„Orkisz jest najlepszy, ciepły, tłusty, mocny, najprzyjemniejszy ze zbóż. Da temu, kto go spożywa, dobre ciało, dobrą krew, wesołość i przyjemne myśli. Orkisz jest dobry i delikatny" - tak zalety orkiszu wychwalała św. Hildegarda wieki temu. Warto sięgnąć po orkisz w codziennej diecie.

Pszenica pszenicy nie równa

            Pszenica orkisz charakteryzuje się dużo wyższą wartością odżywczą niż pszenica zwyczajna, która jest największym dodatkiem do pieczywa oraz innych produktów spożywczych jako substancja zagęszczająca. Orkisz charakteryzuje się stosunkowo dużą zawartością białka, błonnika, tłuszczu, składników mineralnych i witamin. Białko orkiszu jest wysokowartościowe, posiada o 20-40% więcej aminokwasów niezbędnych ( jednostek budujących białka). Ma też niższą kaloryczność w stosunku do pszenicy zwyczajnej. Jest źródłem witamin z grupy B, witamin A, D oraz E. Z czego witamina E jest bardziej aktywna niż w pszenicy zwyczajnej. W tłuszczu orkiszu znajdują się przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, ale również fitosterole obniżające poziom cholesterolu. Z pośród składników mineralnych dostarczysz sobie fosfor, cynk, miedź, potas, siarkę oraz magnez.

Gluten orkiszu a nietolerancja pokarmowa

Część przeprowadzonych badań dostarcza informacji, że białka glutenowe orkiszu są lepiej przyswajalne niż gluten pszenicy zwyczajnej. W celiakii i diecie bezglutenowej orkisz jest jak najbardziej przeciwwskazany, ale w przypadku osób z nadwrażliwością na gluten ta odmiana pszenicy może stanowić zdrowy dodatek i urozmaicenie w codziennej diecie.

Działanie prozdrowotne orkiszu

Przeprowadzone badania kliniczne, wykazały, że poza niewątpliwymi walorami odżywczymi pszenica orkisz spożywana regularnie poparta prawidłowym odżywianiem wspomaga leczenie cukrzycy, choroby Alzheimera, Parkinsona i stwardnienia rozsianego. Warunkiem koniecznym by zaobserwować pozytywne efekty jest jednak stosowanie orkiszu bez dodatku innych zbóż. Ponad to zaobserwowano pozytywny wpływ obecności orkiszu w diecie na układ odpornościowy, układ krążenia oraz stężenie cholesterolu, układ nerwowy, koncentrację i pamięć, wzmocnienie narządów zmysłu i opóźnienie procesów starzenia.

Dietetyczne zastosowanie orkiszu

Mniejsza wartość kaloryczna, zawartość błonnika pokarmowego, mniejsza zawartość węglowodanów i niższy indeks glikemiczny sprawiają, że orkisz doskonale sprawdza się w diecie odchudzającej ponieważ powoduje uczucie sytości ograniczając łaknienie i ułatwia trawienie.

Ponad to ze względu na właściwości orkisz jest szczególnie wskazany w takich chorobach i dolegliwościach jak: spadek odporności i wydolności organizmu, nowotwory, reumatyzm, dna moczanowa, choroby serca i układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, profilaktyka zawału serca, udaru), podwyższony poziom cholesterolu we krwi, schorzenia żołądkowo-jelitowe (wrzodziejące zapalenie jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół jelita drażliwego), biegunki, zaparcia.

Inne właściwości pszenicy orkisz

            Zawartość w ziarnie orkiszu kwasu krzemowego nadaje mu właściwości poprawiające stan skóry, włosów i paznokci. Dzięki temu znajduje on zastosowanie w kuracjach regenerujących skórę będąc dodatkiem do maseczek, kremów oraz innych preparatów.

            Orkisz jako źródło złożonych węglowodanów, witamin, składników mineralnych i substancji prozdrowotnych jest zbożem wartym zastosowania w diecie. Wybierające pieczywo orkiszowe zwróć jednak uwagę czy orkisz stanowi 5% czy 90% udziału w produkcie. Jeśli zdecydujesz się mocno zmienić swoje nawyki żywieniowe, najlepiej zrobić to po rozmowie z dietetykiem.