Sezon grypy to czas kiedy organizm szczególnie potrzebuje wsparcia w walce z infekcjami. Odpowiednia odporność na wirusy i bakterie obniża ryzyko choroby. Odporność wzmocnić można poprzez właściwy dobór produktów spożywczych i aktywność fizyczną, jak również sięgając po preparaty. Przedstawiamy sposoby na podniesienie odporności. Jakie produkty warto włączyć do swojego menu? Jakie preparaty mogą okazać się pomocne, na co trzeba zwrócić uwagę przy ich wyborze? Sprawdź, jak podnieść odporność dla siebie i swoich bliskich.

Wzmocnienie odporności – naturalne metody

Najlepszym sposobem na wzmocnienie odporności jest zadbanie o odpowiedni sposób odżywiania. Prawidłowo skomponowana dieta połączona z aktywnością fizyczną oraz odpowiednią ilością odpoczynku to recepta na poprawę funkcjonowania układu immunologicznego. Do składników szczególnie istotnych dla podniesienia odporności należą witaminy C, A, D i E. Dlatego należy zadbać o obecność ich źródeł w jadłospisie. Cennymi źródłami witaminy C są: owoce jagodowe, cytrusy, czerwona papryka, natka pietruszki, jabłka, dzika róża, jarmuż, brokuły, brukselka czy kalafior. Witamina A znajduje się w pomarańczowych i czerwonych warzywach oraz owocach, a witamina D przede wszystkim w rybach i jajach. Z kolei do źródeł witaminy E należą: orzechy, ziarna, zarodki pszenicy, awokado, nasiona roślin strączkowych, ciemnozielone warzywa. Wśród składników mineralnych wpływających na podniesienie odporności znajduje się cynk oraz selen. Pierwszy znajduje się w: ostrygach, wieprzowinie, wołowinie, indyku, żółtkach jajek, drożdżach, mleku, roślinach strączkowych, kiełkach pszenicy, pestkach dyni, otrębach pszennych, cebuli, czosnku, nasionach słonecznika i sezamu. Źródła selenu to: orzechy brazylijskie, owoce morza, podroby, cebula, czosnek, pomidory, tuńczyk, otręby pszenne, brązowy ryż, zielone warzywa, płatki zbożowe. Wartymi uwagi produktami w aspekcie poprawy odporności są kiszonki. W swoim składzie zawierają nie tylko witaminę C, ale również kwas mlekowy i probiotyki. Do menu korzystnie jest również włączyć: buraki, czosnek, cebulę, aronię, czarny bez, imbir, maliny, produkty zbożowe będące źródłem beta – glukanu, cytrusy, ryby, miód i propolis. Wśród naturalnych metod na podniesienie odporności swoje miejsce ma także aloes, pokrzywa i rokitnik. Aloes jest źródłem: witamin z grupy B, witaminy C, składników mineralnych (żelaza, wapnia, magnezu, manganu, potasu), kwasu salicylowego, antrachinonów, steroli, saponin, lignin i enzymów. Charakteryzuje go też wysoka zawartość polisacharydów działających stymulująco na układ odpornościowy. Natomiast rokitnik zawiera w swoim składzie: antyoksydanty, witaminę E, kwas foliowy, kwasy omega – 3 , potas, wapń, żelazo, cynk i fitosterole.

Preparaty na wzmocnienie organizmu

Istnieje kilka grup preparatów, które mają udowodniony badaniami wpływ na wzmocnienie odporności. Pierwszą stanowią witaminy: D, C oraz E. Idealnie, jeśli zostają one dostarczone z dietą, jednak w przypadku, gdy jest to niemożliwe warto rozpatrzeć ich suplementację. Badania wskazują, że odpowiednie zaopatrzenie organizmu w witaminę D wpływa na szybkość odpowiedzi układu odpornościowego i ma istotne znaczenie w profilaktyce zakażeń w okresie jesienno – zimowym. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego, w związku z czym zaleca się suplementację witaminą D od października do maja. W przypadku witaminy C jest ona niezbędna, aby układ odpornościowy mógł właściwie się rozwijać i funkcjonować, a więc tym samym jej odpowiednia ilość wzmacnia odporność. Jednocześnie warto mieć na uwadze, że nie istnieją jednoznaczne dowody, które potwierdzałyby, że zwiększona podaż witaminy C wpływa na łagodniejszy lub krótszy przebieg infekcji. Z kolei witamina E jest nie tylko silnym antyoksydantem, lecz pośrednio pobudza również odpowiedź układu odpornościowego. Brak jest badań klinicznych świadczących o wzmacnianiu odporności przez witaminę E we wszystkich grupach wiekowych, jednak część wyników wykazało, że roczna suplementacja witaminy E zwiększa odporność osób w podeszłym wieku.

Kolejna grupa preparatów na wzmocnienie organizmu to składniki mineralne. Wśród nich niezwykle ważny jest cynk. Badania naukowe wskazują, że jego zbyt niska podaż z dietą prowadzi do upośledzenia odporności. Jest składnikiem odpowiedzialnym za produkcję białych krwinek oraz dojrzewanie limfocytów, co przedkłada się na wzmacnianie odporności organizmu.

Tran to kolejny preparat stosowany w celu podniesienia odporności. Jego składniki w postaci kwasów omega – 3, a w przypadku tranu z wątroby rekina również alkilogliceroli i skwalenu stymulują układ odpornościowy i nasilają produkcję przeciwciał oraz leukocytów. Wybierając preparat tranu warto zwrócić uwagę na zawartość w nim kwasu EPA, DHA, witamin A i D. Ważnym składnikiem wpływającym na wzmocnienie odporności jest też białko laktoferyna. W celu poprawy odporności zastosować można również preparaty homeopatyczne oraz leki przepisywane przez lekarza dostępne wyłącznie na receptę. Pierwsze ze względu na zawarte w nich substancje czynne mają aktywować odpowiedź układu odpornościowego. Drugie przepisywane są, gdy nie obserwuje się poprawy odporności organizmu przy zastosowaniu preparatów dostępnych bez recepty. Ich stosowanie ma na celu wzmocnienie odporności, szczególnie u dzieci, u których obserwuje się częste i nawracające zakażenia dróg oddechowych oraz u niektórych dorosłych po przebytej antybiotykoterapii, zawsze według wskazań lekarza.

 

Źródła:

  1. Oksztulska – Kolanek E., Pawlak K. Preparaty zwiększające odpornośc organizmu. Farmakoterapia 2013; 23 ( 8): 34 – 38.
  2. Janda K., Kasprzak M., Wolska J. Witamin C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Pom J Life Sci 2015; 61 (4): 419– 425.
  3. Dobosz A. Witamina C. Fakty i mity. Świat Przemysłu Farmaceutycznego 2016; 1: 76 – 81.
  4. Mońka I., Wiechuła D. Znaczenie cynku dla organizmu ludzkiego w aspekcie suplementacji tego pierwiastka. Ann Acad. Med. Siles. 2017; 71: 314 – 325. 
  5. Dymarska E.et al. Naturalne modyfikatory odpowiedzi immunologicznej. Probl Hig Epidemiol 2016; 97 (4): 297 – 307.