywność fizyczną dzieci, niekoniecznie należy zmuszać je do wyboru konkretnej dyscypliny sportu. Możliwości jest tak dużo, że dziecko po spróbowaniu kilku powinno samo zdecydować przy której chce zostać na dużej. Ważne, by aktywność fizyczna sprawiała dziecku radość, bo wówczas łatwiej będzie o większą motywację, łatwiej też będzie mu znieść ewentualne niepowodzenia.

 

Jeśli większość czasu spędza się przy biurku lub przed telewizorem, należy stopniowo wdrażać aktywność, na przykład wykonując ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia na kręgosłup, kończyny dolne i górne. Zamiast przejechać dwa przystanki tramwajem można przejść niedługi dystans spacerem albo wejść na trzecie piętro po schodach zamiast korzystać z windy. Dzięki temu organizm przyzwyczai się do nowej "pracy" oraz wykształtuje w sobie nawyk podejmowania codziennej aktywności. Z czasem powinno się stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń. Zaleca się, aby dziennie przejść około 10 tys. kroków. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) należy wykonywać ćwiczenia aerobowe (takie, podczas których odczuwamy zmęczenie, ale jesteśmy w stanie swobodnie rozmawiać) o różnej intensywności przez 150 minut w tygodniu. Poza tym, warto wykonywać też ćwiczenia, które angażują różne grupy mięśniowe i wykonywać je minimum 2 razy w tygodniu.

Co spala najwięcej kalorii?

Sporo kalorii można spalić przez wchodzenie po schodach (około 950 kcal/h), szybki bieg (780 kcal/h.), jazdę na rowerze w tempie około 25. km na godz. (ok 360 kcal/h) lub nawet spacerując (230 kcal/h). Niewiele mniej kalorii spalimy wykonując codzienne czynności w domu: na przykład zamiatanie podłogi pozwoli spalić około 210 kcal/h., pranie ręczne 150 kcal/h., a prasowanie 100 kcal/h. Należy jednak pamiętać, że to, ile kalorii spalimy zależy od naszego wieku, płci oraz tempa w jakim wykonujemy dane czynności.

Oblicz listę spalanych kalorii - kliknij tutaj.

Brak aktywności fizycznej - do czego może prowadzić?

Brak aktywności fizycznej prowadzi do wielu przykrych konsekwencji – ciągłego uczucia zmęczenia, zmniejszonej koncentracji, gorszego samopoczucia. To jednak wciąż nie wszystko. Jeśli nie podejmujemy aktywności, w naszym organizmie zmniejsza się ilość tlenu przez co poszczególne narządy gorzej funkcjonują. Jakość oddechu jest gorsza, a pojemność oddechowa płuc znacznie maleje. Spada objętość wyrzutowa serca (tzn. serce nie ma siły pompować krwi), rośnie tętno, serce zaczyna bić szybciej, przez co w naszym organizmie krąży mniej substancji odżywczych. Kości stają się słabsze, a co za tym idzie, zwiększa się ryzyko wystąpienia osteoporozy i wielu chorób, np. cukrzycy, miażdżycy, udaru, zawału. Jeśli w Twoim życiu aktywność fizyczna nie jest regularnym sposobem na zdrowie, nie warto dłużej zwlekać - o swoją przyszłość można zadbać już dziś. Pomocą służą choćby fizjoterapeuci, trenerzy personalni czy specjaliści treningu motorycznego, najważniejsza jest jednak własna motywacja i konsekwencja w działaniu. Warto spróbować!

Sprawdź jak zacząć biegać - kliknij tutaj